Maanmittauslaitoksen viime kesän ilmakuvaukset epäonnistuivat osittain häirinnän vuoksi.
Maanmittauslaitos alkaa etsiä Pohjois-Karjalassa keinoja Venäjän GPS-häirinnän torjumiseksi.
Ensi keväänä alkavassa kaksivuotisessa hankkeessa kehitetään ja testataan reaaliaikaista häirinnän tunnistusta ja torjuntaa erityisesti ilmailun näkökulmasta.
GPS-häirintä on yleistä, mutta sen tunnistaminen voi olla vaikeaa lennon aikana.
– Nyt on tarkoitus kehittää tunnistus reaaliaikaiseksi niin, että siihen voitaisiin reagoida jo lennon aikana, Maanmittauslaitoksen Navigointi ja paikannus -osaston johtaja, professori Sanna Kaasalainen sanoo.
Reaaliaikainen tunnistus mahdollistaisi sen, että vastaanotin voisi siirtyä toiselle taajuudella tai korvaavien järjestelmien käyttöön sujuvasti.
Ilmakuvat menivät pilalle
Hankkeessa pyritään myös löytämään keinoja korjata jälkikäteen GPS-häirinnän sotkemia ilmakuvia. Maanmittauslaitoksen ilmakuvaukset epäonnistuivat viime kesänä monin paikoin häirinnän vuoksi, sillä kerättyyn dataan ei saatu tarkkoja paikannustietoja.
Maanmittauslaitoksen lisäksi hankkeessa ovat mukana paikannuslaitteita valmistava Septentrio ja ilmalaivoilla tehtävään tietojen keruuseen erikoistunut joensuulainen Kelluu.
Vajaan 300 000 euron hanketta rahoittaa Etelä-Savon ely-keskus.
Häirintä on lisääntynyt
GPS-häirintä on lisääntynyt voimakkaasti tänä vuonna. Lokakuun loppuun mennessä liikenne- ja viestintävirasto Traficom oli saanut liki 2 500 ilmoitusta lennon aikaisesta häirinnästä, kun koko viime vuonna ilmoituksia tuli alle 250.
Kasvu on todellisuudessa vielä kovempaa, sillä ilmoitusten suuren määrän vuoksi Traficomille on toukokuun alusta asti raportoitu vain tapaukset, joissa häirintä on vaikuttanut lentojen turvalliseen suorittamiseen tai lentokoneen järjestelmiin poikkeuksellisella tavalla.
GPS-häiriöt voivat johtua myös luonnollista syistä, mutta Traficomin mukaan Suomessa kyse on todennäköisesti pääosin Venäjän toiminnasta.
– Häiriömäärät ovat esimerkiksi tänä vuonna olleet niin suuria verrattuna aiempiin vuosiin, että todennäköisesti hyvin suuri osa niistä johtuu tahallisesta häirinnästä, Traficomin turvallisuustietotiimin johtaja Tapani Maukonen kirjoittaa Ylelle sähköpostitse.