maanantai, 23 syyskuun

Osa asiakkaista ei ole päässyt kirjautumaan verkkopankkiin sunnuntainakaan.

Nordean Jani Eloranta kertoo, että toistuvien häiriöiden syynä ovat poikkeusellisen laajat palvelunestohyökkäykset, jotka tehtiin yhtäaikaa huoltotöiden aikaan. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Nordean ongelmat mobiili- ja verkkopankissa ovat jatkuneet läpi viikonlopun.

Esimerkiksi Nordean Facebook-tilin kommenttikenttään ilmestyi jälleen sunnuntaina kommentteja, joissa kerrotaan sisäänkirjautumisongelmien jatkumisesta. Käytännössä häiriöitä on ilmennyt nyt viikon ajan.

Häiriöiden syyksi kerrottiin perjantaina viikko sitten tehdyt huoltotyöt sekä laajat palvelunestohyökkäykset kaikissa Pohjoismaissa.

Kysyimme Nordean Suomen henkilöasiakasliiketoiminnan johtajalta Jani Elorannalta mitä häiriöiden syistä ja laajuudesta nyt tiedetään. Häneen mukaansa alati muuttuva tilanne on tehnyt viestinnästä asiakkaille vaikeaa.

Millaisia ongelmia on ilmennyt tänään sunnuntaina?

– Valitettavasti tänäänkin on osalle asiakkaista ilmennyt samankaltaisia lyhytkestoisia häiriöitä. Tilanteeseen on tyypillisesti auttanut se, että on hetken päästä yrittänyt uudestaan. Mutta toki niille asiakkaille, jotka ovat häiriöhetken kohdanneet, tilanne on ollut ikävä.

Onko häiriöitä edelleen vai joko tilanne on pysyvästi ohi?

– Minulla ei ole tiedossa, että tällä hetkellä olisi häiriöitä.

Mistä laajat häiriöt johtuivat?

– Kun Nordeassa tehtiin viime viikonloppuna suunniteltuja huoltotöitä, niin samaan aikaan kaikissa Pohjoismaissa me havaitsimme tavanomaista enemmän laajoja palvelunestohyökkäyksiä.

– Huoltotöiden ja samanaikaisten palvelunestohyökkäysten seurauksena osa digitaalisista palveluistamme on toiminut hetkellisesti hitaammin tai ollut ajoittain pois käytöstä.

Miten kommentoitte kritiikkiä häiriötiedottamisesta – monet ovat kokeneet, että tietoa ei ole tullut tai päivitykset tilanteesta ovat olleet riittämättömiä?

– Kerromme häiriöistä aina siinä palvelussa, jota häiriö koskee eli esimerkiksi mobiilipankin tai verkkopankin kirjautumissivulla.

– Häiriöt palveluihin kirjautumisessa ovat olleet ajoittaisia ja kestäneet vain lyhyen aikaa. Koko ajan muuttuva tilanne on tehnyt asiakkaille tiedottamisesta haastavaa.

– Meidän on myös tarkkaan harkittava miten annetaan tietoa ja missä vaiheessa. Tiedot mahdollisista tai käynnissä olevista hyökkäyksistä saattavat hyödyttää myös näitä palvelunestohyökkäysten tekijöitä.

Nordean mobiili- ja verkkopankissa on ollut ongelmia läpi viikonlopun. Kuva: Greta Virranniemi / Yle

Johtaja Jani Eloranta kertoo miksi tiedottaminen Nordean häiriöistä asiakkaille on ollut vaikeaa.

Ajoitettiinko hyökkäys tarkoituksella juuri näiden huoltotöiden yhteyteen?

– Mitä tulee palvelunestohyökkäyksiin, niin kyseessä on nykyajan ilmiö ja ne kohdistuvat erilaisiin toimijoihin yhteiskunnassa toistuvasti ja finanssiala ei ole tästä mitenkään poikkeus.

– Minulla ei siis ole tiedossa, että juuri Nordea olisi erityisesti ollut tässä kohteena. En myöskään lähde spekuloimaan hyökkäyksen ajoitusta tai sitä mikä on ollut tällä kertaa palvelunestohyökkäysten tekijöiden motiivi tai keitä he voisivat olla.

Edellisen laajan palvelunestohyökkäyksen takana heinäkuussa oli venäläinen hakkeriryhmä. Hyökkäys kohdistui muun muassa Suomen Pankkiin, valtiovarainministeriöön ja verohallintoon.

Koska häiriöitä oli paljon ja usein menikö jokin vikaan myös itse huoltotöissä?

– Huoltotyöt itsessään ovat menneet suunnitelmien mukaisesti. Mutta emme ole pystyneet huoltotöiden ja samanaikaisten poikkeuksellisen laajojen palvelunestohyökkäysten johdosta täysin estämään asiakasvaikutuksia.

Ovatko asiakkaiden tiedot olleet vaarassa?

– Palvelunestohyökkäykset ovat ainoastaan hidastaneet palveluja. Asiakkaiden tiedot ja varat ovat olleet Nordeassa koko ajan turvassa. Luonnollisesti olemme pahoillamme asiakkaille aiheutuneesta vaivasta.

Kyberhyökkäyksiä ja digimaailmaa ruotivat huhtikussa 2022 enkelisijoittaja Christina Forsgård, luova johtaja Jani Halme ja Yle Kehityksen päällikkö Jukka Niva.
Jaa.
Exit mobile version