lauantai, 18 toukokuun

Likainen vanha nainen, idiootti, pedofiili.

Näitä sanoja Heidi Day on kuullut nuorilta K-pop-faneilta ympäri maailman, koska Day fanittaa 63-vuotiaana eteläkorealaisia poikabändejä.

K-pop on hyvin yhteisöllistä, mutta siitä huolimatta Day on kohdannut ikäsyrjintää. Nuoremmat fanit ovat todenneet, ettei hänen ikäisensä voi pitää K-popista, koska se on noloa ja päätöntä. Jopa hänen mielenterveyttään on epäilty.

– Vaikka tajuan, että joku kakara vastaa ilkeästi, koska hänellä on paha olla, niin eihän sitä ole hirveän kiva lukea.

Nimestään huolimatta K-popilla ei ole genrerajoja: se voi olla rockia, räppiä, poppia tai vaikkapa elektronista musiikkia. Day huomauttaakin, että K-pop on enemmän konsepti kuin musiikkityyli.

Fanitukseen kuuluu artistien elämän seuraaminen joka käänteessä. K-pop-bändit tekevät sisältöä someen enemmän kuin työssäkäyvä fani ehtii kuluttaa. Kuten Day muotoilee, kontenttia löytyy.

Innostus eteläkorealaiseen musiikkiin kumpusi tanssivideosta, jonka Day näki sattumalta vuonna 2019. Dayn nykyinen lempijäsen Jimin BTS-yhtyeestä tanssi kyseisessä videossa niin lumoavasti, ettei Day ole omien sanojensa mukaan nähnyt koskaan mitään yhtä kaunista.

Lopulta koronan tuoma tyhjyys täyttyi kokonaan K-popin kulutuksella.

Aiemmin Day keskusteli aktiivisesti somessa muiden fanien kanssa. Nykyään hän on fanifoorumeilla vaitonaisempi. Vihamieliset kampanjat leviävät keskustelualustoilla hyvin nopeasti, jos rohkenee olla jostakin eri mieltä enemmistön kanssa.

Day on ollut osa tällaista viharyöppyä. Fanit eri maista saivat hänen yhteystietonsa selville ja pommittivat sähköpostiviesteillä.

– Se kesti useita kuukausia. En ole missään sosiaalisessa mediassa enää omalla nimelläni sen takia.

Vanhempiakin faneja löytyy

Day ei ymmärrä, miksi ikä rajoittaisi kenenkään fanitusta. Aluksi nuorempien fanien ikävät kommentit tuntuivat pahalta, mutta lopulta Day on antanut niiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Hän painottaa, ettei innostuminen musiikista katso ikää.

– Minä saan tykätä mistä minä haluan, eikä se tee minusta tyhmää tai lapsellista.

K-pop-artisteista osa on hädin tuskin täysi-ikäisiä.

– En kuvittele, että Jimin olisi mun poikaystävä. Ihailen häntä tanssijana ja laulajana.

– Se on myöskin kaunis kuin mikä, onhan mulla silmät vaikka olisin satavuotias, Day vastaa.

Tyypillisen fanin tyyliin Day haluaa puhua lempiyhtyeestään koko ajan, mikä saattaa ärsyttää lähipiiriä. On ihmetelty, miten joku voi seota tuossa iässä, Day toteaa.

– Kavereistani juuri kukaan ei ole kuunnellut yhtään K-pop-biisiä ikinä, ja silti he muka tietävät niiden olevan huonoja.

Lähimmät ystävät ovat kuitenkin jo tottuneet kuuntelemaan Dayn hehkutusta.

Tyttöbändit pikkuisen mietityttää. Ne on sellasia lolita-hahmoja.

Heidi Day

K-pop-kokoonpanot ovat keikkailleet Suomessa, mutta BTS ei toistaiseksi ole lukeutunut niihin. Siksi Day on lentänyt jopa valtameren yli päästäkseen katsomaan lempiyhtyettään.

Faneja on miljoonia. Keikat myydään lähes loppuun, kuten myös maaliskuussa 2024, kun The Rose esiintyi Helsingin Jäähallilla. Day lähti konserttiin ystävänsä kanssa, mutta harmikseen ei nähnyt kovin montaa oman ikäistänsä fania.

Fanitukseen kuuluu olennaisena osana kaupallisuus. Heidi Day on vieraillut usein New Yorkissa sijaitsevassa K-pop-kaupassa, josta löytää aina uutta ostettavaa.

Daylta löytyy lehtiä, levyjä, keikkataltiointeja, kuvakortteja, nukkeja, mukeja, laukkuja ja lukuisia muita tavaroita. Fanituksen myötä Day on hullaantunut opiskelemaan korean kieltä.

Day uskoo, että iäkkäämpiä K-pop-faneja on Suomessa jonkin verran, mutta he pysyvät piilossa, koska pelkäävät joutuvansa naurunalaisiksi.

K-popista innostuneita riittää Suomessakin. Someen julkaistaan tanssivideoita ja K-pop Suomi -yhdistys kerää yhteen suomalaisia faneja tapahtumia järjestämällä. Kysyntään on vastattu myös tietokirjoilla ja radio-ohjelmilla. Sini ”Papananaama” Laitisen juontamassa YleX:n K-pop-show’ssa soitetaan vain korealaista musiikkia.

Viime vuosina useampi K-pop-artisti on tehnyt itsemurhan. K-popin eettisyydestä on puhuttu paljon, sillä paineet niin ammatillisista taidoista kuin ulkonäöstä ja suosiosta koituvat monille liian sietämättömiksi.

K-pop-artisteja kasvatetaan idoleiksi jo varhaisteinistä lähtien rankoilla leireillä.

– Heitä koulutetaan tanssimaan, laulamaan, miten annetaan haastatteluja, miten kohdellaan faneja, Day luettelee.

Laihdutuskuurit ja 12-tuntiset päivät ovat olennainen osa leirejä. Kilpailu on kovaa ja idoleiksi pyrkiviä lähetetään jatkuvasti kotiin kesken kaiken. Koulua käydään samalla, joten aikaa levolle ei ole.

– Onhan se ihan järjetön rääkki nuorille ihmisille. Ei se ole hyväksyttävää minusta, Day toteaa.

Jos ja kun leirin läpäisee ja pääsee parrasvaloihin, henkinen paine vain pahenee. K-pop-artisteilla on tiukat säännöt, miten he saavat elää. Esimerkiksi romanttiset parisuhteet ja tupakointi ovat kiellettyjen listalla, kun taas alkoholin käyttö sallitaan.

Day kuuntelee ainoastaan poikabändejä.

– Tyttöbändit pikkuisen mietityttää. Ne ovat vähän sellaisia lolita-hahmoja.

Tyttöbändien jäsenet ovat keskimäärin nuorempia, ja heidän lavaesiintymisensä paljastavia asuja ja tanssiliikkeitä myöten on Daylle kiusallista katsottavaa.

Laulajien kuvitellaan olevan keskenään suhteessa

K-poppia seuratessa Heidi Day on törmännyt hänelle entuudestaan tuntemattomaan ilmiöön. Yhtyeiden jäseniä ”shipataan” keskenään ristiin rastiin.

Shippaus on terminä tuore, mutta ilmiönä se on ollut olemassa aina. Shippaus tarkoittaa ihmissuhteiden kuvittelua fanituksen kohteena olevien, todellisten tai fiktiivisten henkilöiden välille, toisin sanoen parittamista. Termi tulee englannin kielen sanasta relationship.

– K-popissa shippaaminen on tosi yleistä ja BTS:ssä kauhean totista. Siellä on sellaisia shippejä, joista oikeasti uskotaan, että he ovat pari.

Heidi Day keräilee Mattel-nukkesarjaa BTS-yhtyeen jäsenistä. Nuket istuvat kirjahyllyssä ikäjärjestyksessä, niin kuin korealaiseen tapaan kuuluu.

Korea on äärimmäisen homofobinen maa, Day muistuttaa. BTS:n jäsenet ovat kaikki miehiä. On silti kovin yleistä, että fanit shippaavat mieslaulajia keskenään.

Fanikulttuureissa puhutaan jopa shippaussodista. Ihmisillä on voimakkaita näkemyksiä siitä, kuka julkkis kuuluu kenellekin. Tällaiset näkemyseroista aiheutuvat konfliktit ovat varsin yleisiä myös K-popissa.

Somessa on erikseen shippaamiselle tarkoitettuja ryhmiä, joissa faneilla on lähtenyt Dayn mukaan mopo aivan käsistä.

Day painottaa, että shippaaminen vain fanien mielikuvitusta. Hän ei itse myönnä shippaavansa minkään yhtyeen jäseniä.

– Miten miljoonat ihmiset voivat uskoa johonkin sellaiseen, mistä ei ole mitään todisteita, Day ihmettelee huvittuneena.

Jaa.
Exit mobile version