Mark Zuckerberg vannoi aiemmin käyttävänsä tyylipisteiden tavoittelun sijaan jokaisen minuutin yrityksensä kehittämiseen. Nyt hän noudattaa hiustrendejä ja pukeutuu merkkivaatteisiin.
Meta-miljardööri Mark Zuckerberg, 39, on viime aikoina noussut otsikoihin hieman totutusta poikkeavasta syystä.
Aiemmin jopa tylsän imagon omannut Zuckerberg on viime kuukausina kuvattu useasti häntä nuoremman Z-sukupolven suosimassa hiustyylissä ja kalliisiin merkkivaatteisiin pukeutuneena.
Nyt Zuckerbergin päälakea koristivat kuohkeat kiharat. Nuorten miesten keskuudessa suursuosion saavuttanutta hiustyyliä kutsutaan ”parsakaalipermanentiksi” (englanniksi broccoli perm).
Arvioiden mukaan Facebookin perustajan tyylimuutoksen taustalla saattaa olla kyse suunnitelmallisesta imagonkohotuskampanjasta, sillä Meta-yhtiön maine on viime vuosina ryvettynyt erilaisissa oikeudenkäynneissä.
Teknologiajohtaja on vaikuttanut tänä vuonna myös selvästi aikaisempaa rennommalta. Esimerkiksi kesäkuussa Zuckerberg kuvattiin Ibizan saarella ranskalaisen Balmain-muotitalon paitaan pukeutuneena.
Tänä vuonna Zuckerberg on tehnyt myös lukuisia julkisia esiintymisiä näyttävä kultaketju kaulassaan. Viime viikolla Zuckerberg esitteli uutta räppäri T-Painilta saamaansa korua Instagram-sivustollaan.
Zuckerbergin tyylimuutos ei rajoitu vain pukeutumiseen.
Viime vuosina hän on pyrkinyt luomaan itsestään kuvaa urheilullisena ja nuorekkaana ihmisenä. Mies on nähty säännöllisesti vapaaottelutapahtumissa ja hän on kertonut harrastavansa itse lajia aktiivisesti.
Kesäkuussa Zuckerberg kuvattiin myös wakeboardaamassa Tahoejärvellä Kaliforniassa.
The New York Timesin haastattelema stylisti Joseph Rosenfeld näkee Zuckerbergin käytöksen alkaneen muuttua hiljalleen Meta-yhtiön perustamisen jälkeen vuonna 2021.
Viime vuonna Zuckerberg mainosti viestipalvelu X:ään verrattuna ”rennompaa ja ystävällisempää” Threads-viestipalvelua esiintymällä itsekin alustalla aiempaa rennomman oloisena.
Rosenfield uskoo, että Zuckerberg saattoi tämän jälkeen kiinnostua aidosti muodista.
Rosenfieldin arvio ei suinkaan ole ainoa julkisuudessa esitetty tulkinta.
Joidenkin arvioiden mukaan kyse saattaa olla keski-iän kriisistä tai tahdosta seurata muiden miljardöörien Elon Muskin ja Jeff Bezosin asettamia pukeutumistrendejä.
Brittilehti The Guardian spekuloi myös sillä, että Zuckerberg pyrkisi tietoisesti luomaan itsestään helposti lähestyttävämpää ja positiivisempaa kuvaa, muun muassa Metaa vastaan nostettujen lukuisten syytteiden vuoksi.
Yhdessä tapauksessa 45 Yhdysvaltain osavaltiota syyttää Metaa siitä, että se houkuttelee lapsia alustoilleen mutta ei varoita lainkaan haittavaikutuksista.
Vaikeuksiin yhtiö on ajautunut myös tekoälytoimintojen laittoman hyödyntämisen vuoksi käyttäjätietojen keräämisessä. Viikko sitten sovitellussa tapauksessa Meta päätyi maksamaan Texasin osavaltiolle 1,4 miljardia dollaria.
Kymmenen vuotta sitten Zuckerberg kertoi käyttävänsä samoja tylsiä vaatteita siksi, että hän voisi käyttää kaiken aikansa yrityksensä kehittämiseen.
– En tee työtäni riittävän hyvin, jossa käytän yhtään energiaani typeriin ja turhanpäiväisiin asioihin elämässäni, hän pohti vielä tuolloin.