Turismin aiheuttamat riskit on Lapissa tunnistettu. Onnettomuuksien varalta harjoitellaan paljon, ja yhteistyötä tehdään monien eri tahojen kanssa.
Palomestari Matti Salmi oli torstain vakavassa, kahden ihmisen kuolemaan johtaneessa bussionnettomuudessa Lapin pelastuslaitoksen operaatiokeskuksessa johtovastuussa. Salmi kertoo, että apua saatiin nopeasti liikkeelle eivätkä päällekkäiset tehtävät aiheuttaneet hankaluuksia.
Pelastajilla oli matkaa onnettomuuspaikalle vain 25 kilometriä. Näin lyhyitä eivät hälytyskeikat Lapissa läheskään aina ole. Kohde voi olla tuntien ajomatkan päässä.
Torstain sää oli Lapissa todella huono ja ankara kenelle tahansa autoilijalle, myös pelastusajoneuvoille. Jos onnettomuus olisi tapahtunut vaikka kaukana Kilpisjärventien varressa, olisi tilanne ollut täysin eri.
– Olisi ollut äärettömän haastavaa, jos bussionnettomuus olisi tapahtunut kaukana. Resurssien saaminen kohteeseen tuollaisissa keliolosuhteissa olisi ollut hankalaa.
Riskit on tunnistettu
Lapissa pelastuslaitoksen resursseja ei ole mitoitettu rajusti kasvaneeseen matkailijoiden määrään.
Matti Salmi sanoo, että turismin aiheuttamat riskit on toki tunnistettu. Onnettomuuksien varalta harjoitellaan paljon ja yhteistyötä tehdään monien eri tahojen kanssa.
– Matkailuyrityksillä on iso intressi saada tapaturmat ja onnettomuudet täysin nollaan. Me teemme heidän kanssaan hyvää yhteistyötä.
Salmen mukaan myös viranomaisyhteistyö toimii Lapissa hyvin. Se pelastaa paljon.
– Olisi ihan mahdoton tilanne, jos ei toimisi. Olemme auttajaketjun alkupäässä, siitä lähtee liikkeelle muun muassa psykososiaalinen kriisiapu. Ja kun turistit ovat kyseessä, meillä hyvinvointialueella työskentelee myös turistisosiaalityöntekijä.
Soita apua, mutta älä turhaan
Matti Salmi muistuttaa, että pitkien välimatkojen ja niukkojen pelastusresurssien Lapissa on erityisen tärkeää, että jokainen tielläliikkuja muistaa vastuunsa auttamisessa ja avun hälyttämisessä.
– Jokainen onnettomuuspaikalle tulija voi auttaa jotenkin. Talvella on tärkeää pitää huoli etenkin ihmisten lämpimänä pysymisestä.
Salmen mukaan apua pitää hälyttää matalalla kynnyksellä, mutta ei turhaan. Pelastuslaitos ja ensihoito tarvitaan siellä, missä on oikeasti avun tarve.
– Jos tien penkassa on auto, pysähdy ja katso, onko avulle tarvetta. Ajoneuvo on voinut olla siinä jo monta päivää eikä kenelläkään ole mitään hätää. Lapissa turhista hälytyksistä tulee helposti pitkä reissu.