torstai, 28 marraskuun

Näyttötaakka siitä, mistä lennolta myöhästyminen on johtunut, on kuluttajalla, muistuttaa Kuluttajaliiton pääsihteeri.

Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastuksen jonot olivat pitkät tämän kuun alussa, koska Finavian mukaan viesti uusista nesterajoituksista oli mennyt huonosti perille. Esimerkiksi maksamakkara lasketaan nyt nesteeksi. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Kuluttajaliiton juridisen selvityksen mukaan lentoasemayhtiö Finavia ei joudu korvaamaan, jos kuluttaja myöhästyy lennoltaan turvatarkastusten ruuhkien takia.

– Finavia hoitaa julkista hallintotehtävää, ja tämän takia kuluttaja ei pysty hakemaan Finavialta korvausta menetystä lennosta. Vaikka turvatarkastus on pakollinen osa lennolle pääsemistä, lentoyhtiöt eivät vastaa sen järjestämisestä, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kertoo.

Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastusten ruuhkat olivat valtavat tämän kuun alussa, koska käsimatkatavaroiden nesterajoitukset muuttuivat ja koska turvatarkastuksessa oli liian vähän henkilökuntaa. Finavia vastaa lentoaseman turvatarkastuksista.

Kuluttajaliitto ilmoitti viime viikolla selvittävänsä, miten vastuut jakautuvat matkustajan myöhästyessä lennoltaan turvatarkastuksen ruuhkauduttua. Kuluttajaliitto päätti selvittää asiaa, kun aihe kuohutti matkustajia.

– Lentomatkustaja ei ole kuluttajasuhteessa Finaviaan, jos hän ei ole ostanut mitään palveluita Finavialta, selventää Beurling-Pomoell.

Lentomatkustajalla on lähtökohtaisesti kuluttajansuojalain tarkoittama kuluttajasuhde lentoyhtiöön.

– Mikäli lentoyhtiö on antanut virheellistä tietoa uusista nesterajoituksista tai jättänyt kokonaan antamatta tietoa muutoksista, tällöin voi tulla kyseeseen, että lentoyhtiö on vastuussa korvauksista kuluttajalle.

Tiedottamisen puuttuminen tai virheellisyys yhdistettynä poikkeuksellisen pitkiin jonotusaikoihin turvatarkastuksessa saattaisi siis johtaa siihen, että lentoyhtiön katsottaisiin olevan korvausvastuussa kuluttajalle.

Kuluttajaliiton pääsihteeri muistuttaa, että jokainen tapaus käsitellään erikseen.

– Näyttötaakka siitä, mistä lennolta myöhästyminen on johtunut, on kuluttajalla. Kuluttajan pitäisi pystyä osoittamaan, että myöhästyminen lennolta johtui nimenomaan lentoyhtiön puutteellisesta tiedottamisesta eikä esimerkiksi omasta huolimattomuudesta.

Ensiksi yhteys lento- ja vakutuusyhtiöön

Kuluttajaliitto neuvoo lennolta turvatarkastusten ruuhkien takia myöhästynyttä matkustajaa kysymään ensimmäisenä korvausta omalta lentoyhtiöltään. Sen jälkeen voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan ja viedä asian Kuluttajariitalautakuntaan. Viimeinen reitti on käräjäoikeus.

Korvauksen voi saada myös matkavakuutuksesta. Kuluttajaliitto tutki, mitä ne korvaavat, jos lennolta myöhästyy.

– Yleensä matkavakuutusten myöhästymiskorvaukset liittyvät esimerkiksi siihen, että oma auto hajoaa matkalla kentälle tai linja-auto myöhästyy. Matkavakuutuksista ei näyttänyt muuten olevan apua tässä asiassa, mutta koska kyseessä oli niin poikkeuksellinen tapaus, kannattaa vielä kysyä omasta vakuutusyhtiöstä.

Jos matkavakuutuskaan ei korvaa menetettyä lentoa, vakuutusriidan voi viedä kuluttajariitalautakunnan tai vakuutuslautakunnan käsiteltäväksi.

Jaa.
Exit mobile version