Valitusten seurauksena moottoriratojen käyttöaikoja eri puolilla Suomea on rajoitettu. Ratayrittäjät katsovat, että käyttöaikojen rajoitukset tekevät toiminnan radoilla hankalaksi ja uhkaavat jopa kannattavaa liiketoimintaa.
Suomessa on kuusi isompaa moottorirataa ja viitisenkymmentä karting-rataa. Erilaisia motocross- ja vastaavia ratoja on kymmeniä.
Toimintaansa varten rata tarvitsee kunnan myöntämän ympäristöluvan. Useissa tapauksissa ympäristöluvista on valitettu radalta kantautuvan moottorimelun vuoksi.
Toiveena pari tuntia lisää
Hausjärvellä toimivan Lavinto Karting -radan yrittäjä Kari Vihreälehto on yksi ympäristöluvan rajoituksiin tuskastuneista. Vaasan hallinto-oikeus kumosi Hausjärven kunnan myöntämän ympäristöluvan ja rajoitti radan käyttöaikoja.
Nyt radalla saa ajaa arkisin kello 18 asti ja lauantaisin kello 16 asti. Keskiviikkoisin ja sunnuntaisin radalla ei saa ajaa lainkaan.
Vihreälehto haluaisi, että rata olisi käytössä arkisin kello 9–20, lauantaisin kello 18 saakka ja sunnuntaisin kello 12–18, kuten kunnan hyväksymässä ympäristöluvassa oli.
Ympäristölupa ja melu suitsivat toimintaa
Moottoriurheilun kiinteiden suorituspaikkojen käyttöajat määritetään pääsääntöisesti ympäristöluvissa. Autourheilun kansallisella lajiliitolla AKK-Motorsport ry:llä ei ole tarkempaa tietoa siitä, miten paljon ratoihin kohdistuu valituksia, kertoo AKK:n pääsihteeri Anssi Kannas.
– Kaikista ympäristöluvista ei tule valituksia, mutta maantieteellisesti on suuntia, missä valitusprosessi on enemmän sääntö kuin poikkeus.
Kannas huomauttaa, että käyttöaikojen rajoitukset vaikeuttavat esimerkiksi mahdollisuuksia kilpailujen järjestämiseen.
– Niiden kanssa on voitava ja osattava elää niin, että löytyisi mahdollisimman hyvä ratkaisu kaikille osapuolille.
Merkittävin syy rajoituksiin ovat melupäästöt, joihin moottoriurheilu pyrkii vaikuttamaan omalta osaltaan. Kannas toivoo, että keskustelu tarpeesta lisätä ampumaratojen määrää auttaisi moottoriratoja.
– Lupakäsittelyjen tietynlainen järkevöittäminen voi tuoda toiveikkuutta myös meidän näkökulmasta. Se saattaa heijastua positiivisesti moottoriurheilun suorituspaikkoihin.
Valitus lyhensi aikoja
Lavinnon radan ympäristöluvasta valitettiin Vaasan hallinto-oikeuteen, joka kumosi kunnan myöntämän ympäristöluvan. Valittajien mielestä radan melu häiritsee.
Lavinnossa on ajettu vuodesta 1979 lähtien. Myös tuntemattomuudesta maailmanmestariksi ponnistanut Mika Häkkinen kiersi aikanaan karting-radalla, jolla on pituutta 604 metriä.
– Päivät ajoi ja yöt asui Lepomäen aitassa, tietää Vihreälehto, joka on toiminut radan yrittäjänä 15 vuotta.
Radalla on korkeuseroa peräti kahdeksan metriä.
– Mutkien määrä on riittävä. Rata on erittäin haasteellinen. Ammattilaiset ovat sanoneet, että jos tällä radalla osaat ajaa, ajat missä vaan. Siinä ei kestä virheitä, vaan on pakko ajaa juoheasti.
Lyhyt ilta-aika vie käyttäjiä
Monelle karting-kuljettajalle radan käyttöaikojen rajoitukset merkitsevät sitä, että asiakkaat eivät radalle ehdi.
– Toiminta nykyisellään on vaikeaa, tähän pitäisi saada jotain muutoksia. Muutoin toiminta hiipuu ja voi loppua kokonaan, Vihreälehto tuskailee.
Hän sanoo teettäneensä melumittauksia, jotka ovat osoittaneet, ettei meluhaittaa ole. Miehen mukaan niitä ei ole huomioitu päätöksissä.
Ratayrittäjä toivoo, että nykyinen ympäristölupa mitätöitäisiin ja käyttöön otettaisiin entisessä luvassa määritellyt kellonajat.
– Silloin tässä on mahdollisuus jopa toimia.
Rajoituksia on muuallakin
Valitukset ja käyttöaikojen rajoitukset vaikeuttavat moottoriratojen toimintaan muuallakin kuin Hausjärven Lavinnossa.
Joensuun Urheiluautoilijoiden (JoeUA) karting-radalla ajetaan vain kolmena päivänä viikossa. Taustalla on ympäristölupaa koskeva valitus ja Vaasan hallinto-oikeuden päätös. JoeUA valitti hallinto-oikeuden päätöksestä Korkeimpaan oikeuteen. Asian käsittely siellä on kesken.
– Jos valituksemme ei menesty tai emme saa lupaa aloittaa uutta ympäristölupaprosessia, rata joudutaan pahimmassa tapauksessa sulkemaan ja alue ennallistamaan. Silloin seuramme menisi konkurssiin ja ennallistamisen kustannukset jäisivät muiden vastuulle, sanoo JoeUA:n karting-radasta vastaava Mika Heinonen.
Hän toteaa, että jos ympäristöluvan tai valitusvastineiden haluaa menestyvän, laatiminen on teetettävä ammattilaisella. Se maksaa moninkertaisesti sen, mitä kunta perii ympäristölupamaksua.
Radalle tukea adressilla
Autourheilun harrastajat ovat huolissaan Lavinto Kartingin mahdollisesta sulkemisesta. Ville Sartesuo laittoi heinäkuun lopussa liikkeelle adressin radan puolesta. Muutamassa päivässä se keräsi yli 400 allekirjoitusta.
– Haluamme radalle enemmän käyttöaikaa ja siten saada nuorisolle enemmän mahdollisuuksia päästä harjoittelemaan. Se kantaa myös tieliikenteeseen, koske ajotaidot on opittu jo täällä.
Sartesuo sanoo menevänsä aloitteen kanssa päättäjien luokse.
– Tämän takana on paljon ihmisiä.
Kunta toivoo, että rataa kehitetään
Hausjärven kunnanjohtaja Pekka Määttänen toivoo, että ratayrittäjä kehittää toimintaa radalla.
– Kehotan yrittäjää hakemaan uutta ympäristölupaa, jonka kunta kyllä tulee myöntämään. On tietysti mahdollista, että uudesta luvasta valitettaisiin.
Lupahakemus maksaa 2 300 euroa.
Pekka Määttänen vihjaa, että kunta voisi tukea radan toimintaa myös osallistuvan budjetin kautta, mikäli tukea sitä kautta haettaisiin. Tuen kautta lapset ja nuoret pääsisivät jossain tapahtumassa ajamaan radalla. Hausjärven kunnalla on rahaa osallistuvaan budjettiin 40 000 euroa.
Radan nykyinen rajoitettujen käyttöaikojen ympäristölupa myönnettiin 2010-luvun alkupuolella aiemmalle ratayrittäjälle. Lupa siirtyi myöhemmin Vihreälehdon Speedmaker oy:lle.