Suoratoistosta saa nykyään maksaa entistä enemmän. Mainokset ja katselun rajoittaminen ovat osa uutta normaalia, jossa striimauksella pyritään tekemään rahaa.
Iida Putkonen,
Asmo Raimoaho
Suoratoistopalveluiden hinnat ovat nousseet parin vuoden takaisesta.
Vertailimme kymmenen suoratoistopalvelun hintoja vuosina 2021 ja 2024. Lähes jokaisen hinta on noussut. Samaan aikaan palveluista saa vähemmän vastinetta rahalleen.
Alta voit tarkastella hintojen nousua palveluittain. Mukana on jokaisesta suoratoistopalvelusta paketti, joka ei sisällä mainoksia ja jota pystyy käyttämään vähintään kahdella eri laitteella yhtä aikaa.
Vertailussa on käytetty joko kuukausi- tai vuosihintaa sen perusteella, kumpi on käyttäjälle halvempi. Esimerkiksi Maxin vuosihinta oli vuonna 2021 melkein 50 euroa halvempi kertaostona kuin kuukausittain maksettuna.
Hinnat ovat nousseet eniten urheilupaketeissa. Entisen C Moren, nykyisen MTV Katsomo+-palvelun, mainoksettoman version kuukausihinta on noussut peräti 13 eurolla.
Myös Viaplayn urheilupaketin hinta on nyt kymmenen euroa korkeampi kuin kolme vuotta sitten. Muutosta on perusteltu sillä, että pakettiin sisältyvät nykyään myös alustan elokuvat ja televisiosarjat.
Muutosta huonompaan suuntaan
Hintojen nousun lisäksi suoratoistopalvelut ovat heikentäneet palveluitaan niin, että samalla rahalla saa vähemmän.
Pitkään palveluiden tavoitteena oli haalia tilaajia vaikka tappiolla. Nyt toimintaa pyritään vakiinnuttamaan taloudellisesti tuottoisaksi.
Siihen on pyritty karsimalla valikoimia, kiristämällä käyttöehtoja ja lisäämällä mainoksia.
Sisältöjä karsimalla suoratoistopalvelut säästävät rahaa, kun niiden ei tarvitse maksaa tekijänoikeusmaksuja yhtä suuresta valikoimasta elokuvia ja sarjoja.
Netflix alkoi rajoittaa käyttäjätunnusten jakamista kotitalouksien ulkopuolelle keväällä 2023. Muutos tarkoita sitä, että samaa tiliä ei voi enää käyttää useammassa osoitteessa.
Tunnusten jakaminen kotitalouden ulkopuolelle maksaa nykyään 3,99 euroa lisäkäyttäjää kohden. Esimerkiksi Disney+ ja Viaplay ovat myös rajoittaneet tunnusten jakamista.
Muutos on närkästyttänyt kuluttajia, mutta tuonut Netflixille valtavan rahapotin. Yhtiö ilmoitti saaneensa 9 miljoonaa uutta käyttäjää rajoitusten jälkipyykissä.
Talouslehti Forbesin mukaan uusia käyttäjiä on siirtynyt erityisesti vasta lanseerattuihin, halvempiin tilausvaihtoehtoihin, joissa käyttäjille näytetään mainoksia.
Mainoksilla suoratoistopalvelut pyrkivät pärjäämään markkinoilla, tutkija Heidi Keinonen kertoi Ylelle heinäkuussa. Ne tuottavat suoratoistopalvelulle rahaa, mutta myös ohjaavat kuluttajia kalliimpien mainoksettomien tilausten pariin.
Suomessa mainoksia tarjoilevat jo ainakin Max sekä Ruutu+. Molemmissa mainoksista pääsee eroon neljän euron lisämaksulla.
Ylen aamun Jälkidigissä puhuttiin elokuussa 2023 kuluttajille kertyvistä kuukausitilauksista: