Keräämme naisten kokemuksia terveydenhuollosta ja viivästyneistä diagnooseista.
Monet sairaudet ovat naisilla edelleen alidiagnosoituja, sillä naisten oireita ei usein tunnisteta terveydenhuollossa. Naisten sairauksia on Helsingin yliopiston mukaan myös tutkittu vähemmän.
Sosiaali- ja terveysministeriö käynnisti juuri naisten terveyttä koskevan strategian valmistelun. Sen tavoite on hankkia tietoa ja tunnistaa ratkaisuja naisten terveyden, työkyvyn ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Strategian on tarkoitus valmistua ensi vuoden alussa.
– Naiset kokevat miehiä useammin pitkittyneitä oireita ja sairauksia, ja kohtaavat pidempiä viiveitä diagnoosin saamisessa, sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) kertoi STM:n tiedotteessa viikko sitten.
Gynekologiset sairaudet ja vaihdevuodet ovat Grahn-Laasosen mukaan esimerkkejä ilmiöstä, mutta naisten oireet voivat jäädä tunnistamatta myös kansansairauksien hoidossa.
Jos olet nainen ja jouduit odottamaan kauan oikeaa diagnoosia esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairauden, autoimmuunisairauden, aineenvaihduntasairauden, sydän- ja verisuonitautien, migreenin, osteoporoosin, anemian tai muun sairauden kanssa, haluaisimme kuulla kokemuksestasi.
Käsittelemme kaikki vastaukset luottamuksella, ja henkilötiedot jäävät ainoastaan juttua tekevien toimittajien tietoon. Vastauksia ei käytetä jutussa ilman erillistä lupaa. Voit olla yhteydessä myös sähköpostitse: [email protected].

