Suomen Pankkiinkin tehdään hyökkäyksiä, mutta tärkeisiin järjestelmiin ei pääse käsiksi, sanoo johtokunnan jäsen.
Nordeassa oli viime viikolla poikkeuksellisen paljon häiriöitä, jotka estivät kirjautumasta verkko- ja mobiilipankkiin. Syynä olivat sekä palvelunestohyökkäykset että aiemmin tehdyt it-huoltotyöt.
Muun muassa maksujärjestelmistä vastaava Suomen Pankin johtokunnan jäsen Tuomas Välimäki muistutti tänään Radio Suomen Päivässä, että palvelunestohyökkäykset muuallekin kuin pankkeihin ovat tyypillinen ilmiö yhteiskunnassa.
Hyökkäykset ovat yleistyneet Ukrainan sodan aikana, mutta eivät ne olleet harvinaisia aiemminkaan.
Lisäksi finanssisektori on tärkeä toimija, ja iskut siihen saavat runsaasti huomiota, sanoo Välimäki. Myös Suomen Pankkiin isketään.
– Me ylläpidämme tärkeitä maksujärjestelmiä, mutta niihin ei pääse käsiksi, koska ne ovat täysin suljettuja.
Välimäki painottaa sitä, että pankkitoiminta on luottamusbisnestä, jossa on maailman sivu satsattu turvallisuuteen.
– Jos pankkiin ei luota, pankkia ei käytä.
Suosittelee mobiilivarmennetta
Aina 24/7-palvelu ei ole mahdollista, vaikka digitaalisen ajan ihmiset sitä odottavat. Järjestelmiä on huollettava, ja katkoksia tulee.
Kun verkkopankki on alhaalla, pankkien tilijärjestelmät toimivat silti, ja raha siirtyy kyllä, sanoo Välimäki.
– Me olemme riippuvaisia digitaalisen maailman toimivuudesta ylipäätään, ja maksamisen palvelut ovat pankkipalveluista tärkeimpiä.
Jos verkkopankin katkoksesta aiheutuu asiakkalle kustannuksia, Välimäki arvioi, että lähtökohtaisesti ongelmien aiheuttaja on niistä vastuussa. Korvauksia voi pankeista, esimerkiksi nyt Nordeasta, hakea lomakkeella.
– Vaikka katkoksia on ollut, kellään ei ole ollut tilannetta, että ei olisi viikkoon verkkopankkiinsa päässyt, huomauttaa Välimäki.
Vahvassa tunnistautumisessa voi tulla häiriöitä pankkikatkojen aikaan, ja siksi Välimäki suosittelee paitsi mobiilivarmennetta, myös asiakkuutta parissa pankissa.
Suomessa käytetään käteistä maksamiseen poikkeuksellisen vähän: maksamisesta 90 prosenttia on digitaalista. Suomen Pankki pyrkiikin luomaan pikamaksamisen järjestelmän Ruotsin tapaan, kertoo Välimäki vielä.