maanantai, 17 maaliskuun

Professori pitää luksusbrändien maineella ratsastamista riskialttiina. The Perfume Brandin yrittäjän mielestä mitään laitonta ei ole tapahtunut.

Suomeen on rantautunut Euroopasta tuttu yritysidea tehdä halpoja versioita kalliista brändihajuvesistä.

Esimerkiksi pienessä Luodon kunnassa Pohjanmaalla toimiva The Perfume Brand mainostaa myyvänsä ”luksushajuvesiä halvemmalla”. Yrityksen mainoksissa kerrotaan tuotteiden olevan ”inspiroituneita” tietyistä tunnetuista tuoksuista, kuten Diorin valmistamasta Sauvagesta tai Chanelin Coco Mademoisellesta.

Helsingin yliopiston tekijänoikeuden professorin Taina Pihlajarinteen mielestä The Perfume Brandin toiminta liikkuu ”riskirajoilla”, koska yritys hyödyntää luksusbrändien mainetta ja investointeja.

The Perfume Brandin yrittäjä Kim Stenman sanoo, että yritys ei riko lakia, koska se ei väitä pulloissaan olevan samaa tuotetta kuin alkuperäisellä luksusbrändillä.

Kopioiko The Perfume Brand muiden työtä ja rikkooko se lakia?

Tilasimme The Perfume Brandilta pullot kolmen suositun hajuveden halvemmista versioista ja haistatimme niitä ja esikuvana olleita luksushajuvesiä ammattilaisilla. Testaajat, kauneudenhoitoalan opettaja Mila Andersén ja yliopettaja Marjo Poutanen eivät tienneet, mistä luksustuoksusta oli kyse.

Professori: Vapaamatkustamisen makua

The Perfume Brandin mainoksissa mainitaan alkuperäinen hajuvesi nimeltä, sen hinta ja The Perfume Brandin oma, alempi hinta.

Yhdessä mainoksessa näkyy Tom Fordin luksushajuveden nimi, hinta ja tunnistettava pullo, josta on käsitelty vain tekstit pois. Vanhemmissa somevideoissa näkyy myös muiden tuotteiden pulloja, joissa on tekstitkin paikallaan.

Itse hajuveden tuoksua on professori Pihjalarinteen mukaan vaikeaa suojata lailla, mutta monien luksushajuvesien nimet ja pullot ovat monissa tapauksissa rekisteröityjä tavaramerkkejä. Tavaramerkkisuoja ei tosin välttämättä koske kaikkia maita.

Vaikka The Perfume Brandin omassa pullossa ei luekaan esikuvana olleen hajuveden nimeä ja pullot ovat hyvin geneerisiä, yritys markkinoi tuotteitaan ”inspiroituneena” tietyistä merkkihajuvesistä ja käyttää niiden nimiä markkinoinnissaan.

– Immateriaalioikeuksien tarkoituksena on estää muiden työllä ja investoinneilla tapahtuva vapaamatkustaminen, ja kyllähän tässä on vapaamatkustamisen makua.

Luksushajuvesien oikeuksien haltijat ovat usein hyvin tarkkoja markkinoille pyrkivistä kopioista, sillä hajuvesi on niille arvokas tuote, Pihlajarinne kertoo.

Jos yrityksen tulkitaan rikkovan toisen oikeuksia matkimalla toisen tuotetta tai brändiä, seurauksena voi olla vahingonkorvauksia alkuperäisen tuotteen tekijälle ja kielto jatkaa toimintaa.

Pihlajarinne ihmettelee, jos The Perfume Brandin toimintaan ei ole vielä liittynyt kiistoja.

– EU:n tuomioistuin on suhtautunut viime vuosina aika nuivasti tunnettujen tavaramerkkien käyttöön markkinoinnissa. Niihin saa viitata, mutta ei niin, että esitettäisiin oma tuote toisen tuotteen jäljitelmänä. Kyllä tässä aika suuri riski on.

Yrittäjä ei huolissaan laillisuudesta

The Perfume Brandin yrittäjä Kim Stenman ei ole huolissaan yrityksensä laillisuudesta, koska The Perfume Brand ei väitä myyvänsä suoria kopioita brändihajuvesistä.

– Alkuperäisen tuoksun nimi on [verkkokaupassa] vain auttamassa asiakasta ymmärtämään, mitä muistuttavasta tuoksusta on kyse. Toiset tuoksuvat enemmän esikuvaltaan kuin toiset.

Yritys ei esimerkiksi kopioi alkuperäisen tuotteen pulloa, mikä tekisi Stenmanin mielestä toiminnasta laitonta. Hänen mukaansa yritys on ottanut mallia muista vastaavista yrityksistä Euroopassa ja kysynyt ”asiasta enemmän tietäviltä”.

Stenman sanoo The Perfume Brandin noudattavan ”kaikkia säädöksiä”, mutta myöntää, ettei tiedä niistä aivan kaikkea.

Hänen tietääkseen mitään laitonta ei kuitenkaan ole tehty, ja erilaisille toimijoille on tilaa hajuvesimarkkinoilla.

– Kuluttaja saa itse päättää, minkä hajuveden ostaa.

Vuosi sitten toimintansa aloittanut yritys on kasvanut nopeasti. Stenmanin mukaan asiakkaita on vuodessa kertynyt 40 000–50 000. Työntekijöitä on hänen lisäkseen kaksi, ja hajuvedet kehitetään ammattilaisten kanssa Ranskassa.

Onko sinulla meille juttuvinkki? Voit lähestyä toimitusta luottamuksella

Halutessasi voit olla yhteydessä myös sähköpostilla osoitteeseen tuomo.bjorksten@yle.fi. Luemme kaikki yhteydenotot, mutta emme pysty takaamaan jokaiselle henkilökohtaista vastausta.

Jaa.
Exit mobile version