Sähköautojen lataamisesta tulee vaivattomampaa, kun uusi tekniikka tekee mahdolliseksi ajoneuvojen automaattisen tunnistautumisen. Silloin erillisiä tunnisteita ei enää tarvita.
Virran teknologiajohtaja Jussi Ahtikari kytkee latausjohdon sähköautoon Autoliiton latausasemalla Nurmijärvellä. Lataus alkaa ilman, että autoilijan tarvitsee näyttää latauslaitteelle erillistä tunnistetta tai käyttää kännykässä olevaa sovellusta.
Ahtikari kertoo, miten automaattinen tunnistautuminen tapahtuu.
– Kun latausjohto liitetään autoon, latauslaite tunnistaa auton yksilöllisen MAC-osoitteen. Sen jälkeen se tarkistaa meidän taustajärjestelmästä, että käyttäjä saa käyttää laturia ja maksut onnistuvat.
Teslan omistajat ovat voineet tunnistautua automaattisesti autonvalmistajan oman latausverkoston asemilla jo vuosia, mutta Autoliiton latausasemilla palvelu avautuu muillekin autoilijoille lähiaikoina.
Palvelun toivotaan alentavan kynnystä siirtyä sähköautoiluun. Monet sähköauton hankkimista harkitsevista kertovat pitävänsä tunnisteiden ja sovellusten avulla tapahtuvaa tunnistautumista hankalana ja saattavan jopa lykätä sähköauton hankintaa.
– Jos automaattisen tunnistautumisen mahdollistavat autot yleistyvät, niin tuleeko se vaikuttamaan kuluttajien autovalintoihin. Valitset niitä autoja, joissa se toimii, pohtii latauslaitteita valmistavan Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki
Sata autoilijaa pilotoi viime kesänä Autoliiton latausasemilla automaattista lataamista.
– Se osoittautui helpoimmaksi tavaksi ladata, ja saimme siitä paljon positiivista palautetta, sanoo Autoliiton kaupallinen johtaja Niila Rajala.
Toistaiseksi muut latausoperaattorit eivät ole vielä ilmoittaneet ottavansa Autocharge-tekniikkaa käyttöön.
Saksalaiset autonvalmistajat vaativat parempaa tietoturvaa
Kaikki autonvalmistajat eivät tue nyt käyttöön tulevaa Autocharge-tekniikkaa.
– Tunnisteen luotettavuus on haaste henkilöautomaailmassa ja osa autonvalmistajista ei halua MAC-tunnistetta antaa, sanoo Tomi Ristimäki.
Erityisesti saksalaiset autonvalmistajat kehittävät kilpailevaa Plug and Charge -ratkaisua, josta on tulossa standardi eurooppalaisille ajoneuvoille.
Autoilijan kannalta toiminta on samanlaista kuin Autocharge-tekniikkalla varustetuissa autoissa, mutta taustajärjestelmät toimivat eri periaatteella.
– Siinä käytetään kryptattua sertifikaattia, jolla ei jaeta henkilötietoa, mutta voidaan silti suorittaa maksu.
Monet suuret eurooppalaiset autonvalmistajat tulevat Ristimäen mukaan päivittämään sähköautomallistonsa tukemaan eurooppalaista Plug and Charge -standardia. Tällä hetkellä sitä tukevat esimerkiksi osa Mercedes-Benzin, Audin, Fordin, Volkswagenin, Porschen, Genesisin ja Skodan automalleista.
– Toiveena on, että tulevaisuudessa järjestelmät yhdistyvät tavalla tai toisella, jolloin ne ovat paremmin yhteiskäyttöisiä, sanoo Autoliiton Niila Rajala.
Satunnaiselle sähköauton käyttäjälle helpoin tapa ladata auto on käyttää pankki- tai luottokorttia.
– Isoin muutos maksamiseen on EU-regulaation myötä tullut uusi maksutapa, jota kaikki voivat käyttää. Se on maksukortti, sanoo Kempowerin Tomi Ristimäki.
Pikalatausasemille on asennettava mahdollisuus maksaa ilman erillistä rekisteröitymistä maksukortilla. Myös vanhoilla pikalatausasemilla vastaava muutostyö on tehtävä vuoden 2027 alkuun mennessä.