torstai, 10 lokakuun

Yle kysyi, ovatko Nordean asiakkaat aikeissa vaihtaa pankkia viimeaikaisten teknisten ongelmien vuoksi. Nordea pahoittelee viikkoja jatkunutta tilannetta.

Nordean kilpailijoille on tullut viime aikoina uusia asiakkaita. Syitä pankin vaihtamiselle voi olla monia. Kuva: Juho Liukkonen / Yle, Derrick Frilund / Yle, Ismo Pekkarinen / AOP

Nordean toiminnoissa on ollut jo muutamien viikkojen ajan häiriöitä, jotka ovat vaikeuttaneet asiakkaiden arkea.

Siksi espoolainen Minnamari Dahlberg on yhdessä miehensä kanssa aikeissa vaihtaa pankkia.

– Pääsyynä ovat tekniset ongelmat. Ne ovat olleet viimeinen pisara. Heidän tietoturvansa takia luottamus alkaa hiipua. Jos sinne pääsee hakkeroitumaan, se on jo vakava asia, hän sanoo.

Hän huomauttaa, että useimpiin palveluihin vaaditaan vahva tunnistautuminen, ja palveluiden käyttö on Nordean ongelmien vuoksi ollut vaikeaa.

– Tämä vaikeuttaa käytännön asioiden hoitoa jo, koska ei pääse kirjautumaan mihinkään.

He eivät vaikuta olevan ainoita. Yle kysyi lukijoiden aikeista vaihtaa pankkia viimeaikaisten häiriöiden vuoksi. Moni vastaajista kertoi huolestaan pankin toimintavarmuutta kohtaan.

– Kieltämättä nämä ovat olleet asiakkaillemme haastavia aikoja, ja olemme siitä syvästi pahoillamme. Toivomme, että asiakkaidemme luottamus säilyy näidenkin haasteiden yli, sanoo Nordean Suomen henkilöasiakasliiketoiminnasta vastaavan johtaja Jani Eloranta.

Hänen mukaansa Nordeassa ei ainakaan toistaiseksi ole ollut näkyvissä merkkejä siitä, että asiakkaat olisivat lopettaneet asiakkuuksia.

Kilpailijoille uusia asiakkaita

Kilpailijoille uusia asiakkaita on kuitenkin tullut viime aikoina lisää.

Esimerkiksi Danske Bankin päivittäispalveluista vastaavan johtajan Heli Pieninkeroisen mukaan pankissa on viime viikkoina nähty selvää kasvua uusien asiakkaiden määrässä.

Asiakkaita on tullut eri pankeista.

– Osa asiakkaista kertoo haluavansa siirtää koko asiakkuutensa Danske Bankiin, ja osa taas kertoo haluavansa avata kakkosasiakkuuden turvautuakseen sen varalta, että omassa pankissa olisi ongelmia tulevaisuudessa, hän kertoo.

OP-ryhmän viestinnän mukaan yhteydenottoja uusilta asiakkailta on viime päivinä tullut jonkun verran enemmän.

– Vaihtelua tapahtuu aina asiakkaaksi tulon suhteen ja näin on ollut myös viime viikkoina. Syitä tähän voi olla monia, esimerkiksi asiakkaiden elämäntilanteiden muutokset, OP:n viestinnästä kerrotaan.

S-Pankin viestintäpäällikkö Martti Lindholm ei suostu kommentoimaan, ovatko viime aikojen uudet asiakkaat seurausta Nordean haasteista. Hän kuitenkin kertoo, että viimeisen vuoden kuluessa pankkiin on tullut 75 000 uutta asiakasta.

Osalla riittää ymmärrystä, osaa turhauttaa

Osalla Ylelle kokemuksistaan kertoneista riitti myös ymmärrystä tilannetta kohtaan. Heistä toiminnalliset häiriöt ovat ymmärrettäviä, jos ne johtuvat esimerkiksi ulkopuolelta tulevasta palvelunestohyökkäyksestä.

Helsinkiläinen Velimatti Ollilainen ei ole aikeissa vaihtaa pankkia.

– Totta kai Nordean ongelmat harmittavat, olivatpa ne sitten palvelunestohyökkäyksiä tai muuta. Emme tiedä, mistä ongelmat johtuvat, mutta näihin ongelmallisiin tilanteisiin täytyy varmaan vain tottua nykyisessä maailmantilanteessa.

Ollilainen sanoo varautuneensa tilanteeseen tilillä useammassa pankissa.

Hän toivoisi, että Nordea parantaisi tiedottamistaan.

– Heiltä ei juuri nyt kuulu mitään. Asiakkaalle voisi kertoa, mikä tilanne on ja että he työskentelevät sen ratkaisemiseksi. Heillä on varmasti jokin syy sille, miksi eivät tiedota.

En aio vaihtaa pankkia, koska palvelunestohyökkäykset eivät ole Nordean vika.

Kari Savolainen, Hämeenkyrö

Olen rakennuttamassa omakotitaloa ja on rasittavaa, että maksuerien lähestyessä en näe oikeita tili- tai säästötietojani. En halua, että eräpäivän tienoilla verkkopankissa on häiriöitä, sillä suurien summien maksussa joudun lisäksi soittamaan erityiseen premium-asiakkaan numeroon saadakseni maksun liikkeelle. Harkitsen pankin vaihtoa taloprojektin päätyttyä, sillä en saa nykyisenä asiakkaana muuta kuin harmaita hiuksia.

Jenny Eriksson, Helsinki

Harkitsen vaihtavani pois Nordeasta, koska viimeaikaiset ongelmat ovat toistuessaan hankaloittaneet elämää paljon lähes päivittäin. Eniten huolestuttaa, missä vaiheessa tapahtuu jotain oikeasti pankin turvallisuutta horjuttavaa.

Hannele Koponen, Ilomantsi

En ole kokenut käyttökatkoksia, vaikka käytän Nordean verkkopankkia melko usein. Pahimmillaan joskus on ollut hieman hitautta. Ilman lehtitietoja en olisi tiennyt, että pankillani on jotain ongelmia.

Esko Pettay, Turku

Nordean henkilöasiakasliketoiminnasta vastaava johtaja Jani Eloranta kommentoi eilen pankin viimeisimpiä teknisiä ongelmia. Video: Yle

Onko sinulla juttuvinkki Ylen uutisiin?

Voit olla luottamuksella yhteydessä. Voit lähestyä meitä myös sähköpostilla: eevi.kinnunen@yle.fi. Luemme kaikki yhteydenotot, mutta emme pysty takaamaan jokaiselle henkilökohtaista vastausta.

Jaa.
Exit mobile version