lauantai, 26 lokakuun

Norjan ja Suomen rajalla Kirkkoniemen tiellä tehdään Norjan tieviranomaisen ratsioita suomalaisiin takseihin, koska naapuruksilla ei ole kansainvälistä sopimusta taksiliikenteestä.

Norjan valtion tieviranomainen Vegvesen on tehnyt taksiratsioita Suomen-vastaisella rajalla jo parisen vuotta eikä tilanteeseen ole saatu ratkaisua. Kun ratsia osuu kohdalle, voi taksin matka loppua siihen paikkaan. Useat taksit ovat saaneet sakkoja ja ajokieltoa ratsioissa.

Matkustajat jäävät tien poskeen ja auto käännytetään Suomeen. Kyytiläiset hoidetaan perille Norjan puolella norjalaisten taksien voimin.

Taksinkuljettaja Roope Hietanen liputettiin Vegvesenin ratsiaan Neidenin tullissa paluumatkalla Norjasta Suomeen.

Hän oli vienyt kolme matkailijaa Suomesta Kirkkoniemeen hotelliin ja oli palaamassa Ivaloon kyydissään kolme Kirkkoniemestä kyytiin tullutta turistia.

– Olin tulossa Neidenin tulliin muutaman kilometrin päässä Suomen rajasta ja katselin, että siinä Vegvesen oli kontrolloimassa. He päättivät ottaa minut sivuun ja tarkastaa.

”Pääset tämän kerran menemään”

Tarkastuksen tuloksena todettiin Hietasen ajokin olevan taksi, eikä Suomen taksilla saa kuljettaa asiakkaita Norjan puolella. Normaalisti matka olisi loppunut siihen, mutta nyt onni pelasti.

– Sattui olemaan sen verran tuuria, että oltiin niin lähellä Suomen rajaa, ja pääsin tämän kerran menemään. Sanottiin, että ensi kerralla, jos näin tapahtuu, niin auto jää siihen paikkaan ja enää ei liikuta. Lisäksi luvassa olisi mojova sakko.

Hietasesta on erikoista, että Norjan kanssa ei ole voimassa olevaa sopimusta taksiliikenteestä. Suomella ja Ruotsilla tällainen sopimus on, samoin Ruotsilla ja Norjalla.

Uusi sopimus helpottaisi liikennettä rajan yli ja toisi yhteiset pelisäännöt sen valvontaan. Kummankin maan taksit saisivat ajaa vapaasti kyytejä Suomesta Norjaan ja päinvastoin.

Suomi ei valvo norjalaisia takseja

Inarin alueella toimii yli 50 taksiyrittäjää, jotka liikennöivät säännöllisesti – jopa päivittäin – Kirkkoniemeen. Heille nämä kyydit ovat välttämättömiä toimeentulon kannalta.

Ivalolaisen autoilijan Tapani Kukkolan mielestä tilanne taksien välillä ei ole yhdenvertainen. Norjalaiset taksit ovat yleinen näky suomalaisten rajakylien alkoholiliikkeiden ja ravintoloiden pihalla eikä Suomi valvo niitä millään tavoin.

Norjan puolella valvontaiskut ovat taas toistuneet vuosittain juuri talven kynnyksellä, kun suomalaisilla taksiyrittäjillä on varauskirjat täynnä kyytejä Kirkkoniemeen. Tapani Kukkola sanoo tilanteen olevan kestämätön. Hän lähti kuitenkin koittamaan onneaan taas kerran Ivalosta Kirkkoniemeen.

– Kun on yrittäjänä tottunut ottamaan riskejä, niin kyllä nyt tämäkin riski piti ottaa ja katsoa, miten oikein menee. Tässä ollaan oltu löysässä hirressä ja pohdittu miten tuolla naapurimaassa Norjassa pystyy taksilla ajamaan, että saako siellä ajaa vai eikö saa.

Tällä kertaa ratsia ei sattunut kohdalle.

”Norjalaisten tulisi lopettaa tämä hulluus”

Tapani Kukkolan mukaan edessä on kovat ajat, jos valtioiden välille ei synny sopimusta. Kirkkoniemen ajot ovat hänen firmalleen lähes elinehto. Kukkola työllistää neljä taksinkuljettajaa.

– Kolme miestä joutuu varmaan taksin hytistä kilometritehtaalle. Yhdelle löytyy töitä, jos näin huonosti käy, manaa Kukkola.

Kukkola on kuullut, että valtioiden välinen taksisopimus olisi jo loppusuoralla. Hänen mielestään olisi tärkeää, että saataisiin aikaan ainakin välirauha ratsioiden suhteen. Pitäisi varmistaa että suomalaiset taksit saavat liikennöidä Kirkkoniemeen rauhassa.

– Norjalaiset viranomaiset joutaisivat kyllä informoimaan Vegveseniä, että se lopettaisi tämän hulluuden

Liikenneministeri lupaa sopimuksen ensi vuoden alussa

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että Norjan ja Suomen yhteinen sopimus kansainvälisestä taksiliikenteestä on itse asiassa jo valmis. Maat ovat sen jo hyväksyneet.

On enää byrokratiasta kiinni, milloin se astuu voimaan.

– Yhteisymmärrys sisällöstä on olemassa, ja toivottavasti se päästään jo ihan alkuvuodesta allekirjoittamaan, sanoo Ranne.

Ministerin mielestä sopimus nimenomaan selkeyttää valvovien viranomaisten työtä ja käytännössä vastaa sopimusta, joka Suomen ja Ruotsin välillä jo on.

Jaa.
Exit mobile version