perjantai, 3 toukokuun

Suomessa media-ala on keskittynyt voimakkaasti tällä vuosituhannella. Ruotsinkielisessä mediassa ruotsalainen Bonnier on ottanut vahvan jalansijan.

Ruotsin suurin mediayhtiö Bonnier News kertoi keskiviikkona ostavansa pohjalaiset ruotsinkieliset sanomalehdet ja muun HSS Median toiminnan.

HSS Media -konsernin lehtiin kuuluvat Vasabladet, Österbottens Tidning ja Syd-Österbotten. Konserniin lukeutuu myös kaksikielinen, Pohjanmaan rannikolla kuuluva Radio Vaasa.

Kesäkuussa 2023 Bonnier-mediakonsernista tuli sanomalehti Hufvudstadsbladetin enemmistöomistaja.

Dosentti, journalistiikan yliopistonlehtori Katja Lehtisaari Tampereen yliopistosta näkee tuoreimmassa kaupassa lukijoiden ja paikallisen median näkökulmasta sekä mahdollisuuksia että uhkia.

– Tällä taataan pienemmille toimijoille elinmahdollisuuksia, mutta toisaalta sisällöt voivat samankaltaistua eri medioissa. Sisällöt saattavat yksipuolistua.

Lehtisaari on ollut mukana tutkimushankkeessa, joka on selvittänyt erityisesti uutismedian keskittymisen tilaa ja sen vaikutuksia uutismedian sisältötarjontaan Suomessa.

Hanke toteutettiin Tampereen ja Turun yliopistojen yhteistyönä.

Pitkän ajan vertailutieto sisältövaikutuksista puuttuu

Sanomalehdistö on 2000-luvulla on ketjuuntunut ja keskittynyt yhä enemmän muutamien lehtitalojen käsiin. Tietoja median keskittymisen vaikutuksista sisältöihin on vielä varsin vähän.

– Mediataloilla on erilaisia strategioita sisältöjen jakamisessa. Nähtävissä on kuitenkin, että yhteisiä sisältöjä on ja tarjonta samankaltaistuu. Toisaalta ketjun paikalliset toimijat pyrkivät huolehtimaan myös oman alueensa uutisoinnista, sanoo Katja Lehtisaari.

Hänen mukaansa vielä tässä vaiheessa on vaikea sanoa, tuoko kauppa tullessaan sisältömuutoksia.

Ruotsalaisen mediajätin ja ruotsinkielisten pohjalaislehtien yhteistyön hän uskoo toimivan hyvin.

– Tämä kauppa voi lisätä lehtien moninaisuutta ja tuoda uudenlaisia vaikutteita Ruotsista. Myös kehitystyöhön voi tulla lisävoimia. Digitalisoituvassa mediamaailmassa pienillä yhtiöillä on omat haasteensa tässäkin mielessä.

Paikallisuus on voimavara

Media-alan keskittymisen myötä monella herää huoli paikallisten asioiden ja läheltä tulevien uutisten katoamisesta.

– Paikallisen median vahvuus on nimenomaan oman alueen uutisoinnissa. Sen sivuilla on oltava myös omia sisältöjä, vaikka omistajana olisikin iso konserni, pohtii dosentti Katja Lehtisaari Tampereen yliopistosta.

Hänen mukaansa vielä on mahdotonta sanoa, millaisia vaikutuksia Bonnier-kaupalla on HSS Media -konsernin tuoteperheeseen.

– Aikaisempien kokemusten perusteella on huomattu, että vaikka aluksi muutoksista nimikkeisiin ei ilmoitettaisikaan, usein lehtien yhdistämisiä tai lopettamisiakin voi myöhemmin tulla.

Myös suomenkielinen media kiinnostanee Bonnieria

Mediatutkija Klas Backholm Åbo Akademista puolestaan muistuttaa, että jo Hufvudstadsbladetin oston yhteydessä arvioitiin, että kyseessä on Bonnierille vasta ensimmäinen askel Suomen markkinoilla. Nyt tehty kauppa jatkaa samassa linjassa.

– He haluavat laajentaa markkinaansa. Näemme jossain vaiheessa, että lähestyvätkö he myös suomenkielisiä mediayhtiöitä.
Backholm uskoo myös, että kauppa tarkoittaa enemmän yhteistyötä Vasabladetin ja HBL:n välillä varsinkin taustatyössä.

– Mutta uskon, että molemmille lehdille on tärkeää, että ne säilyttävät omat identiteettinsä myös tulevaisuudessa.

Jaa.
Exit mobile version