Puijon K-90 normaalimäki on käyttökiellossa, ja olosuhteet vaativat laajasti päivitystä 2020-luvulle.
Mäkihypyn ympärivuotinen harjoituskeskus Kuopiossa vaatii miljoonien eurojen investoinnit, mikäli mäkihypyn ja yhdistetyn harjoitusolosuhteet halutaan nostaa kilpailijamaiden tasolle.
Hiihtoliiton mäkihypyn ja yhdistetyn lajikoordinaattori Mika Kojonkoski antaa aikaa investoinneille viisi vuotta.
Puijon K-90 hyppyrimäessä havaittiin sortumavaara kuntotarkastuksen yhteydessä keväällä 2024. Vauhtimäen rungossa ja rakenteessa on vakavia vaurioita, ja mäki on nyt käyttökiellossa.
Uuden vauhtimäen ja alastulorinteen rakentaminen maksaisi yhteensä 7 miljoonaa euroa.
Tämän lisäksi mäkikeskuksen aikaisemmasta korjauslistasta on vielä tekemättä K-120 hyppyrimäen uusi muovitus. Sen kustannusarvio on noin 450 000 euroa.
Kuopio on jättänyt opetus- ja kulttuuriministeriöön hakemukset sekä suurmäen muovituksen uusimisesta että K-90 normaalimäen ja alastulorinteen uusimiseksi kansallisesti merkittävänä urheilupaikkarakentamisena. Kuopio odottaa valtiolta merkittävää panosta.
Olosuhteet vuosia kilpailijamaita perässä
Entinen mäkikotka ja lajikoordinaattori Mika Kojonkoski on hyvin huolissaan talvilajien tulevaisuudesta.
– Jos näitä olosuhteita ei saada seuraavan viiden vuoden aikana päivitettyä, niin tulevaisuudessa meillä ei taida olla menestyviä mäen tai yhdistetyn urheilijoita, Kojonkoski sanoo.
Kojonkosken mukaan 2000-luvulla on rakennettu kymmeniä uusia harjoituspaikkoja ympäri maailmaa, mutta Suomeen ei ole rakennettu yhtään.
– Olemme ainakin kymmenen vuotta (kilpailijamaita) perässä, Kojonkoski sanoo.
Kojonkoski ja kuopiolainen yhdistetyn MM-mitalisti Ilkka Herola listaavat useita puutteita, jotka pitäisi harjoituskeskuksissa olla kunnossa, jos halutaan nousta takaisin huipulle.
– Hyppyrimäkien nykyaikaiset profiilit ja harjoituspaikat, helposti saavutettavat hyppyritornit ja asianmukaiset hissit, Kojonkoski luettelee.
– Nopeusmittarit ja tuulimittarit, joilla pystytään testaamaan pukuja ja välineitä. Sellaiset asiat on jäänyt valitettavasti pahasti jälkeen täällä, että kyllä siihen investointeja kaivataan, Herola jatkaa.
Kaupunki: ”Odotamme valtiolta hyvin merkittävää mukaantuloa”
Kuopion kaupunki on tehnyt laskelmat, miten käyttökieltoon laitettu K-90 normaalimäki saataisiin palautettua urheilijoiden käyttöön.
Edullisin vaihtoehto olisi korjata mäkeä vajaalla 400 000 eurolla. Sen elinkaari olisi kuitenkin vain kaksi vuotta. Sen jälkeen oltaisiin samassa tilanteessa kuin nyt.
Kallein ja kestävin vaihtoehto olisi vanhan liimapuupalkista rakennetun hyppyrimäen purkaminen ja uuden rakentaminen joko betonista tai teräksestä sekä alastulorinteen rakenteen ja profiilin korjaus.
Kuopion kaupungin liikuntapaikkapalvelujen päällikön Saku Kekäläisen mukaan tuuli- ja nopeusmittareiden hankinta ei tule olemaan ongelma, jos vain hyppyrimäet saadaan kuntoon.
Kuopion kaupunki pitää selvänä, että kansallisen harjoituskeskuksen investointeihin on saatava vahva valtiontuki.
Kaupunginhallituksen puheenjohtajan Aleksi Eskelisen (kesk.) mukaan Suomen kansallista urheilumenestystä ei voi jättää yhden kaupungin investointien varaan.
– Jos koetaan, että tämä on tärkeä asia, niin sitten kyllä me odotamme valtiolta hyvin merkittävää mukaantuloa, Eskelinen sanoo.