lauantai, 26 lokakuun

PAM ja Wolt ovat neuvotelleet ruokalähettien työehdoista viime vuoden joulukuusta alkaen. PAMin mukaan yrittäjän riskit ja kulut eivät näy palkkiotasossa.

Alustayhtiö Woltin ja sen ruokalähettien palkkioneuvottelut ovat jumissa ja käsitykset reilusta palkkiosta kaukana toisistaan, kertoo Palvelualojen ammattiliitto PAM tiedotteessaan.

PAM ja Wolt ovat neuvotelleet ruokalähettien työehdoista viime vuoden joulukuusta alkaen.

– Palkkiotason pitää olla sellainen, että normaalilla työmäärällä pystyy elättämään itsensä, sanoo lähettien valtakunnallisen ammattiosaston PAM Couriers Finland ry:n puheenjohtaja Papy Nkunda tiedotteessa.

PAMin sopimusasiantuntijan Anu Kähkösen mukaan palkkioiden neuvotteluissa ei ole edistytty riittävästi.

Ruokalähettien työsuhteista on tehty eriäviä päätöksiä

Vakuutusoikeus päätti kesäkuussa, että toisen alustayhtiön Foodoran ruokalähetti on työntekijä, joka ei kanna yrittäjäriskiä. Vakuutusoikeudessa käsitellään esimerkiksi työelämään ja etuuksiin liittyviä asioita.

Vakuutusoikeus katsoi, että Foodora määrittää ruokalähettiensä työaikoja hallinnoimansa alustan kautta.

Foodoran algoritmi perustuu ranking-järjestelmälle, jossa ruokaläheteille tarjottavat kuljetusikkunat perustuvat näiden toimintaan ja työn laatuun.

Ruokalähetti ei siis ole voinut päättää työaikojaan täysin itsenäisesti.

Sen sijaan helmikuussa Hämeenlinnan hallinto-oikeus päätti, että Woltin lähetit ovat yrittäjiä, eivät työntekijöitä.

PAMin mukaan yrittäjän riskit ja kulut eivät näy palkkiotasossa.

Woltin ruokalähetit kertoivat viime vuoden marraskuussa Ylelle, että autolla työtään tekevien ansiot olivat romahtaneet. Woltin tekemästä palkkiomallin muutoksesta johtuen monet kuskit ovat lopettaneet ruoan kuljettamisen autolla

Jaa.
Exit mobile version