perjantai, 1 marraskuun

Visit Finlandin leikkaukset näkyvät matkailuyritysten arjessa, sanoo Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen. Hän aavisteli säästöjä, mutta ei näin isoja.

Visit Rovaniemi tekee yhteistyötä Visit Finlandin kanssa ja on monilta osin riippuvainen siitä. Lapin matkailuyritysten arjessa verkoston rampautuminen varmasti näkyy, mutta viiveellä, uskoo toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen. Arkistokuva kesältä 2022. Kuva: Raimo Torikka / Yle

Matkailumarkkinointiyhtiö Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen on yleensä aina sanavalmis, mutta nyt hän häkeltyy ja joutuu hakemaan sanoja.

Innovaatiorahoittaja Business Finland aloittaa hänelle tärkeän yhteistyökumppanin eli koko Suomen matkailua edistävän Visit Finlandin muutosneuvottelut. Visit Finlandin rahoitus putoaa noin puoleen entisestä.

– Onhan se ihan kummallista. Alueiden markkinointiyhtiöiden budjetit pyörivät yleensä kahdessa–kolmessa miljoonassa eurossa, ja nyt puhutaan koko Suomen matkailumarkkinoinnista, joka nyt tulee olemaan seitsemän miljoonaa, Kärkkäinen puntaroi.

Hän aavisteli hallituksen kohdistavan säästöjä ja leikkauksia myös Visit Finlandin toimintaan.

– Mutta en arvannut, että se on näin suuri muutos. Äärimmäisen kova linja ja vakavat leikkaukset. Se kohdistuu koko Suomeen. Tämä on iso ja kova päätös. Täytyy sanoa, että aika vakavaksi vetää.

”Suomen kilpailukykyä leikataan”

Leikkausten jälkeen koko Suomen maamarkkinointia tullaan hoitamaan noin seitsemällä miljoonalla eurolla. Kärkkäinen puhuu jopa maakuvatyön ja toimivan yhteistyöverkoston rampauttamisesta. Enintään 20 työntekijää saatetaan irtisanoa.

– Se on oikeasti markkinointiyhtiölle varsin pieni budjetti kun koko Suomi on kysymyksessä. Jos sitä vertaillaan naapurimaihin Ruotsiin, Norjaan ja Islantiin, se on murto-osa heidän budjeteistaan. Tämä kertoo surullista viestiä, että Suomen kilpailukykyä leikataan, Kärkkäinen sanoo.

Kärkkäisen mukaan yhteistyö Visit Finlandin ja Visit Rovaniemen välillä on tiivistä. Työntekijät maailmalla ovat tärkeä resurssi Lapin matkailun markkinoinnissa ja myynnissä eri puolille maailmaa.

– Aasian ja Euroopan kontaktit ovat päivittäistä ja viikoittaista arjen työtä. Heillä on kädet siellä maaperässä, hyvä markkina- ja kulttuurintuntemus. Voisimme tietysti myös ostaa samoja palveluita, mutta uusi konsultti pitää aina kouluttaa, ja se lisää työkuormaa, hidastaa työtä ja aiheuttaa kustannuksia.

”Paine vyöryy kuntatalouteen ja matkailuyrityksille”

Jos Visit Finlandin osaajia irtisanotaan, heidän työnsä pitää tehdä lopulta matkailuyrityksissä.

– Paine vyöryy kuntatalouteen, kaupungeille ja viime kädessä matkailuyrityksille. Se on vahingollinen ja harmillinen suunta, kun kiihdytetään koneita käyntiin koronakauden jälkeen.

Visit Finland ei jaa suoraa rahoitusta Visit Rovaniemelle, vaan raha tulee Rovaniemen kaupungilta ja paikallisilta matkailuyrityksiltä.

– Mutta olemme mukana monissa toimenpiteissä, joita Visit Finland osarahoittaa. Jos näitä ei enää tehdä, se tarkoittaa, että vastuu alueilla on paljon kovempi. Meidän täytyy itse budjetoida kasvavia rahoitusosuuksia kansainväliseen markkinointiin, ja sehän ei ole käytännössä mahdollista.

Kärkkäinen kuitenkin ymmärtää, että valtion budjettiin on tehtävä säästöjä. Silti tämä leikkaus, käytännössä kansainvälisen maamarkkinoinnin budjetin puolittaminen, tuntuu rajulta.

– Tietysti säästöjä haetaan. Harmillinen fakta on, että välillä ne koituvat tuottoisan elinkeinon kustannettaviksi. Tottakai nostetta ei ole muillakaan. Kuntataloudet vaihtelee, mutta on tämä rajusti erilainen ratkaisu, mitä olen kuullut muilta (leikattavan).

Visit Rovaniemi ei rampaudu täysin, vaikka yhteistyökumppanin rahoitus puolitetaan.

– Olemme olleet myös omatoimisia ja meillä on suoria kontakteja. Meillä on toki mahdollisuuksia vielä jatkaa tekemistä. Mutta alueen ja yritysten näkökulmasta tuen leikkaaminen Visit Finlandilta näkyy varmasti yritysten arjessa. Ehkä emme voi tehdä kaikkea, mitä olimme suunnitelleet vuodelle 2025 ja siitä eteenpäin.

”Ennätystalven yli mennään, että heilahtaa”

Leikkausten vaikutukset näkyvät matkailussa viiveellä, kenties vasta vuoden parin päästä.

– Ennätyksellisen viime talven yli varmasti menemme ensi talvenakin, että heilahtaa. Täytyy muistaa, että markkinointi on pitkäjänteistä työtä, Kärkkäinen toteaa.

Vielä ei ole tiedossa, mihin leikkaukset ja muutosneuvottelut kohdistuvat. Eniten ulkomaalaisia matkailijoita Lappiin on viime aikoina saatu Aasiasta, Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta.

– Nyt jännityksellä seuraamme, millaiset muutokset astuvat voimaan. Tämän syksyn aikana tehdään budjettipäätökset, ja meilläkin ollaan siksi kiinnostuneita ja ihan riippuvaisiakin siitä, millaisia linjaukset tulevat olemaan.

Jaa.
Exit mobile version