Maksupalveluissa on viime aikoina ollut häiriöitä, mutta rahat suomalaisissa pankeissa ovat turvassa, sanoo Finanssivalvonta.
Jokaisen kannattaa itse varautua maksamisen häiriötilanteisiin, vaikka rahoitusalan ja viranomaisten varautuminen Suomessa on lähtökohtaisesti hyvällä tasolla, sanoo Suomen Pankki.
Viime aikoina ongelmia on ollut esimerkiksi S-Pankin sekä Nordean palveluissa. Häiriöt ovat herättäneet huolta omista varoista sekä maksamisesta.
Finanssivalvonnan mukaan kansainvälisen turvallisuustilanteen kiristyminen on lisännyt kyberhyökkäysten mahdollisuutta myös finanssialan toimijoita vastaan.
Pankkeihin kohdistetuilla palvelunestohyökkäyksillä pyritään kuitenkin estämään verkkopalvelun käyttö. Kyse ei ole siitä, että hyökkääjät pyrkisivät tekemään tietomurron verkkopankkiin.
Rahat suomalaisissa pankeissa siis ovat turvassa, vaikka tili tai sen saldo ei näkyisi asiakkaalle oikein.
Näin voit varautua
Suomen Pankki on listannut varautumiskeinoja, jos maksupalveluissa on syystä tai toisesta sen käyttöä estäviä häiriöitä.
1. Tili kahdessa pankissa
Jos yhden pankin palvelut olisivat häiriintyneet, on hyödyllistä, että kotitaloudella on pankkitili, pankkitunnukset ja maksukortit kahdessa eri pankissa. Toisen tilin verkko- ja mobiilipankit on hyvä myös aktivoida.
2. Pikamaksusovellus käyttöön
Huoltovarmuutta voi parantaa myös vaihtoehtoisilla maksutavoilla, kuten mobiilisovelluksella. Tällaisia sovelluksia ovat esimerkiksi Siirto, Mobilepay sekä Paypal.
3. Käteiskotivara
Käteistä on hyvä olla kotona sopiva summa osana normaalia varautumista. Kotivaraa suositellaan 72 tunniksi. Jokainen voi miettiä, millaisella summalla pärjäisi muutaman päivän ilman maksukorttia. Suuria summia ei kotiin kuitenkaan kannata säilöä.
Maksamisen lisäksi pankkitunnuksia käytetään sähköisen tunnistautumisen välineenä monissa palveluissa. Tälle hyvänä vaihtoehtona ovat teleoperaattoreiden mobiilivarmenteet.