lauantai, 2 marraskuun

Roikkuuko sinunkin takissasi heijastin? Idea jalankulkijan heijastimesta syntyi ystävien illanvietossa kuusi vuosikymmentä sitten.

Ajatus jalankulkijan heijastimesta syntyi, kun maanviljelijä Arvi Lehti keskusteli liikennepoliisina toimineiden ystäviensä kanssa.

Lehti oli hankinnut muovin valmistukseen tarkoitetun ruiskuvalukoneen vuonna 1955. Sillä hänen oli tarkoitus valmistaa peräkärryihin asennettavia punaisia heijastimia, niin kutsuttuja kissansilmiä. Suomeen oli tulossa laki, joka velvoittaisi käyttämään niitä.

– Isäni keksi, että jos liimataan kaksi tällaista peräkärryn heijastinta yhteen, solmitaan lanka ja hakaneula, niin siinähän se jalankulkijan heijastin on. Näin idea syntyi, Arvin poika Tauno Lehti muisteli Puoli seitsemän -ohjelman haastattelussa vuonna 2018.

Arvi Lehden idea eteni Suomessa liikenneministeriöön poliisiystävien avulla. Suomalaisia jalankulkijoiden heijastimia valmistetaan edelleen.

Lumihiutaleheijastimesta tuli klassikko

1960- ja 70-luvuilla liikenneturvallisuus nousi Suomessa polttavaksi puheenaiheeksi autoistumisen kiihtyessä. Henkilöautokauppa vapautui vuonna 1963, mikä tarkoitti tuonnin lisääntymistä ja autojen määrän kasvua.

Tilastot näyttivät karuja lukuja: vuosina 1965–1973 tieliikenteessä menehtyi noin tuhat ihmistä vuosittain. Tilanteen parantamiseksi säädettiin turvavöiden käyttöpakko vuonna 1975. Kolme vuotta myöhemmin päätettiin lisäksi alentaa yleinen nopeusrajoitus 80 kilometriin tunnissa.

Vuonna 1983 heijastimista tuli lailla säädetty turvavaruste, vaikka sen käyttö on edelleen suositusluontoista, eikä käyttämättä jättämisestä rangaista.

Heijastimen hyödyistä valistettiin erilaisten tietoiskujen avulla.

Heijastimien käyttö yleistyi, kun pankit ja vakuutusyhtiöt alkoivat jakaa niitä mainoslahjoina, usein omalla logollaan varustettuna.

– Tilaukset olivat valtavan suuria, satojatuhansia kappaleita, Lehti kertoi.

Nykyisen heijastinvalmistaja Safety Reflector of Finlandin mukaan heijastimien käyttö yleistyi 1970-luvulla, kun Taisto Lehden yritys alkoi valmistaa erimuotoisia heijastimia. Yksi suosituimpia ja tunnetuimpia malleja oli turkulaisen Kalervo Suomelan suunnittelema lumihiutale.

Heijastinta käytettiin laajasti Ruotsissa, mistä se levisi muihin Pohjoismaihin. Puoli seitsemän -ohjelman teettämässä kyselyssä osa vastaajista piti heijastinta täysin tuntemattomana.

Safety Reflector of Finlandin toimitusjohtaja Jutta Vainion mukaan suurimmat vientimaat ovat saksankieliset maat ja Yhdysvallat.

Liikenneturvan mukaan 60 % suomalaisista jalankulkijoista käytti heijastinta vuonna 2023.

Ensimmäisiä heijastimia

1900-luvun alkupuolella tutkittiin valon heijastumista ja kehitettiin ensimmäisiä heijastimia. Ensimmäinen heijastimen patentti myönnettiin saksalaiselle Rudolf Straubelille vuonna 1906.

Vuonna 1943 amerikkalainen tieliikennepoliisi Raymond Trask ehdotti heijastimien käyttöä nimenomaan jalankulkijoiden näkyvyyden parantamiseksi, mutta idea ei johtanut käytännön toteutuksiin.

Jaa.
Exit mobile version