maanantai, 8 heinäkuun

Täyteen ahdetut suoratoistomarkkinat pakottavat yhtiöitä kokeilemaan uutta, sanoo Turun yliopiston mediatutkija Heidi Keinonen.

Suoratoistopalvelu Netflix ohjaa käyttäjiä entistä voimakkaammin mainoksia sisältäviin tilauksiin. Muun muassa Mashable ja The Verge kertovat, että halvinta mainosvapaata perustilausta ei voi enää uusia Kanadassa ja Isossa-Britanniassa.

Esimerkiksi 9,99 Kanadan dollaria kuussa maksanut perustilaus pitää nyt vaihtaa 5,99 dollarin mainoksia sisältävää versioon tai 16,49 dollarin mainosvapaaseen standardiversioon.

Sikäli tilanne on ollut odotettavissa, että Netflix lopetti täysin uusien perustilausten tarjoamisen jo viime vuonna niissä maissa, joissa se tarjoaa mainoksia sisältävää versiota. Nyt vanhat perustilauskäyttäjät eivät vain voi uusia tilaustaan.

Mainoksellista Netflix-tilausta on ollut lähinnä isompien markkinoiden maissa. Esimerkiksi Euroopassa Brittien lisäksi se on ollut vaihtoehtona muun muassa Ranskassa, Saksassa ja Italiassa. Siitä ei ole tietoa, millä aikataululla mainoksia voitaisiin nähdä Suomessa.

Uusia tapoja pärjätä markkinoilla

Mediateollisuuteen perehtyneen Turun yliopiston vanhemman erikoistutkijan Heidi Keinosen mukaan mainoksia sisältävän Netflix-tilauksen saapuminen Suomeen riippuu siitä, miten tuottavaksi uusi hinnoittelutapa muodostuu muilla markkinoilla. Suomeen tuodaan harvoin uudistuksia, ennen kuin niitä on kokeiltu muualla.

– Aika näyttää, ovatko ne sitten tuottavampia, mutta tietysti siinä tulee jo kahdesta lähteestä tuloja. Se voi olla yksi tapa pärjätä näillä markkinoilla.

Keinonen uskoo, että mainoskokeilujen taustalla on nimenomaan koventunut kilpailu, joka pakottaa kokeilemaan uutta.

– Suoratoistopalveluiden markkinat ovat kyllääntyneet, ja ihmiset karsivat taloustilanteen takia ylimääräisiä menoja.

Alla olevasta taulukosta voit tarkastella eri televisiosarjoja ja elokuvia tarjoavien suoratoistopalveluiden hintoja Suomessa. Tiedot on kerätty palveluiden verkkosivuilta torstaina 4. heinäkuuta. Osa palveluista tarjoaa myös edullisempia vuosihintoja ja ilmaisia kokeilujaksoja. Samanaikaisessa katselussa on myös yhteen kotitalouteen kohdistuvia rajoituksia.

Suoratoistopalveluiden hinnat Suomessa (TV ja elokuvat)
palvelu kk-hinta Suomessa (euroa) korkein kuvanlaatu samanaikainen käyttö eri laitteilla mainoksia
Netflix 7,99 / 11,99 / 15,99 720 dpi / 1080 dpi / Ultra HD 1 / 2 / 4 ei / ei / ei
Disney+ 10,99 Ultra HD 4 ei
Amazon Prime Video 6,99 Ultra HD 3 ei
Max 5,99 / 9,99 / 13,99 1080 dpi / 1080 dpi / Ultra HD 2 / 2 / 4 kyllä / ei / ei
Apple TV+ 9,99 Ultra HD 6 ei
Sky Showtime 4,99 / 8,99 1080 dpi / 1080 dpi 1 / 2 kyllä / ei
Viaplay 12,99 1080 dpi 2 ei
Ruutu+ 8,99 / 12,99 1080 dpi / 1080 dpi 1 / 2 kyllä / ei
MTV Katsomo+ 6,95 / 12,95 1080 dpi / 1080 dpi 2 / 2 kyllä / ei

Markkinat eivät ole valmiit

Keinonen nostaa esiin toisena viime aikoina yleistyneenä kokeiluna niin sanotun Fast TV:n, joka tulee sanoista free ad-supported streaming television. Kyse on ilmaisista striimauskanavista, joissa pyörii aikataulutetusti ohjelmia sekä mainoksia, joilla kanavaa rahoitetaan.

Suoratoistoon on siis alkanut valua perinteisestä lineaarisesta televisiosta tuttuja mainoksia, ja näiden kahden välineen ero hälventyy.

Keinonen uskoo, että vanhemmalle, television parissa kasvaneelle sukupolvelle tämä ei ole niin isoa asia. Nuoremmille, suoratoiston parissa kasvaneille voi olla isompi muutos, mikäli mainoksista tulee pysyvä osa palveluita.

Suunta voi toki vielä kääntyäkin. Palveluja on tarjolla paljon, ja ihmisten aika ja raha ovat rajallisia. Keinonen uskookin, että markkinoilla nähdään luultavasti vielä monia yrityskauppoja ja toimijoiden kaatumisia.

– Suoratoistomarkkinat eivät ole mitenkään vakiintuneet. Pienempiä toimijoita varmasti tippuu pois ja muutenkin liikkeitä tapahtuu.

Ylen aamun Jälkidigissä puhuttiin elokuussa 2023 kuluttajille kertyvistä kuukausitilauksista:

Jaa.
Exit mobile version