Nuoretkin pojat seuraavat hiustrendejä tarkkaan ja haluavat parturissa tietyn mallin. Hyvä hiustyyli antaa itsevarmuutta. Partureilta tämä vaatii paljon.
Jesse Saarinen, 16, istuu parturintuoliin.
On aika muuttaa tyyliä. Nyt vuorossa on low fade ja kaikki hiukset taakse.
– Hyvä hiustyyli antaa itseluottamusta ja varmuutta. Kun tietää, että tukka näyttää hyvältä, kaikki muukin menee vähän paremmin, Saarinen sanoo.
Suomen hiusalan ammattilaiset ja yrittäjät ry:n mukaan parturissa käyminen ja hiustrendit kiinnostavat yhä enemmän poikia ja nuoria miehiä.
Takana on laajempi kulttuurinen muutos, jossa nuoret miehet haluavat korostaa yksilöllisyyttään ja ilmaista itseään ulkonäöllään.
– Parturissa käyminen on osa laajempaa ilmiötä. Kaikenlainen muoti, ihonhoito, kosmetiikka ja vaatteet kiinnostaa. Samalla sukupuoliroolit ja -normit muuttuvat, Suomen hiusalan ammattilaiset ja yrittäjät ry:n hallituksen varapuheenjohtaja Tero Hellgren sanoo.
Nuoret miehet tietävät tarkkaan myös uusimpien hiustyylien nimet.
Textured fringe, mullet tai messy drop fade ovat jo asiakkaiden arkisanastoa.
Kun parikymmentä vuotta sitten miesten hiusmuoti oli sitä, että parturi kysyi, jätetäänkö niska ja korvat näkyviin, nyt vallalla on moninaisuus. Se vaatii enemmän keskustelua, yhdessä pohtimista.
Takatukka on tehnyt paluun
Hämeenlinnalaisella parturi-kampaaja Riku Tirkkosella käy paljon nuoria vakiasiakkaita. Nuorimmat tyylitietoiset ovat alle kymmenenvuotiaita.
– Tällä hetkellä tehdään paljon erilaisia fadejä ja mulletteja. Myös permikset ovat kova sana, Tirkkonen kertoo.
Fade on niskasta aivan lyhyt, vähitellen pituutta saava malli, mullet kasarihenkinen takatukka.
Myös Tirkkonen sanoo, että nuorten parturissa käyminen ja tietoisuus eri tyyleistä on lisääntynyt paljon. Ennen leikattiin ananasta, nyt parturiin tullaan kuvan kanssa.
– Siinä sitten yhdessä katsomme, mitä tyyliä haetaan.
Ei ole maailmanloppu, jos ei tiedä asiakkaan mainitsemaa mallin nimeä
Partureilta tyylien nopea muutos vaatii jatkuvaa ajan hermolla pysymistä. Pitää seurata trendejä, katsoa kuvia ja opiskella.
Tarvitaan myös rohkeutta kysyä.
– Toitotan partureille, ettei ole maailmanloppu, jos ei tiedä asiakkaan mainitsemaa mallin nimeä. Jos me haluttaisiin muistaa kaikki nuorison uudet trendinimet, meidän pitäisi lukea yötä päivää, parturiketju M Roomin maakouluttaja Jenni Halonen nauraa.
Myös kohtaamiset ovat erilaisia.
– Nuoret tykkäävät keskustella siitä, miten hiukset leikataan.
Vielä kymmenen vuotta sitten alussa sanottiin vain muutama sana, nyt nuoret kyselevät myös työn aikana.
Halosesta kaikkein nuorimmat asiakkaat, 12–17-vuotiaat, ovat rohkeimpia.
– Enää ei mietitä, että kehtaako, ainakaan tässä ikäluokassa. He kehtaavat. He kokeilevat tyylejä, joita ei vielä välttämättä edes kadulla näy. Ne löytyvät netistä ja ulkomailta. Se on hienoa.
Muistatko nämä retrohitit?
- Hiirenhäntä – pitkä yksittäinen pieni letti lyhyiden hiusten joukossa. Dingon suosio 1980-luvulla edisti tyyliä.
- Emotukka – paksu otsatukka, joka peittää toisen silmän, tukkamuotia 2010-luvun alussa.
- Pottatukka – 90-luvulla tukka näytti siltä kuin se olisi leikattu päähän asetetun potan reunan mukaisesti.
- Teknolippa – siili tai todella lyhyt tukka, otsalla töyhtö.
- Äitipermis – kerrostamaton permanentti 80-luvun henkeen.
- Ananas – keskeltä pitkä, sivuilta lyhyt poikien hittimalli.
- Terskis, terskatukka – keskipään jakaus, joka tunnetaan myös Nick Carter -tukkana.