Liikenteessä menehtyy vuosittain parikymmentä moottoripyöräilijää.
Yhä useampi liikenneonnettomuudessa kuollut moottoripyöräilijä on päihtynyt.
Liikennevakuutuskeskuksen Onnettomuustietoinstituutin selvityksen mukaan vuosina 2013–2024 tapahtuneissa moottoripyöräonnettomuuksissa kuoli kaikkiaan 192 moottoripyöräilijää, siis vuosittain lähes 20 moottoripyöräilijää.
Valtaosa kuolemantapauksista, 154, oli moottoripyöräilijän syytä. Onnettomuuden aiheuttaneista moottoripyöräilijöistä yli kolmannes oli vähintään yhden päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena.
– Se on uutta. Kun aloitin 15 vuotta sitten, päihteet ja moottoripyöräily eivät yhdistyneet lainkaan. Jos ajatellaan alkoholipäihteitä, ei moottoripyöräily tule ensimmäisenä mieleen, sanoo Onnettomuustietoinstituutin teknologiapäällikkö Tapio Koisaari.
Selvityksen mukaan onnettomuuden aiheuttaneista motoristeistä 53 oli päihtynyttä. Heistä 31 oli käyttänyt alkoholia ja 28 huumeita.
Teiden kunto ei selitä kuolemia
Onnettomuustietoinstituutin selvityksen mukaan yleisin onnettomuustyyppi moottoripyöräilijän kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa oli tieltä suistuminen, jota oli edeltänyt moottoripyörän käsittelyvirhe, kuten liian äkillinen ja voimakas ohjausliike tai virheellinen ajolinja.
Yli puolet kuolleista ajoi ylinopeutta, jota oli usein vähintään 30 kilometriä tunnissa.
Onnettomuustietoinstituutin teknologiapäällikkö Tapio Koisaari muistuttaa, että moottoripyöräily on lähtökohtaisesti vaarallista. Moottoripyöräilijän suojaväline on nahkapuku, kun henkilöautoissa ihmiset istuvat turvavyöt päällä ja turvatekniikkaa on ympärillä paljon.
Tiestön huono kunto ei sen sijaan Koisaaren mukaan synkkiä tilastoja selitä.
– Kuvitellaan, että tiestön kunto olisi vakava onnettomuusriski, mutta näin ei ole. Kokenut road racing -henkilö kertoi kerran luennon jälkeen, että saa olla iso routareikä, että se aiheuttaa ongelmia.