perjantai, 11 lokakuun

Pankkien tili- ja maksujärjestelmät ovat toimineet viimeaikaisista verkkohäiriöistä huolimatta normaalisti. Suomen Pankin asiantuntijan mukaan huijaukset ovat suurempi ongelma.

Nordean pankkitoimintojen häiriöt ovat saaneet monet huolestumaan verkkopankkien luotettavuudesta.

Pankkien tilijärjestelmät ja perusmaksuliikenne ovat silti koko ajan toimineet normaalisti Nordean verkkopalveluongelmista huolimatta, kertoo Suomen Pankin maksujärjestelmät-osaston päällikkö Päivi Heikkinen Ylen aamun haastattelussa.

Nordean pankkitoiminnoissa on viime aikoina ollut toistuvia häiriöitä. Nordea on kertonut häiriöiden syyksi paitsi itse tekemänsä päivitykset myös palvelunestohyökkäykset.

– Tilanne vertautuu vähän siihen, kuin joku olisi tukkinut konttorin oven lukon. Kaikesta välissä olevasta roskasta johtuen asiakkaiden on vaikea saada sitä auki omilla tunnuksillaan, Heikkinen vertaa.

Hänen mukaansa maksuliikepetokset ja huijaukset ovat paljon palvelukanavien häiriöitä suurempi ongelma.

Maksamisen kotivaraan kuuluu käteinen ja kahdet pankkitunnukset

Päivi Heikkinen kehottaa pankkien asiakkaita varautumaan pankkitoiminnan yllättäviin häiriöihin myös itse. Maksamisen kotivaraan kuuluu pieni määrä käteistä sekä mahdollisuuksien mukaan tili kahdessa eri pankissa. Erityisen tärkeää olisi, että käytössä olisi kahden eri palveluntarjoajan sähköinen tunnistautumispalvelu.

– Tietoturvasyistä pankkitunnisteita ei kannata käyttää mihinkään muuhun kuin verkkopankkiin kirjautumiseen. Kaikessa muussa asioinnissa kannattaisi käyttää jotain toista varmennetta, Heikkinen linjaa.

Jaa.
Exit mobile version