tiistai, 19 marraskuun

Vuoden 2024 Miss Suomesta on tullut nopeasti kuuma nimi.

Syyskuussa kruunattu Matilda Wirtavuori on saanut runsaasti palstatilaa ja hehkutusta kotimaisessa mediassa, ja pimennossa olleet missikisat ovat palanneet takaisin parrasvaloihin.

Viime viikolla Meksikossa Wirtavuori nappasi itselleen myös Euroopan ja Lähi-idän Miss Universum -palkinnon, joka myönnettiin ensimmäistä kertaa.

Vaaleasta polkkakampauksesta on muodostunut lähes ikoninen look.

Missivalmentaja Iida Hynnilän mukaan Matilda Wirtavuoren elegantti habitus ei ole syntynyt hetkessä, vaan sitä on rakennettu pitkään ja hartaasti vuosikausien ajan.

Hynnilä toimii Miss Suomi -organisaatiossa valmentajana, ja lisäksi hän työskentelee koordinaattorina Studio Face -mallitoimistossa sekä kisaa itsekin.

– Matildan kohdalla kyse on ollut määrätietoisesta treenaamisesta. Hän on käynyt Studio Facen ja Miss Suomi -organisaation koulutuksissa sekä tehnyt valtaisan pohjatyön opiskelemalla Youtubessa, Hynnilä kertoo.

Wirtavuoren suosiota määrittää myös se, että häneen on helppo samastua.

– Vaikka Matilda on kaunis ja elegantti, kyse ei kuitenkaan ole yli-ihmisestä. Hän on jakanut itsestään myös toisenlaista puolta ja kertonut mielenterveyteen liittyvistä haasteistaan. Tämä on yksi syy hänen suosioonsa sekä kotimaassa että maailmalla, Hynnilä jatkaa.

Strategiaan on kuulunut myös odotusten luominen. Kun Wirtavuori valittiin Miss Tampereeksi vuonna 2021, hän ilmoitti saman tien tähtäävänsä huipulle eli Miss Suomeksi.

– Tämä oli melko rohkea veto, ja erilaisilla keskustelualustoilla ryhdyttiinkin seuraamaan tiiviisti hänen valmistautumistaan kisoihin, Iida Hynnilä kertoo.

Sosiaalinen media on osa misseyttä

Sosiaalisen median vaikutus yltää nykyisin myös missikisoihin. Iida Hynnilän mukaan kandidaatin aktiivinen esilläolo sosiaalisessa mediassa ei ole välttämätöntä, mutta nykyisin missikisoissa tehdään kaupallista yhteistyötä erilaisten brändien kanssa nimenomaan somessa.

– Myös missikisojen kohdalla bisnesmalli on viime vuosina muuttunut, koska yritysyhteistyö on siirtynyt someen. Voisi sanoa, että missikandidaatin ainakin odotetaan kokeilevan sometyötä.

Esimerkiksi Matilda Wirtavuori on luonut henkilöbrändiä somessa aktiivisesti ja hänen kävelyvideonsa ovat menneet Tiktokissa viraaliksi. Tätä kautta Wirtavuori onnistui kerryttämään kansainvälistä fanikuntaansa jo ennen Miss Universum -kisoja tai ennen Miss Suomi -finaalia.

– Kisatuomarit saattavat myös seurata kandidaattien somekanavia etukäteen – varsinkin jos joku osallistuja on herättänyt poikkeuksellista ennakkohuomiota. Somesta on ehdottomasti hyötyä ja se on iso osa nykypäivän misseyttä, Iida Hynnilä toteaa.

Tämä pätee myös Hynnilään. Hän laati itselleen somesuunnitelman vuosi ennen Face of Beauty Earth -kilpailuja ja panosti etenkin Instagramiin.

– Kilpailijana sinun pitää kirkastaa oma henkilöbrändisi myös itsellesi: miten ja millaisena haluat tulla tunnetuksi.

Suomi pärjää kisoissa nyt paremmin

Mutta miksi missikisat sitten tällä hetkellä kiinnostavat? Iida Hynnilän mukaan Matilda Wirtavuoren saama poikkeuksellinen huomio ympäri maailmaa on yksi syy ja jopa se kaikkein isoin nostatus, mutta muitakin tekijöitä toki löytyy.

– Missikisoja on viime vuosina uudistettu ja nykyaikaistettu. Kilpailijoita koulutetaan yhä enemmän ja yhä paremmin, eikä arviointi perustu pelkkään ulkonäköön, vaan persoonallisuuteen ja kokonaisuuteen. Missikisat ovat Suomessa olleet hieman paitsiossa, koska kaikista kisoja koskevista uudistuksista ei oikein ole tiedetty.

Viime vuosina Suomi on itse asiassa pärjännyt kansainvälisissä missikisoissa verrattain hyvin, mikä on jäänyt vähemmälle huomiolle.

Vera Eloranta pääsi viime vuoden Miss Intercontinental -kilpailuissa 20 parhaan joukkoon, mikä on suomalaisittain ensimmäinen kerta.

Miss Supranational -kisoissa Aleksandra Hannusaari oli tänä kesänä kahdentoista kärjessä. Iida Hynnilä taas hankki äskettäin itselleen Miss Face of Beauty Earth 2024 -erikoistittelin kansainvälisestä Face of Beauty Earth -kilpailuista.

– Tällaista liikehdintää on selvästi alkanut tapahtumaan. Tuntuu siltä, että kului useita vuosia, jolloin kenelläkään ei ollut edes odotusta siitä, että Suomi olisi se maa, joka pärjää kauneuskisoissa.

Ponnahduslauta julkisuuteen

Kilpailijan näkökulmasta missikisat ovat toimineet ja toimivat edelleen ponnahduslautana julkisuuteen.

– Kisat tarjoavat uramahdollisuuksia etenkin viihdealalla, vaikkapa mallina tai juontajana, Iida Hynnilä summaa.

Tässä mielessä Matilda Wirtavuori ei ole poikkeus: hän on kertonut tavoitteekseen pitkäkestoisen viihde- ja media-alan uran.

Missit tekevät perinteisesti myös paljon hyväntekeväisyyttä.

– Sitä vähän odotetaankin, että missit puhuvat tärkeiden asioiden puolesta ja ovat esikuvia. Monelle missille ja missikandidaatille kyse on myös yhteisöstä ja ”perheestä”, jossa saa olla sitä mitä haluaa.

Missikisat ovat toisinaan saaneet osakseen kovaakin kritiikkiä, mikä Iida Hynnilän mielestä on toisaalta ymmärrettävää.

– Joskus aikoinaan missikisat ovat saattaneet olla sitä, että naiset ovat nousseet lavalle suurin piirtein pystymetsästä. Tämän jälkeen on mitattu vartalot ja valittu sen perusteella se kaikkein kaunein. Tämänkaltainen kisa voi olla naisen asettamista objektin rooliin.

Jaa.
Exit mobile version