Nivalalainen yritys Natural Indigo Finland värjää tekstiilejä hyödyntämällä kahvihävikkiä. Nyt yritys suuntaa hukkakahvi-innovaatiollaan kansainvälisille markkinoille.
Viime viikolla nivalalaisen yrityksen Natural Indigo Finlandin logo pääsi esille kenties maailman tunnetuimmalle valotaululle New Yorkin Times Squarelle.
Yritys voitti Suomen Nuorkauppakamarin Tuottava idea -kilpailun startup-sarjan sen tuoreimmalla innovaatiolla, jossa lankoja ja tekstiilikankaita voidaan värjätä vastuullisemmin kahvihävikkiä hyödyntämällä.
Valotaulumainos oli yksi kilpailun palkinnoista. Yrityksen menestyksestä kertoi ensimmäisenä Nivala-lehti. Yrittäjä Pasi Ainasojalle kokemus oli arvokas ja pysäyttävä, vaikkei hän itse ollutkaan paikan päällä New Yorkissa.
– Tämä voitto löi nyt buustia juuri oikeaan aikaan eikä sen arvoa voi oikeastaan edes mitata rahassa.
Natural Indigo Finland tuottaa luonnonväriaineita sipulinkuorista, pajusta ja morsinko-kasvista. Yrityksen yhteistyökumppanina on toiminut muun muassa Marimekko, jonka ensimmäiset luonnonvärillä painetut vaatteet, laukut ja kodintuotteet nähtiin markkinoilla vuonna 2021.
Nyt yritys aikoo keskittyä toiminnassaan hukkakahvi-innovaatioon, joka käynnistyi viime vuonna yhteistyössä Paulig Groupin kanssa.
Ainasojan mukaan innovaatio on saanut globaalia huomiota ja neuvotteluita onkin jo käyty Turkin, Portugalin sekä Italian kanssa. Yrityksellä on käsissä oma ainutlaatuinen reseptiikka, joka mahdollistaa laajan väriskaalan ja toiminnan myös teollisessa ympäristössä.
– Nyt meillä on tarkoitus lähteä tekstiilien alkujuurille ja arvoketjun alkupäähän, jossa värjäys tapahtuu.
Tähän asti Ainasoja on vienyt yritystä eteenpäin pääsääntöisesti yksin. Nyt hän toivoo saavansa näkyvyyden myötä hankerahoitusta toiminnalleen, jotta tiimin rakentaminen ympärille olisi mahdollista.
– Yksinään minä en jaksa tätä maailmalle viedä, vaan siihen tarvitaan erilaisia osaajia. Tämä tekstiili- ja muotiala sekä värjääminen ei ole ihan helppo ala.