lauantai, 21 syyskuun

Koiran matkustusturvallisuuteen ei ole olemassa yhteisiä standardeja. Kolariturvallisuuden todentaminen on valmistajien aktiivisuuden varassa.

Markkinoilla on runsaasti sellaisia koirien turvallisen automatkustamisen tuotteita, joiden turvallisuudesta ei ole takeita.

Useat koirien kuljetukseen tarkoitetut apuvälineet ovat todellisuudessa hengenvaarallisia sekä koiralle että kuljettajalle, kun koira paiskautuu kovalla voimalla kuskin niskaan.

Yle kysyi tuotteita myyviltä liikkeiltä, millaiset koirien turvavyöt ja kuljetushäkit olisivat mahdollisimman turvallisia.

Koska koirien turvatuotteiden testaukselle ei ole tarkkoja viranomaisten standardeja, tämän jutun vinkit perustuvat alalla toimivien asiantuntijoiden omaan kertomaan.

Koirien turvavöitä on markkinoilla tarjolla laajasti. Teemu Pehkonen Kulkukoira Oy:stä sanoo, että mitä enemmän tuotteessa on muovia, sitä vähemmän se antaa suojaa kolaritilanteissa.

Pehkosen mukaan materiaalien ja valmiin tuotteen vetolujuus on ratkaiseva turvallisuustekijä. Valjaiden pitää olla myös ergonomiset ja koiralle sopivan kokoiset.

– Kun valjaat on pehmustettu ja säädetty niin, että se istuu hyvin koiran päälle, jakautuu kolarissa kuorma tasaisesti joka paikkaan, Pehkonen sanoo.

Hänen mukaansa joitakin autovaljaita markkinoidaan harhaanjohtavasti: tietyissä valjaissa koira pysyy autossa paikoillaan, mutta varsinaista kolariturvaa ne eivät lisää. Myöskään ulkoiluun tarkoitetut valjaat eivät lisää matkustusturvallisuutta kolaritilanteissa.

Valjaiden tuotekehitys kesti vuosia

Hurtta on tuonut markkinoille itse kehittämänsä turvavyövaljaat. Suunnittelija ja mallimestari Niina Thitz kertoo, että heidän tuotettaan suunniteltiin ja testattiin yli kolme vuotta laajassa yhteistyössä.

– Tuotekehitys ei ole halpaa eikä nopeaa. Kompromisseja ei sallita. On sääli, että lemmikin turvatuotteille ei ole standardeja. Me testasimme omat turvavaljaat lasten turvaistuimen standardeja mukaillen, jotta niistä saatiin tarpeeksi kestävät, hän kertoo.

Thitzin mukaan kuluttajan on erittäin vaikea erottaa aidosti turvallinen tuote vain turvalliseksi väitetystä. Hän toivoo, että useampi valmistaja tarjoaisi turvallisuuden takeeksi testituloksia tai muuta dokumentaatiota.

Ilman turvaa koira on jätettävä pois autosta

Myös koirien kuljetukseen tarkoitetuissa häkeissä on paljon vaihtelua.

Teemu Pehkonen sanoo, että kun koira luokitellaan lain silmissä kuormaksi, tärkein turvavaruste on esimerkiksi farmariautoissa takapenkit ja kuormatilan erottava turvaverkko. Pehkosen mukaan niitä löytyy myös kankaisina. Auton alkuperäisvarusteina ne ovat kolaritestattuja.

Turvallisimpana Pehkonen pitää kolaritestattua häkkiä, joka ei saa olla koiralle liian iso. Häkki pitää olla asianmukaisesti kiinnitetty joko tavaratilaan tai istuimelle turvavöillä.

Muutaman millimetrin paksuisista teräslangoista valmistetut häkit Pehkonen näkee pahimpina:

– Sellaiset pitäisi kieltää lailla. Ei voi tietää miten sellainen kolarissa repeää. Se voi piikittää koiran tai matkustajan.

Nyrkkisääntönä Pehkonen pitää sitä, että jos autossa ei ole koiraa varten mitään matkustusturvallisuutta lisääviä varusteita, silloin koira ei lähde mukaan ollenkaan.

Onko sinulla meille juttuvinkki? Voit lähestyä toimitusta luottamuksella

Halutessasi voit olla yhteydessä myös sähköpostilla osoitteeseen tuomo.bjorksten@yle.fi. Luemme kaikki yhteydenotot, mutta emme pysty takaamaan jokaiselle henkilökohtaista vastausta.

Jaa.
Exit mobile version