Uusi koulutus tarjoaa myyjille, siivoojille ja kiinteistöhoitajille keinoja muistisairaan kohtaamiseen. Muistiongelmat yleistyvät nopeaa vauhtia.
Asiakaspalvelijat kohtaavat työssään yhä enemmän muistisairaita ihmisiä.
Suomessa on yli 150 000 muistisairasta ihmistä, ja heidän määränsä odotetaan vain kasvavan. Kun vanhukset asuvat yhä pitempään kotona, muistisairaita asiakkaita kohdataan kaupoissa ja kaupungilla entistä useammin.
Muistisairaan asiakkaan kanssa toimiminen vaatii tilannetajua, ja tieto muistiongelmista helpottaa sitä. Siksi Tampereen aikuiskoulutuskeskuksessa (TAKK) on käynnistetty uusi koulutus, joka opettaa asiakaspalvelijoille, mitä tilanteessa pitää huomioida.
Tänä syksynä Tampereella alkaneeseen pilottikoulutukseen osallistuu muun muassa siivoojia, kokkeja ja myyjiä. Oppisopimuskoulutus päättyy tammikuussa.
Yksi kurssilaisista on K-Supermarket Ratinassa työskentelevä Riitta Airasmaa. Hänen mukaansa kaupassa käy paljon iäkkäitä asiakkaita, joita henkilökunta pyrkii monella tavalla auttamaan.
– Maalaisjärjellä yritetään aina mennä, mutta koulutus antaa kyllä lisää tietoa, joka auttaa yllättävän paljon, Airasmaa sanoo.
Tarkoituksena on, että Airasmaa ja hänen kollegansa opastavat päättötyönään työpaikkansa muuta henkilöstöä muistioireisen ihmisen kohtaamiseen.
Kohtaa ymmärtävästi, älä kiirehdi
Muistiongelmat voivat näkyä monenlaisina tilanteina asiakkaiden kanssa.
– Iäkäs asiakas voi palauttaa ostamansa tuotteen kerta toisensa jälkeen, koska se ei hänen mielestään toimi. Erilaisten laitteiden käyttäminen on tyypillinen esimerkki hankaluuksista, kuvaa kurssilaisten opettajana toimiva Anu Matilainen.
Hän opettaa TAKKissa myös sote-alan opiskelijoita.
Asiakaspalvelijoiden koulutuksessa Matilainen käy läpi muun muassa muistisairauksien piirteitä, huoli-ilmoituksen tekoa sekä vuorovaikutusta muistioireisen kanssa.
Tavoitteena on, että osallistujat saavat perustietoja ja -taitoja muistisairaiden kohtaamiseen.
Myyjän ei tarvitse tietää, onko kyse muistiongelmasta tai tehdä diagnooseja. Riittää, että antaa asiakkaalle aikaa ja kohtaa hänet ymmärtävästi.
– Jos asiakas ei löydä lompakkoa, oikeaa paikkaa pankkikortille tai hän ei muista pin-koodia, asiakasta ei saa nolata eikä hoputtaa. Hänelle voi näyttää rauhallisesti ja auttaa, Matilainen sanoo.
Anu Matilainen toivoo vastuullisuutta ja ymmärrystä muita ihmisiä kohtaan muillekin.
– Uskallettaisiin kysyä, voinko auttaa, jos naapurilla tuntuu olevan asiat hukassa tai jos kohtaa kadulla selvästi eksyksissä olevan ihmisen. Sen pitäisi olla kansalaistaito.
Idea koulutukseen tuli työelämästä
Aikuiskoulutuskeskus tekee tiivistä yhteistyötä yritysten kanssa ja räätälöi usein koulutuksia suoraan niiden tarpeisiin. Tähänkin koulutukseen idea tuli suoraan työelämästä, kertoo yrityspalvelupäällikkö Kati Kauranen.
– Olemme kouluttaneet Treilin, tamperelaisen sosiaalialan yrityksen, hoitohenkilöstöä muistisairauksiin. Myös tukipalveluhenkilöstö halusi koulutusta. Siitä virisi ajatus, että tällaiselle on tarvetta laajemminkin, Kauranen kertoo.
TAKK on kehittänyt itse koulutuksen asiakaspalvelijoille, eikä Kauranen ole kuullut, että aivan vastaavanlaisia olisi aiemmin järjestetty.
– Tämä koulutus on yksi vastaus siihen, miten voisimme olla yhteiskuntana valmiimpia muistioireisten kanssa toimimiseen. Se on monistettavissa monille eri aloille aina bussikuskeista vartijoihin, hän sanoo.