Pikaruokaketju McDonald’s vastasi kuluttajien huoliin aterioiden kallistumisesta. Yrityksen hinnat ovat jopa kaksinkertaistuneet Yhdysvalloissa viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Pikaruokaketju McDonald’sin Yhdysvaltain johto myöntää ravintolan hintojen nousseen liian korkeiksi joillekin kuluttajille.
Asiasta kertovat muun muassa BBC ja CNBC.
Jättikonsernin toimitusjohtaja Chris Kempczinski totesi maanantaina pidetyssä osavuosikatsauksessa yhtiön joutuvan miettimään tarkasti hinnoitteluaan. Yrityksen mukaan varsinkin pienituloisten asiakkaiden kaikkoaminen näkyy luvuissa.
Yhtiö pyrkii korjaamaan tilannetta muun maussa alennuskampanjoilla.
McDonald’sin kokonaisliikevaihto laski huhti-kesäkuussa hieman viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, minkä lisäksi myös tulos oli odotettua huonompi. Odotusten alittamisesta huolimatta yritys tahkoi voittoa noin 1,87 miljardia euroa.
Ketjun liikevaihto laski sekä Yhdysvalloissa että sen ulkopuolella. Ketju mainitsee erikseen Ranskan, jossa Gazan sodasta johtuvat boikotit ovat vaikuttaneet liiketoimintaan. Kiinan kohdalla yritys puolestaan nostaa esille kuluttamisen vähenemisen ja kiihtyvän hintakilpailun yritysten välillä.
McDonald’sin hinnat ovat nousseet kilpailijoita nopeammin
Pikaruokaketjujen hintojen nousu on herättänyt kärkästä keskustelua, johon McDonald’sin johto on myös vastannut.
Toukokuussa yrityksen johtaja Joe Erlinger kritisoi sosiaalisessa mediassa levinneitä väitteitä yrityksen hinnannousuista. Hänen mukaansa väitteet siitä, että ketjun hinnat olisivat nousseet viime vuosina selvästi inflaatiota nopeammin, eivät pidä paikkaansa.
Finance Buzz -sivuston tekemän selvityksen mukaan McDonald’sin hinnat ovat kuitenkin kaksinkertaistuneet Yhdysvalloissa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Se on selvästi enemmän kuin kuluttajahintojen 31 prosentin nousu samalla aikajaksolla. Tämän lisäksi ketju on nostanut hintojaan enemmän kuin muut pikaruokaravintolat.
Myös Bank of American analyytikko Sara Senatore toteaa BBC:lle McDonald’sin nostaneen päätuotteidensa hintoja kilpailijoita enemmän, ja että kuluttajat ovat tästä hyvin tietoisia.
Esimerkiksi Yhdysvalloissa ketjun lanseeraamat ”viiden dollarin aterian” kaltaiset alennuskampanjat voivat Senatoren mukaan vaikuttaa kuluttajien mielikuviin, mutta ainakaan vielä se ei näy luvuissa.
Sekä McDonald’sin että muiden pikaruokaketjujen hinnannousut ovat puhututtaneet myös Suomessa, mutta vielä viime vuonna McDonald’sin Suomen liikevaihto nousi 14 prosenttia lähes 314 miljoonan euron ennätyslukemiin. Tuloksesta yritys ei erikseen tiedottanut.