maanantai, 8 heinäkuun

Saksalainen bussiyhtiö Flixbus suunnittelee uutta bussireittiä Rovaniemeltä Puolan Krakovaan.

Flixbussin suunnittelema uusi reitti Rovaniemeltä Krakovaan vaatii istumalihaksia, sillä reitillä on matkaa yli 2000 kilometriä ja reitin istuminen vie aikaa lähes 40 tuntia. Myös Hampuri–Joensuu-reitti on liki 40-tuntinen.

Pitkä istuminen voi käydä terveyden päälle. Lääkärin mukaan yli kolmen tunnin istuminen lisää laskimotukosriskiä.

– Kyllä tuon pituinen bussimatka kuulostaa aika extremeltä. Jos henkilöllä on perussairauksia, silloin esimerkiksi kolmen tunnin yhtäjaksoinen istuminen bussissa lisää veritulppariskiä. Jos henkilö on aikaisemmin sairastanut laskimotukoksen, on riski hyvinkin merkittävä, sanoo sisätautien erikoislääkäri Joni Suomi Terveystalosta.

Hänen mukaansa veritulppariskiä lisäävät myös aiempi turvotus jaloissa tai leikkauksesta toipuminen. Myös tupakointi ja e-pillereiden käyttö lisää riskiä saada laskimotukos.

Jalkoja kannattaa tarkkailla turvotuksen varalta. Turpoamistaipumuksesta kärsivän on hyvä käyttää lentosukkia.

– Jos pitkän bussimatkan jälkeen jaloissa on vaikka toispuoleista turvotusta, kannattaa hakeutua päivystykseen.

Sisätautien erikoislääkäri muistuttaa myös, että ennen pitkälle bussimatkalle lähtöä on syytä neuvotella lääkärin kanssa, jos on aikaisemmin kärsinyt laskimotukoksista.

Bussiyhtiön mukaan pitkillä reiteillä on jokaisella pysäkillä on 10–15 minuutin aikataulutetut tauot, jolloin matkustajat voivat astua bussista ja venytellä jalkojaan. Lisäksi tankkauspysähdysten aikana matkustajilla on mahdollisuus poistua bussista ja kävellä lyhyesti.

Lisäksi kaikkiin Suomen FlixBus-reitteihin sisältyy kahden tunnin lauttamatka, joka tarjoaa matkustajille mahdollisuuden paitsi liikkua, myös vaikkapa ruokailla lautalla.

Vähäiset päästöt ja hinta voivat houkutella

Reilun matkailun yhdistyksen asiantuntija Anu Nylund itse suosii junamatkailua eikä lähtisi noin pitkälle bussimatkalle.

– Ei kyllä houkuttele, bussissa ei pääse jaloittelemaan samalla tavalla kuin junassa. Maata pitkin matkailu on silti aina vähemmän päästöjä aiheuttavaa kuin lentäminen. Sitä paitsi ainahan kesken matkan voi pysähtyä johonkin viehättävään kaupunkiin ja jatkaa matkaa seuraavana päivänä.

Anu Nylund uskoo, että pitkille bussimatkoille riittää kysyntää.

– Uskoisin, että kohderyhmänä tässä ovat ihmiset, jotka haluavat päästä Baltian kautta nopeasti Eurooppaan. Hinta varmaan myös ratkaisee.

Flixbusilta saatujen tietojen mukaan Rovaniemi–Krakovan-matkan hinta alkaa 69,99 eurosta ja Suomen sisällä hinnat alkavat 4,99 eurosta.

Sosiaalinen näkökulma onkin vaikeampi asia, pohtii Nylund.

– En ole kovin perehtynyt Flixbusin toimintaan, mutta huolen aiheena voi olla kuljettajien työolot, miten halvat hinnat vääristävät kilpailua ja hidastaako kovalla kapasiteetilla markkinoille tuleva bussiliikenne junaliikenteen kehittämistä.

Yhtiön mukaan kaikilla FlixBus-reiteillä noudatetaan tiukasti työ- ja lepoaikoja koskevia määräyksiä. Kuljettajilla on nimetyt vaihtopaikat, joissa on mahdollista majoittautua. Lisäksi yön yli kestävillä reiteillä on aina mukana kuljettajapari. Pitkillä reiteillä on aikataulutettu useita kuljettajapareja, jotka kiertävät tiukkojen määräysten mukaisesti.

Matkustuskokemuksia on vaihdettu somessa

Sosiaalisen median alustoilla on ristiriitaisia matkustuskokemuksia Flixbus-matkoista. Kritiikki on kohdistunut lähinnä heikkoon informaatioon matkan aikana, ja kuskien puutteelliseen englannin kielen taitoon.

FlixBus on tietoinen kuljettajien kielimuureista, minkä vuoksi busseihin on asennettu nauhoitettuja kuulutuksia eri kielillä viestinnän helpottamiseksi. Lisäksi yhtiö testaa yhteistyössä Neonmedian kanssa näyttöjen kautta tapahtuvaa viestintää useissa Suomessa liikennöivissä busseissa.

– Näytöt näyttävät matkustajille viestejä, kuten esimerkiksi nykyisen linja-auton sijainnin sekä muita asiaankuuluvia päivityksiä, joiden tarkoituksena on parantaa yleistä matkustajakokemusta ja tiedon saatavuutta, yhtiöstä kerrotaan.

Somessa on puhuttanut myös vessojen kunto ja välillä myös niiden puute. Yhtiön mukaan kaikki vihreät bussit tarkastetaan säännöllisesti ennen ja jälkeen jokaisen matkan.

Flixbus operoi jo kymmenissä maissa ja ennestään Suomessa on jo ollut Vaasa–Varsova-reitti.

Traficom antaa tätä reittiä koskien hyväksynnän Suomen osuudelta, mutta ei varsinaisesti hoida lupakäsittelyä vaan se tapahtuu Puolan viranomaisten toimesta. Traficomin mukaan luvitus ratkeaa syksyllä.

Jaa.
Exit mobile version