Alan yrittäjät penäävät riittävää rahoitusta väylänpitoon ja toimivaa urakointiketjua, jotta aurauskalusto saadaan ajoissa liikkeelle.
Nelostien varhain aamulla tukkinut onnettomuus on antanut lisää puhtia keskustelulle Suomen maanteiden kunnossapidosta. Ojaan suistunut rekka pysäytti liikenteen Heinolassa Nelostien Vahteriston ja Lusin välillä. Syyksi epäillään keliolosuhteita.
Raskaan ajoneuvon kuljettaja Mika Lahti Orivedeltä kertoo, että huono keli stressaa ammattikuljettajaa, koska tien päällä ei olla yksin vaan siellä on muitakin autoilijoita.
– Vastaantulijat pelottavat. Raskaan kaluston kuljettajia moititaan, mutta kyllä henkilöautot aika holtittomia ohituksia vetää. Kun sohjoa on, niin kai se pikkuautokin siitä lähtee aika nätisti. Eihän se mukavaa ole, jos tullaan poikittain vastaan, ja jos se tuohon keulaan tulee.
Esimerkiksi valtatien 24 kuntoa ei voi Lahden mielestä kehua.
– Tietysti kelit ovat olleet nyt aika poikkeuksellisia. Paljon tuli lunta, vettä, räntää ja kaikkea mahdollista. Sitten taas mentiin yhtäkkiä vähän pakkasen puolelle.
Hänestä ennakoivassa tienhoidossa olisi parannettavaa.
– Kyllä tuossa oli pitkiä aikoja, ettei aura kulkenut. Huomasi, että oli päässyt polannetta kertymään.
Kuljetusliike oli ilmoittanut Mika Lahdelle torstaina, että kurjan kelin takia ei olisi ollut pakko lähteä liikkeelle. Hän lähti kuitenkin tien päälle.
– Ja kaikki autot melkein oli liikkeessä.
Alan yrittäjien mielestä talvihoito sakkaa
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala toteaa, että Nelostien ja muidenkin pääväylien kunnosta on käyty keskustelua Väyläviraston ja pääurakoitsijoiden kanssa jo pitkään.
SKAL kysyi jäsenyrittäjiltään vuonna 2023, mitä mieltä he ovat väittämästä, että talvihoito on riittävän hyvällä tasolla.
– Taisi olla niin, että muilla maanteillä kuin pääteillä 80 prosenttia kokee, että asia ei ole kunnossa.
Kyselyn mukaan pääteilläkin yli puolet kuljetusalan yrityksistä kokee, että talvihoito ei ole riittävän hyvällä tasolla.
– Tämä ei ole mitään rakettitiedettä. Tarvitaan riittävä rahoitus perusväylänpitoon. Lisäksi koko urakointiketjun pitäisi toimia niin, että aurauskalusto lähtee ajoissa liikkeelle ja teiden liukkaudentorjuntaan käytetään aikaa, sanoo Kujala.
Poikkeuksellisen vaikea viikko
Joskus ajokeli on yksinkertaisesti niin kurja, että mikään kalusto ei riitä pitämään teitä laatuluokituksen mukaisessa kunnossa.
– Olen sanonut jäsenyrittäjille, että jos tilanne on toivoton, liikenneturvallisuuden nimissä pitää arvioida kaluston pysäyttämistä.
Anssi Kujalan mielestä loppuviikko vaikuttaa olevan poikkeuksellinen tien päällä, koska nyt on tapahtunut paljon onnettomuuksia.
Rahtarit ry:n puheenjohtaja Juha Nyberg sanoo hänkin, että sääolosuhteet ovat olleet todella hankalat.
– Kun lunta tulee pilvin pimein näin paljon, väylänhoidolliset toimet eivät riitä, vaikka porukka tekee ympäripyöreitä päiviä. Mutta jos normaalia talvikeliä ajatellaan, niin on sielläkin väylänhoidossa ongelmia silloin tällöin.
Erikoiskuljetuksia itse ajava Nyberg kiittelee sitä, että hallitus on antanut rahaa väylänhoitoon ja teiden kunnostuksiin.
– Pikkuhiljaa uskon, että tässä ollaan menossa parempaan suuntaan.