maanantai, 8 heinäkuun

Kansainvälinen hiihtoliitto FIS on myöntänyt pohjoismaisten hiihtolajien MM-kilpailujen kisaisännyyden Lahdelle vuonna 2029.

Lahti on valittu kisaisännäksi vuoden 2029 MM-hiihtoihin. Kisojen järjestämissopimus FIS:n, Suomen Hiihtoliiton ja Lahden kaupungin välillä on allekirjoitettu.

Kaupunki laittaa omalla kustannuksellaan kuntoon kisapaikat ja -alueet. Itse kisojen järjestäminen on Hiihtoliiton ja Lahden Hiihtoseuran vastuulla.

Hakuprosessi viivästyi keväällä Suomen hiihtoliiton talousongelmien vuoksi. Hiihtoliitto on Lahden kaupungille velkaa noin 2 miljoonaa euroa vuoden 2017 kisoista.

– Olemme todella iloisia siitä, että järjestelysopimus on nyt allekirjoitettu ja voimme alkaa toden teolla valmistelemaan MM-kilpailuja, joihin on todellakin aikaa alle viisi vuotta. Olen myös vakuuttunut, että yhteistyö Hiihtoliiton, Lahden kaupungin ja Lahden Hiihtoseuran välillä syvenee entisestään ja järjestämme onnistuneet kisat, joissa urheilijat ovat pääosassa, kertoo Hiihtoliiton puheenjohtaja Sirpa Korkatti Hiihtoliiton tiedotteessa.

Lahti on toiminut MM-hiihtojen isäntänä jo seitsemän kertaa (vuosina 1926, 1938, 1958, 1978, 1989, 2001 ja 2017). Lahden kaupungin tiedotteen mukaan Lahti tekee kisoilla historiaa, sillä mikään muu kaupunki ei ole isännöinyt pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisoja kahdeksaa kertaa.

– Lahden tarina ja Lahdessa menestyminen on arvo sinänsä historian takia. Myös urheilijat arvostavat Lahtea ja pitävät sitä erinomaisena kilpailupaikkana, kertoo Korkatti puhelimessa.

MM-mitaleista kilpaillaan vielä ennen Lahden kisoja ensi talvena Norjan Trondheimissa ja vuonna 2027 Ruotsin Falunissa.

MM-kilpailujen vaikutukset kaupunkiin

Suorien talousvaikutuksien Lahden talousalueelle arvioidaan olevan noin 40 miljoonaa euroa. Kisat hyödyttävät rahallisesti suoraan alueen yrityksiä ja asukkaita. Kaupungille taloudelliset vaikutukset tulevat muun muassa verotulojen kautta.

Kisat vaativat valtavan määrän vapaaehtoisia, tiedotteen mukaan yli 3 000.

Kilpailulla on myös merkittäviä imagovaikutuksia. Perinteisessä mediassa Lahdesta näytetään kuvaa noin sataan eri maahan, sosiaalisessa mediassa vielä laajemmin.

Jaa.
Exit mobile version