perjantai, 15 marraskuun

Black Fridayn takia kodintekniikkaa ostetaan marraskuussa jo enemmän kuin joulukuussa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa, etteivät tarjoukset voi kestää loputtomiin.

Vanessa Valkama,

Senni Nieminen

Marraskuun merkitys joulukaupassa on kasvanut selvästi, kertoo Kaupan liiton tänään julkistama selvitys.

Kodintekniikassa eli elektroniikassa ja kodinkoneissa marraskuu on jo suurempi myyntikuukausi kuin joulukuu.

Taustalla on Black Friday -tarjouskampanjointi, kertoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Lisäksi Black Fridayn merkitys näkyy erityisesti vaate- ja urheilukaupassa.

Joulukuu on silti edelleen vähittäiskaupan tärkein sesonki. Silloin myynti kasvaa noin viidenneksen verrattuna vuoden kuukausikeskiarvoon.

Kurjenojan mukaan Black Friday -alennusmyynnit ovat aikaistaneet joulukauppaa pitkälle marraskuun puolelle.

Vielä runsas viisi vuotta sitten joulumyynti käynnistyi toden teolla vasta itsenäisyyspäivän aikaan.

Yksi alepäivä on venynyt jo kuukaudeksi

Yhdysvalloista ympäri maailmaa levinnyt Black Friday oli alun perin yksittäinen alennuspäivä, mutta viime vuosina Suomessa on yleistynyt koko viikon mittainen Black Week.

Nyt monet kaupat mainostavat jopa koko kuukauden kestäviä tarjouksia. Koko kuukauden alennuksista ovat kertoneet esimerkiksi kauppaketju Lidl, huonekaluja myyvä Masku ja silmälasiliike Synsam.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtavan asiantuntijan Saija Kivimäen mukaan vaikuttaa siltä, että lain vaatimukset eivät ole selviä kaikille yrityksille tai niitä ei noudateta.

Tarjoukset eivät nimittäin voi kestää loputtomiin. Alennusmyynti saa kestää enintään kaksi kuuukautta ja yksittäisen tarjouksen ei pitäisi ylittää kuukautta.

– Toisekseen tarjouksia ei saa ketjuttaa, eli tarjous ei voi jatkua heti tai muutamien päivien kuluttua edellisen kampanjan päätyttyä.

Luottamus kauppaan voi rapautua

Saija Kivimäki muistuttaa, että kuluttajansuojalaki kieltää harhaanjohtavan markkinoinnin.

Harhaanjohtavana voidaan pitää pitkiä tarjousaikoja ja tarjousten jatkumista heti niiden päätyttyä.

– Kun tarjoukset ovat jatkuvia ja alennukset kestävät pitkään, kuluttajan käsitys tuotteen yleisestä hintatasosta ja alennuksen edullisuudesta hämärtyy.

Kivimäen mielestä liian pitkälle venyvät alennuskampanjat voivat rapauttaa luottamusta yritykseen tai koko kaupan alaan.

Jos kuluttaja havahtuu siihen, että yritys toimii vastoin lakia ja häntä harhauttaen, siitä seuraa mainehaittaa.

– Kuluttajat ilman muuta haluavat tehdä kauppaa luotettavien ja lainsäädäntöä noudattavien toimijoiden kanssa.

Kuuntele alta, mitä asioita kannattaa miettiä aleostoksia puntaroidessa:

Tarjouksia etsitään ympäri maailmaa

Kaupan liiton Jaana Kurjenoja kertoo, että kaupat yrittävät vastata pitkillä alennuskampanjoilla ulkomaiseen ja kotimaiseen kilpailuun.

– Tietysti pyritään vastaamaan myös kuluttajien kysyntään, kun joululahjoja ostetaan yhä aikaisemmin.

Kurjenojan mukaan Black Friday on kansainvälistänyt kilpailua, kun ihmiset etsivät tarjouksia ympäri maailmaa verkkokaupoista.

Marras-joulukuussa on myös muita maailmanlaajuisia alennuspäiviä, kuten Kiinasta lähtöisin oleva Singles’ Day ja Black Fridayn jälkeisen maanantain Cyber Monday.

Kaupan liiton selvityksen mukaan marraskuussa suomalaisten verkkovierailuja ohjautuu enemmän ulkomaisen kaupan sivuille, kun joulukuussa ne ohjautuvat enemmän kotimaiseen kauppaan.

KKV:n viimevuotisen tutkimuksen mukaan valtaosa kokee toimivansa alennusostoksilla harkitsevasti. Kysyimme tamperelaisilta edellisen Black Fridayn alla, kuinka harkitsevia kuluttajia he kokevat olevansa.

Uutista muokattu 14.11. kello 15.50: tarkennettu alennusmyynnin ja yksittäisen tarjouksen maksimikestoja.

Jaa.
Exit mobile version