Jyväskyläläinen Rebel Group ja helsinkiläinen Rebl Eats saivat hepulin, kun joensuulainen mediatalo Punamusta Media muutti nimensä Rebl Groupiksi eli lähes samaksi.
Kolmen lähes samannimisen suomalaisyrityksen kesken on syntynyt erikoinen nimikiista.
Kalistelu alkoi, kun painotalona tunnettu joensuulainen pörssiyritys Punamusta Media muutti nimensä Rebl Groupiksi ja sai sen hyväksytettyä Patentti- ja rekisterihallituksen eli PRH:n yritysrekisteriin tällä viikolla.
Tämä pillastutti jyväskyläläisen vaatemyyjä Rebel Groupin ja helsinkiläisen valmisruokayritys Rebl Eatsin.
Lähes sama nimi kun voi aiheuttaa sekaannuksia esimerkiksi laskuissa, sähköposteissa ja markkinonnissa.
– Talousjohtajamme sai jo onnitteluviestejä nopeasta pörssilistautumisesta tämän nimisekaannuksen seurauksena, kertoo Rebl Eatsin perustajiin kuuluva Martti Paatela.
– Mutta oikeasti nimien samankaltaisuus haittaa liiketoimintaamme. Markkinointimme kun pohjautuu suurelta osin internetiin.
Haitta tulee siitä, että lähes sama nimi voi internethaussa ohjautua Rebl Eatsin sijaan Rebl Groupin nettisivuille.
Aalto-yliopiston yritysjuridiikan professori Petri Kuoppamäki sanoo, että internethaun vaikutuksella voi olla merkitystä, jos nimikiistaa lähdetään ratkomaan esimerkiksi oikeusteitse. Toistaiseksi näin ei ole tehty, eikä Kuoppamäki lähde ennakoimaan oikeuden päätöksiä.
Suojaa tavaramerkistä
Rebl Eats on jo lähtenyt vastataistoon saadakseen suojaa Rebl-nimelleen. Se on torstaina jättänyt tavaramerkin rekisteröintihakemuksen PRH:lle REBL-tavaramerkistä.
Rebl Group ei ollut vastaavaa jättänyt ainakaan perjantain puoleen päivään mennessä. Oleellista tässä on nopeus. Pääsääntöisesti ensimmäisenä hakemuksen jättänyt saa rekisteröinnin, ellei sitten hakemukselle löydy jotain rekisteröinnin esteitä.
– Rekisteröimällä tavaramerkin omistaja saa yksinoikeuden merkin käyttöön tiettyjen tavaroiden ja palveluiden yhteydessä, kertoo johtava neuvontalakimies Tuulimarja Myllymäki PRH:sta.
Samalla tavaramerkin haltija voi kieltää siihen sekoitettavissa olevien merkkien käytön samankaltaisten tavaroiden ja palveluiden osalta.
Mutta jos tarjottava tuote tai palvelu on riittävän erilainen, eikä sekaannusvaaraa ole, silloin samaa markkinointinimeä voivat käyttää muutkin.
– Esimerkiksi onhan meillä Leijona-tavaramerkkejä eri yrityksillä. On Leijona-kelloja ja Leijona-pastilleja ja muitakin Leijona-merkillä varustettuja tuotteita tai palveluita, Myllymäki kertoo.
Myös joensuulainen Hassisen kone käy omanlaisekseen esimerkiksi. Rokkibändi nappasi nimensä sikäläiseltä ompelukoneliikkeeltä ja loppu on Suomi-rokin historiaa. Perinteikäs tavaratalo Stockmann taas pillastui kauppaketju Tokmannin tulosta markkinoille. Käräjöinti ei auttanut ja nyt Suomi on täplitetty Tokmanneilla.
Myllymäen mukaan poikkeuksen yleissäännöstä tekevät tunnetut tavaramerkit, esimerkiksi Coca-Cola. Laajasti tunnetulla nimellä ei kannata hakea omaa tavaramerkkiä esimerkiksi vaatteille.
Toiveena hyvät yöunet
Rebl Eatsin Paatela kertoo, että he hakevat REBL-merkin rekisteröinnillä omaksi tavaramerkiksi ennen kaikkea turvaa omalle yritystoiminnalle. Rebl Eats haluaa olla varautunut, jos iso pörssiyritys yrittää myöhemmin estää heitä käyttämästä omaa brändiä.
– Haemme hyviä yöunia ja suojaa liiketoiminnallemme sillä tiedolla, että kukaan ei voi estää meitä omaa nimeämme käyttämästä.
Tietysti tavaramerkin käytöstä voi aina yrittää sopia rahalla. Paatela ei lämpene:
– En keksi setelinippua, joka muuttaisi mielemme tässä.
Nimikiistasta ovat aikaisemmin kirjoittaneet ainakin Keskisuomalainen ja Kauppalehti. Kauppalehdelle kommentoineen Rebl Groupin mukaan asiassa ei ole ongelmaa, koska yritykset toimivat täysin eri markkinoilla.