maanantai, 13 tammikuun

Yhdysvaltalaislehti Newsweekin mukaan kiinalaisinsinöörit ovat suunnitelleet helppoa ja halpaa tapaa leikata merikaapeleita.

Yhdysvaltalaislehti Newsweek on tutkinut kiinalaisinsinöörien viime vuosina jättämiä patenttihakemuksia merikaapeleiden katkaisemiseen tarkoitetuille laitteille.

Newsweekin mukaan kiinalaisinsinöörit olivat keksineet ratkaisuja, joilla merikaapeleiden katkominen käy helposti ja halvalla.

Vuonna 2020 Lishuin yliopiston insinöörien tekemä patenttihakemus esittelee ”vedettävän merikaapelien katkaisuvälineen”. Insinöörit perustelivat kehitystyötään sillä, että merikaapelien määrän lisääntyessä ”niitä pitää joskus hätätapauksissa leikata poikki”.

Insinöörien mukaan perinteinen leikkausmetodi on ollut se, että merikaapelit on ensin paikannettu, nostettu ylös ja leikattu. Kiinalaisinsinöörien mukaan prosessi oli liian kallis, monimutkainen ja vaati paljon työkaluja.

Siksi insinöörit kehittivätkin pitkälti ankkurin näköisen ja tapaisen laitteen, jota voidaan vetää laivan perässä. Tällä voisi leikata kaapeleita laivan matkan varrelta.

Insinöörien mukaan katkomisen onnistumisen pystyisi varmentamaan siten, että leikkaustyön jälkeen laite vedettäisiin ylös ja tutkittaisiin kuparijäämien varalta.

Jos laitteeseen jäisi jälkiä kuparista – eli merikaapelien suosituimmasta johdinmateriaalista – olisi kaapelin leikkaus onnistunut.

Patentti oli kehitetty vanhemman, vuonna 2009 Kiinan valtion meri-insinöörien patenttihakemuksen perusteella. Newsweekin mukaan kumpaakaan patenttihakemusta ei jostain syystä hyväksytty.

Kiinalaisalukset yhdistetty kaapelirikkoihin

Kiinalaisaluksia on yhdistetty useisiin merillä tapahtuneisiin infrastruktuurivaurioihin viime vuosien aikana. Itämerellä kiinalaisalukset liittyivät niin Balticconnector-kaasuputken ja merikaapeleiden vaurioihin viime vuoden alussa kuin tietoliikennekaapelien katkeamiseen lokakuussa.

Tuoreeltaan kiinalaisalus liittyi Taiwanin saarivaltiossa vuoden alussa sattuneeseen tapaukseen, jossa merenalainen tietoliikennekaapeli katkesi. Taiwanilaisviranomaiset ovat kertoneet epäilevänsä kaapelin katkeamisesta kiinalaista rahtialusta.

Merkkejä ”kaapelinkatkojien” käytöstä ei edellä mainituissa tapauksissa ole havaittu. Esimerkiksi Balticconnectorin tapauksessa kiinalaisalus Newnew Polarbear veti pohjassa ankkuria. Mediatietojen mukaan Kiina on viestinyt kyseessä olleen vahinko.

Jaa.
Exit mobile version