maanantai, 20 toukokuun

Amerikkalainen meikkibrändi Youthforia loi mustaa maalia muistuttavan meikkivoiteen. Sävyjen niukkuus muistuttaa meikkimaailman ikiaikaisesta ongelmasta.

Meikkibrändi Youthforiaa kritisoidaan verkossa sen meikkivoiteiden sävyistä. Kritiikki on johtanut siihen, että jälleenmyyjä on poistanut sarjan hyllyiltään.

Brändi julkaisi viime vuonna 15 sävyn meikkivoidesarjan, joka sai tylyn vastaanoton sävyvalikoiman suppeuden vuoksi.

Kun brändissä alettiin luomaan asiakkaiden toiveesta tummempia sävyjä, mentiinkin ojasta allikkoon.

Maaliskuussa sarjaan lisättiin kymmenen uutta sävyä.

Useat Tiktok-käyttäjät ovat nyt julkaisseet videoita, joissa he testaavat tumminta sävyä. Näiden perusteella kyseessä ei ole tummanruskean sävy, vaan täysin musta väri.

Tässä piilee ongelman ydin.

Kauneusteollisuutta on jo kauan suomittu vaaleaihoisuuden suosimisesta ja vaaleasta kauneusihanteesta.

Youthforia-tapauksesta ovat uutisoineet useat mediat, kuten Time, CNN ja ABC News.

Ei sävyjä, vain mustaa pigmenttiä

Meikkivoiteen värissä ei vaikuta lainkaan olevan pohjasävyjä, vaan se on kirjaimellisesti musta. Kun sävyä yritetään sekoittaa vaaleampien sävyjen kanssa, on lopputulos harmaa.

Kemisti Javon Ford avaa Tiktok-videollaan meikkivoidesävyjen sisällysluetteloa. Sen perusteella vaaleassa Youthforia-sävyssä on kolmea erilaista pohjasävyä, kun taas tummimmassa sävyssä on ainoastaan mustaa pigmenttiä.

Texasilainen kauneusvaikuttaja Golloria George testaa viraalilla videollaan Youthforian uutta sävyä ja levittää viereen mustaa kasvomaalia. Niitä on liki mahdotonta erottaa toisistaan.

Georgen ihon sävy on todella tumma, ja hän on jo pitkään testannut videoillaan eri tuotemerkkien tummimpia sävyjä.

George testaa myös meikkivoidesarjan toisiksi tumminta sävyä, jonka perusteella tummimman ja toisiksi tummimman sävyn välillä on valtava ero.

– Tuntuu, ​​että puuttui koko joukko pohjasävyjä ja syvyyttä. Se on epäkunnioittavaa, George toteaa CNN:lle antamassaan haastattelussa.

Hän painottaa, että sävy voi kuitenkin olla jollekulle sopiva. Silti sävyjä vain on liian vähän.

Brändi pysyttelee vaiti

Youthforia ei ole vastannut kritiikkiin. Firma on ainoastaan uudelleenjakanut Tiktokissa maaliskuisen videon, kun siltä on kysytty tummimmasta sävystä.

Tuotemerkki on saanut rahoitusta Yhdysvalloissa Shark tank -ohjelman kautta viime vuonna. Suomessa formaatti tunnetaan Leijonan luolana.

Youthforian tapaus ei kauneusalalla ole ainutlaatuinen.

Muun muassa tummaihoisten oikeuksia puolustava Black lives matter -liike nosti kauneusalan ongelmat esiin muutama vuosi sitten.

Tuolloin kauneusalan megajätit, kuten Nivea, Unilever ja Loreal, lupasivat lopettaa käyttämästä muun muassa ihon vaalentamiseen liittyvää termistöä.

Time-lehden haastattelussa Golloria George sanoo, että nykyään jo useat brändit luovat laajan kirjon erilaisia meikkisävyjä.

Sen takia hänestä tuntuu uskomattomalta, että joidenkin brändien tuotteet eivät edelleenkään ole kaikille saavutettavissa.

Hän ehdottaakin Timen haastattelussa, että Youthforia luopuisi sävystä 600 kokonaan, ja aloittaisi luomaan tummempia sävyjä alkaen nyt toisiksi tummimmasta sävystään.

Jaa.
Exit mobile version