Taloyhtiöille tarjolla olevissa sähköautojen latausjärjestelmissä voi piillä merkittäviä riskejä.
Palveluntarjoajia on iso määrä ja useilla on kytky joko laitevalmistajaan, operaattoriin tai molempiin.
Vähintään viiden autopaikan taloyhtiöiden on nyt lain mukaan varauduttava sähköautojen lataamiseen pihallaan. Latausvalmius tulee laittaa kuntoon viimeistään kun taloyhtiössä käynnistyy korjaushanke, johon tarvitaan rakennuslupaa.
Selvitimme kolme asiaa, jotka taloyhtiöissä on syytä ottaa huomioon latausjärjestelmiä rakennettaessa.
1. Pilvipalveluihin liittyvät riskit
Useissa latauslaitteissa äly ei ole välttämättä itse laitteessa, vaan laitevalmistajan pilvipalvelussa, josta latausjärjestelmä saattaa jäädä täysin riippuvaiseksi.
Metropolia-ammattikorkeakoulun erityisasiantuntija Vesa Linja-ahon mukaan latausjärjestelmien suurimmat sudenkuopat liittyvät juuri pilvipalveluihin.
Linja-aho tekee Aalto-yliopistoon väitöskirjaa uusien teknologioiden, kuten sähköautojen, turvallisuudesta ja on kirjoittanut kaksi tietokirjaa liikenteen sähköistymisestä.
– Iso ja luotettavakin yritys voi yhtäkkiä päättää, että lopettaa pilvipalvelun tarjoamisen tai latauslaitteen valmistamisen ja kehittämisen, Linja-aho sanoo.
Käytännössä taloyhtiö saattaa siis joutua tilanteeseen, jossa latausjärjestelmistä on maksettu suuri summa rahaa, mutta latauslaitteet eivät enää toimi niin kuin niiden pitäisi.
Latauslaitteen ja pilvipalvelun välinen verkkoyhteys voi myös yksinkertaisesti katketa, jolloin pahimmassa tapauksessa lataukset eivät toimi lainkaan.
2. Toimivatko latausasemat eri operaattoreiden kanssa?
Useat älykkäät sähköautojen latauslaitteet tukevat OCPP-protokollaa.
OCPP on avoin protokolla, joka mahdollistaa sähköautojen latausasemien käytön ja hallinnan eri latausoperaattorien taustajärjestelmien kanssa.
Tavallisesti taustajärjestelmissä on useita toimintoja, kuten kuormanohjauksen hallintaa, vianmääritystä, lataustapahtumien seurantaa, etälaskutusta ja monia muita älykkään latauksen toimintoja.
Kuormanhallinta säätelee lataustehoa automaattisesti kaikkien taloyhtiön latauspisteiden kesken ja estää näin sähköverkon ylikuormittumisen.
– Pitää muistaa, että kuormanhallinta on turvallisempaa toteuttaa paikallisesti, ei pilvipalvelun kautta, Linja-aho sanoo.
Oleellista OCPP-standardia tukevissa laitteissa on Vesa Linja-ahon mukaan se, että äly sijaitsee laitteen sisällä, ei pilvipalvelussa.
Näin taloyhtiö voi halutessaan kilpailuttaa ja vaihtaa palveluntarjoajaa, jolloin sen ei tarvitse sitoutua yhteen toimijaan tai laitevalmistajaan.
– Etenkin suuremmissa taloyhtiöissä, joissa on käytössä älykkäät latauslaitteet, laskutus on usein ulkoistettu latausoperaattorille, sanoo Linja-aho.
Tällöin taloyhtiö päättää kiinteän sähkön hinnan, jonka operaattori laskuttaa asiakkailta. On myös olemassa operaattoreita, jotka pystyvät laskuttamaan asiakkaita pörssisähkön mukaan.
Sähkönkulutuksen lisäksi operaattorit laskuttavat tavanomaisesti kuukausimaksua 2–5 euroa per asiakas.
Vaihtoehtona on myös luopua operaattorista kokonaan ja käyttää järjestelmää paikallisesti.
– Älykkäiden OCPP-standardia tukevien laitteiden kanssa voidaan toteuttaa kuormanhallinta, seurata sähkönkulutusta ja toteuttaa esimerkiksi pörssisähköohjauksia myös ilman operaattoria, kertoo toimitusjohtaja Tomi Peltonen Energiavahdista.
3. Paikallinen järjestelmä vaatii jatkuvan työpanoksen
Yksinkertaisimmillaan sähköauton lataus toimii taloyhtiössä paikallisesti.
Se tarkoittaa, että latausjärjestelmä ei vaadi yhteyttä ulkomaailmaan, vaan lataaminen onnistuu, vaikka latausjärjestelmällä ei olisi edes internetyhteyttä.
Kuormanhallinta – eli lataustehon säätely latauspisteiden kesken – on mahdollista toteuttaa paikallisesti.
Paikallisen latausjärjestelmän huonona puolena voidaan pitää sitä, että yksi ihminen on sidottu kulutusmittareiden lukemiseen ja laskutuksen hoitamiseen.
Toisaalta myös isännöitsijät ja huoltoyhtiöt pyytävät useimmiten korvausta mittareiden lukemisesta.
– Ymmärrän, että isommissa taloyhtiöissä mittarien luenta voi osoittautua työlääksi. Silloin on hyvä pohtia laskutuksen ulkoistamista latausoperaattorille, Energiavahdin Peltonen toteaa.
Minkälaisia kokemuksia sinulla on sähköautojen latausjärjestelmistä taloyhtiössä?
Voit olla luottamuksella yhteydessä. Voit lähestyä meitä myös sähköpostilla: olli.aimola@yle.fi. Luemme kaikki yhteydenotot, mutta emme pysty takaamaan jokaiselle henkilökohtaista vastausta.
Juttuun on haastateltu lisäksi eParkingin operatiivista johtajaa Antti Hiekkasta ja sähköisen liikenteen tuotepäällikkö Päivi Linteriä Helenistä.