Viime aikaiset häiriöt Nordean verkko- ja mobiilipankissa ovat aiheuttaneet useille pankin asiakkaille ongelmia.
Nordean verkko- ja mobiilipankin ongelmista johtuen nokialaisen Mia Lundin 11-vuotiaan lapsen syntymäpäivämatka Heurekaan sai viime viikonloppuna synkän käänteen. Matka jouduttiin viime hetkellä peruuttamaan, koska tilillä ei ollut riittävästi katetta, eikä verkkopankkiin kirjautuminen omien tilien välillä tehtävää tilisiirtoa varten onnistunut.
– Pienemmän muksun synttärit jäivät väliin, kun ei ole saatu siirrettyä rahaa tilien välillä.
Lund on puolisoineen pitkäaikainen Nordean asiakas, ja molemmilla on ollut verkkopankki häiriön vuoksi poissa käytöstä viime viikon torstaista alkaen. Vasta maanantai-iltana kirjautuminen verkkopankkiin onnistui ensimmäisen kerran.
Sitä ennen on eletty kitkutellen.
– Pakastin ja kuivatarvikkeet ovat olleet aika kovassa käytössä. Onneksi olemme varautuneet tällaisiin tilanteisiin. Jos ei olisi etukäteen tämmöisiä tilanteita mietitty, niin nyt oltaisiin pulassa.
Ruokakaupassa käymisen lisäksi myös perheen 11- ja 16-vuotiaiden lasten jalkapallopelit jouduttiin viikonloppuna jättämään välistä.
– Jouduttiin jättämään futisturnaus välistä, koska ei päästy tankkaamaan autoa ja viemään sillä lapsia peliin.
Pankin asiakkailla pahimmillaan jopa laskut erääntyvät
Lundin perheen lisäksi Nordean mobiili- ja verkkopankissa palvelunestohyökkäyksistä ja huoltotöistä aiheutuneet häiriöt ovat vaikuttaneet myös monen muun pankin asiakkaan arkeen.
Nordea on pahoitellut tilanteesta asiakkaille aiheutuvaa haittaa ja kertonut, ettei häiriö ole kuitenkaan vaarantanut asiakkaiden tietoja tai pankissa olevia varoja.
Yle kysyi eilen verkossa, minkälaisia vaikutuksia viime viikkoisilla häiriöillä Nordean palveluissa on ollut asiakkaille. Vastauksia joukkoistukseen kertyi lähes sata.
Vaikeuttaa luonnollisesti päivittäisten pankkiasioiden hoitamista. Ei pääse vahvistamaan e-laskuja, ei maksamaan paperilaskuja eikä siirtämään rahaa, ja tarkistamaan tilien rahatilannetta.
Esko
En ole päässyt katsomaan tilini saldoa, joten kaupassa käynti on jännittävää. Lisäksi erilaisiin järjestelmiin pitää kirjautua tunnistetiedoilla eli pankkitunnuksilla, eikä sekään ole nyt onnistunut henkilökohtaisten tai työasioiden hoitamisessa
Helena
Sovimme poikani kanssa viime viikolla, että maksan hänen ostamansa vanhan auton, ja hän maksaa sitten minulle takaisin. En päässyt moneen päivään Nordean nettipankkiin. Onneksi myyjä oli tuttu eikä kauppa kaatunut tähän.
Jarmo
Kalustimme sunnuntain aikana kokonaisen asunnon, jota varten hankimme kymmeniä kalusteita ja sisustustarvikkeita käytettyinä suoraan tavaroita myyviltä yksityishenkilöiltä. Tässä yhteydessä oli tehtävä useita tilisiirtoja, mutta Nordean jatkuvasti takkuavan verkkopankin takia päivä eteni erittäin hitaasti.
Elisa
Yle on ollut puhelimitse yhteydessä vastaajiin, joiden kommentteja jutussa on käytetty. Heidän henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
Useat Ylen joukkoistukseen vastanneet ovat myös viime päivinä kamppailleet pankkitunnuksilla tehtävän vahvan tunnistautumisen kanssa. Osa ei ole päässyt kirjautumaan Omakantaan ja muun muassa pääkaupunkiseudulla toimivaan Maisa-terveyspalveluun Nordean tunnuksilla. Lisäksi joukkoliikenteeseen lipun ostaminen ja koulun järjestelmiin kirjautuminen pankin tunnuksilla tunnistautumalla on tuottanut päänvaivaa.
Osalla puolestaan laskut ovat ehtineet erääntymään, kun niitä ei ole mobiili- ja verkkopankissa olleiden häiriöiden vuoksi pystynyt ajallaan maksamaan.
Suunnitelmissa pankin vaihtaminen
Lund on viimeaikaisten kokemuksien vuoksi suunnitellut vaihtavansa pankkia. Tähän saakka he ovat olleet puolison kanssa molemmat Nordean asiakkaita ja säilyttäneet käyttötilillä vain pientä rahasummaa kerrallaan mahdollisten kortin väärinkäytösten takia.
Viimeaikaiset tapahtumat ovat saaneet kuitenkin Lundin pohtimaan sitä, uskaltaako perheessä enää laskea raha-asioita yhden pankin varaan.
– Kun ei säilö siellä käyttötilillä rahoja, niin nyt on tullut se ongelma vastaan, että jos ei pääse verkkopankkiin, ei pysty tekemään mitään tilisiirtoja.
Myös Nordean viestintä verkko- ja mobiilipankin ongelmista on jättänyt Lundille toivomisen varaa. Myöskään Nordean chatista ei ole ilman mahdollisuutta verkkopankkiin kirjautumiseen ollut tilanteessa apua.
– Ei meille ole tullut mitään tietoa muuta kuin uutisten kautta, että mitä siellä oikeasti on käynyt.