keskiviikko, 27 marraskuun

Keinotekoinen alehinnoittelu on kasvanut viime vuodesta. Toisaalta aitoja isojenkin prosenttien tarjouksia on nyt aiempaa enemmän, kertoo vertailupalvelu Hintaoppaan selvitys.

Keinotekoisessa alehinnassa tuotteen hintaa nostetaan vähintään 30 päivää ennen kampanjan alkua. Näin alin hinta 30 päivän ajalta yhdessä alennuksen kanssa saa aleprosentin näyttämään muhkeammalta. Kuva: Samuli Huttunen / Yle

Minna Pantzar,

Samuli Huttunen

Alennusmyynnit voivat olla kuluttajille hyödyllisiä, mutta niiden markkinointiin liittyy myös haitallisia piirteitä.

On epäselviä hintalappuja, asiakkaan hoputtamista hätiköityihin ostoksiin, ja valeverkkokauppoja, jotka vain kalastelevat ihmisten pankkitietoja.

Suomessa on myös ollut kohta kaksi vuotta voimassa lakimuutos, jonka tavoitteena on suitsia hintojen pumppausta, eli keinotekoista nostamista juuri ennen alennusmyyntejä, jotta aleprosentit saataisiin näyttämään suuremmilta.

Sitä tehdään silti edelleen. Hintojen pumppaus vain tapahtuu aiempaa aikaisemmin. Se on laillista, mutta kuluttajan kannalta harhaanjohtavaa.

Vertailupalvelu Hintaopas on kerännyt tietoja yli 800 kaupan yli 4 miljoonan tuotteen hinnoista, ja siitä mitä niille on tapahtunut lokakuun ja marraskuun Black Weekin välillä.

Jos tuotteen hinta oli noussut yli 10 prosenttia lokakuussa ja sitten kampanjakauden aikana laskenut, on syytä epäillä, että kyse on keinotekoisesta alennuksesta.

Tässä muutama selventävä esimerkki:

Vuosi sitten keinotekoisten alennusten määrä oli 7,8 prosenttia ja suunta oli takavuosiin verrattuna laskussa. Nyt tuli takapakkia.

– Datamme perusteella keinotekoisia alennuksia on tänä vuonna enemmän kuin viime vuonna eli kahdeksan prosenttia, sanoo vertailupalvelu Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Eniten aleprosentteja venytetään kosmetiikkapuolella, jossa tarjouksista 20 prosenttia vaikuttaa keinotekoisilta.

– Eniten keinotekoisia alennuksia on meikeissä, shampoissa, keittiötarvikkeissa ja esimerkiksi pölynimureissa, hän sanoo.

”Keinotekoinen hinnoittelu karkottaisi asiakkaat”

Eniten aitoja alennuksia on puolestaan tarjolla elektroniikassa ja tällä hetkellä elektroniikkapuolelta löytyvät Matinvesi-Bassetin mukaan myös suurimmat aleprosentit.

– Näyttäisi siltä, että elektroniikassa on ne suurimmat aidot alennukset.

Aleostoksilla kannattaa olla tällä kertaa erityisen tarkkana, sanoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Helsingin keskustan Powerin myymäläpäällikkö Markku Eskola ei ole yllättynyt.

– Keinotekoiset alennukset olisi varmin tapa karkoittaa asiakkaat. Seuraamme tarkkaan hinnoitteluamme ja millaisia alennuksia asiakkaillemme näytämme.

Useimpien silmissä siintää tänäkin vuonna uusi puhelin, tietokone, tv, kuulokkeet tai miksei uusin hittituote keittiöön. Tänä vuonna se on Airfryer eli ilmafriteerauskeitin, jolla ruoka valmistuu kuumalla ilmalla ilman rasvaa.

– Asiakkaat ovat tarkkoja ja seuraavat seuraavaa trendiä ja ovat tietoisia siitä milloin kannattaa tulla ostoksille, Eskola sanoo.

Mutta millaisia aleprosentteja Powerilla on vielä Black Fridayelle luvassa?

– Haitari on varmaan kymmenestä viiteenkymmeneen ja jopa enemmän. Se riippuu tosi paljon tuoteryhmistä ja tuotteista, Eskola sanoo.

Kiinnostus Black Fridayta kohtaan laskenut

Black Friday on vuosien saatossa venähtänyt jo viikojen mittaiseksi alekampanjaksi eikä sen suosio ole enää entisellään.

Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan kiinnostus Black Fridayta kohtaan laskussa, etenkin 18–29- vuotiaiden ja 30–39-vuotiaiden keskuudessa.

– Kiinnostuksen laskusta huolimatta hyvät alennukset houkuttelevat edelleen kuluttajia. Black Friday on myös edelleen kiistatta vuoden halvin ostospäivä. Kauppojen odotukset Black Fridayta kohtaan ovatkin tänä vuonna positiiviset, sanoo Matinvesi-Bassett.

Videolla johtaja Miina Ojajärvi Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kertoo, miten kuluttaja hyötyy siitä, että nykyään yritysten on ilmoitettava alennetun hinnan yhteydessä myös tuotteen alin hinta viimeisten 30 päivän ajalta.
Jaa.
Exit mobile version