lauantai, 26 lokakuun

Lauri Törhösen väitöskirja ja entisen rehtorin sekava luento eivät ole Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan ainoat ongelmat. Moni opiskelija on pettynyt opetuksen tasoon.

Annu Passoja,

Vesa-Pekka Hiltunen

Joukko taiteiden tiedekunnan opiskelijoita on hyvin huolissaan opetuksen tasosta Lapin yliopistossa. Opiskelijat päättivät ottaa asian esiin sen jälkeen, kun professori Mauri Ylä-Kotolan sekavaksi kuvailtu ja varadekaanin keskeyttämäksi joutunut luento nousi otsikoihin torstaina.

– Nyt kun on jo muutenkin olemassa paine yliopiston suuntaan, ajattelimme että olisi hyvä aika nostaa audiovisuaalisen median koulutuksen ongelmat pöydälle, sanoo kandivaiheen opiskelija Roni Hassel.

Hasselin käynnistämä vetoomus paremman opetuksen puolesta polkaistiin pystyyn puoliltaöin ja se on jo lähetetty yliopiston ja tiedekunnan johdolle. Puolessa vuorokaudessa vetoomuksen allekirjoitti yli 60 opiskelijaa.

Hasselin mukaan opetuksen taso on saanut monet opiskelijat vaihtamaan opiskelupaikkaa.

– Olen ymmärtänyt, että sitä on aiempina vuosina tapahtunut paljon ja toinen asia on se, että opiskelut jätetään kandivaiheeseen eikä maisteritasoa tavoitella lainkaan.

Vanhentunutta oppia ja vanhentuneita dioja

Koulutusohjelman opiskelijat olivat vedonneet paremman opetuksen puolesta jo viisi vuotta sitten, mutta Hasselin mukaan se ei johtanut parannukseen.

– On ollut vanhentunutta oppia, vanhentuneita dioja, jotka eivät vastaa nykypäivää. Tai on katsottu videoita, joista on jäänyt epäselväksi, miten ne liittyvät kurssin sisältöön, Hassel kertoo.

Kolmatta vuotta opiskelevan Aada Paaso-Rantalan kokemukset ovat niin huonot, että hän on menettänyt mielenkiintonsa koko media-alaa kohtaan.

– On jumiuduttu 30 vuoden takaisiin näkökulmiin ja esimerkkeihin. Opetus on myös paikoin hyvin epäjohdonmukaista ja on vaikea hahmottaa, mitä nyt opiskellaan ja mihin tarkoitukseen.

Vasta muutaman kuukauden opiskellut Roosa Riikola muistuttaa, että joukossa on myös hyviä opettajia. Hän on ollut toistaiseksi tyytyväinen saamaansa opetukseen, mutta miettii, mitä tuleman pitää.

– Siksi onkin tosi pelottavaa kuulla tällaisia kokemuksia niin monesta eri lähteestä.

Opiskelijat vaativat, että koulutusohjelman tavoitteet määritellään selkeästi ja opetussuunnitelmaa muutetaan niin, että opiskelijat saavat tarvittavan osaamisen ja ammattitaidon. Opiskelijat esittävät vetoomuksessa myös laajaa selvitystä koulutusohjelman tilasta ja avointa keskustelutilaisuutta.

Opiskelijat eivät kuitenkaan erityisesti kritisoi mediahuomioon joutunutta entistä rehtoria, professori Mauri Ylä-Kotolaa. Hasselin mukaan opiskelijoilla ei ole mitään Ylä-Kotolaa vastaan.

Tapahtumia selvitetään ensi viikolla

Lapin yliopiston taiteiden tiedekunta on ollut viimeisen vuoden aikana erityisen huomion kohteena myös elokuvaohjaaja Lauri Törhösen väitöskirjaan liittyvän keskustelun vuoksi. Lapin yliopiston ylioppilaskunta ja ainejärjestöt esittivät väitöstilaisuuden jälkeen julkisen huolensa opinnäytetöiden ohjauksesta ja arvioinneista.

Lapin yliopiston rehtori Antti Syväjärvi kommentoi viimeaikaisia tapahtumia Ylelle lyhyesti sähköpostitse.

Hän pitää Törhöseen ja Ylä-Kotolan luentoon liittyviä tapahtumia yksittäisinä, mutta arvioi niillä voivan olla silti mainevaikutusta.

Molempia tapauksia yhdistää entinen rehtori, sillä Ylä-Kotola toimi Törhösen väitöskirjan toisena ohjaajana.

Rehtori ei avaa Ylä-Kotolan tilannetta tarkemmin. Syväjärven mukaan sekavaan luentoon liittyvää tapahtumienkulkua selvitetään tarkemmin ensi viikolla. Selvitysten jälkeen yliopisto päättää, koituuko Ylä-Kotolalle seuraamuksia. Tarkemmin hän ei kommentoi ”yksittäisen työntekijän työsuhteeseen liittyviä asioita”.

Yliopiston hallintojohtajan Ari Kolun mukaan Ylä-Kotolan työntekovelvoitetta arvioidaan jatkossa tehtäväkohtaisesti tiedekunnan johdon kanssa.

Audiovisuaalisen mediakulttuurin opiskelijoiden kritiikkiin Syväjärvi vastaa, että se huomioidaan ja että opetuksen taso pitää varmentaa eri tavoin.

Jaa.
Exit mobile version