perjantai, 20 syyskuun

Nordean pankkipalveluissa on ollut häiriöitä viikon ajan lähes päivittäin. Konserni ei ole vastannut Ylen kysymyksiin asiasta.

Nordealla on ollut runsaasti ongelmia verkkopankkipalveluissaan. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Nordean verkkopankkipalveluissa on ollut syyskuun aikana useaan otteeseen häiriöitä. Viimeisen seitsemän päivän aikana häiriöitä on ollut lähes päivittäin.

Ongelmat ovat ilmenneet Nordean verkko- ja mobiilipankin sisäänkirjautumisessa. Sen lisäksi palveluissa on ollut ajoittaista hitautta.

Ylen tietojen mukaan häiriöt Nordean palveluissa ovat jatkuneet myös tänään. Myös verkkosivujen toimivuutta tarkkailevalta Downdetector-sivulta ilmenee, että virheilmoitusten määrä on lähtenyt jyrkkään nousuun noin kello 11 aikaan. Nordea ei ole vahvistanut asiaa.

Alkuviikon ongelmia Nordea perusteli aiemmin viikonloppuna tehdyillä it-huoltotöillä. Ongelmia on kuitenkin ollut jo viime viikolla sekä syyskuun alussa.

Yle pyysi perjantaina Nordealta lisätietoja ongelmista, mutta konserni ei ole vastannut kysymyksiin.

Voi olla palvelunestohyökkäys

Nordean omalla häiriötiedotesivulla kerrotaan, että pankin palveluissa on esiintynyt ajoittaisia häiriöitä kuluneen viikon aikana. Lisäksi asiakkaille tarjotaan korvaushakemusta taloudellisten vahinkojen ilmoittamiseksi.

Kyberturvallisuuskeskuksen päällikkö Janne Allonen kertoo Ylelle, että yleensä vastaavien ongelmien taustalla on palvelunestohyökkäys, laite- tai ohjelmisto-ongelma. Nordea ei ole perjantain aikana kertonut ongelmiensa syitä.

Allonenkaan ei kommentoi Nordean tapausta, vaan puhuu asiasta yleisellä tasolla.

– En olisi ihmeissäni, jos taustalla olisi palvelunestohyökkäys, Allonen sanoo.

Tällä hetkellä Kyberturvallisuuskeskuksen tiedossa ei kuitenkaan ole laajamittaista hyökkäyskampanjaa.

– It-asioissa kaikki on mahdollista. Kyseessä voi olla tahallinen tai tahaton toiminta, Allonen sanoo.

Finanssivalvonta ei ole asettanut rajaa sille, kuinka paljon yksittäisellä pankilla saa olla häiriöitä ennen kuin tilanteeseen puututaan. Finanssivalvonnan toimistopäällikkö Jussi Terho kertoi Ylelle aiemmin, että pankeilla on ollut aika ajoin ongelmia. Hän ei kuitenkaan pitänyt tilannetta kokonaisuudessaan erityisen huonona.

Nordea on markkinaosuudeltaan Suomen toiseksi suurin pankki.

Juttua korjattu 20.9. klo 12.53: Korjattu Jussi Terhon kommenttia siten, että ongelmia on ollut aika ajoin, ei runsaasti.

Jaa.
Exit mobile version