Kahdeksan hiuspinniä oli pakattu puolimetriseen pahvilaatikkoon. Stockmannin mukaan pinnit joutuivat sisäänajovaiheessa olevaan pakkausautomaattiin vahingossa.
Pietu Heiskanen,
Jari Strömberg
Kangasalla asuvaa 75-vuotiasta Heikki Vuohelaista odotti oven takana erikoinen yllätys. Vuohelainen oli päättänyt tilata puolisolleen hiussolkia eli pinnejä Stockmannin verkkokaupasta.
– Tuote oli kaksi pientä pinnirasiaa, jotka olisivat mahtuneet hyvin kirjekuoreenkin, hän sanoo.
Tilaus saapui luvatussa ajassa ja paketti jätettiin ovelle. Vuohelainen haki paketin ja yllättyi.
Pahvilaatikko ja siihen pakattu tilattu sisältö olivat epäsuhtaisia.
– Ei siinä ainakaan ympäristönsuojelusta ole kyse, Vuohelainen sanoo.
Pahvilaatikko oli pituudeltaan 50 senttiä, leveydeltään 33 ja syvyydeltään kahdeksan senttiä. Vuohelainen ihmettelee, miksi niinkin pieni tilaus oli pakattu isoon pahvilaatikkoon ja toimitettu sitten eteenpäin. Hän arvelee, että epäsuhta johtuisi tilausten jakeluun liittyvistä asioista.
– Tässä on varmaan heidän byrokratiaansa ja jakelutekniikkaansa liittyviä ongelmia, mutta asiakkaan kannalta tämä on todella typerää.
Stockmann: Pinnit joutuivat vahingossa pakkausautomaattiin
Pinnit myyneen ja lähettäneen Stockmannin mukaan kyse on inhimillisestä erheestä ja vastikään käyttöön otetun pakkausautomaation kyvyttömyydestä vielä toistaiseksi tunnistaa pieniä lähetyksiä.
– Varmasti on herättänyt asiakkaalla ihmetystä, Stockmannin toimitusketjusta vastaava johtaja Tuomas Tiilikainen arvioi tuotteen ja pakkauksen epäsuhtaa.
Tavallisesti pinnien olisi pitänyt lähteä liikenteeseen pienessä, puukuidusta tehdyssä kierrätettävässä pussissa.
Tiilikaisen mukaan reilulle pakkaukselle on luonnollinen selitys.
– Kyse on siitä, että me olemme viime vuoden ihan loppupuolella ottaneet käyttöön Tuusulan jakelukeskuksessamme uuden lähes täysin automatisoidun pakkausautomaatioratkaisun.
– Se auttaa toimituksissamme ja itse asiassa myös vähentää niiden ympäristökuormitusta, Tiilikainen sanoo.
Nyt kuitenkin automaatio on vielä sisäänajovaiheessa, eikä se pysty käsittelemään vielä kaikkia pakkauskokoja. Tiilikainen sanoo, että pienet lähetykset hoidetaan säännönmukaisesti yhä käsin, mutta jostain syystä pinnit ovat eksyneet automaatin hoteisiin.
Joulukiireiden alla automaatiolle on annettu tehtäväksi vain muutamia pakkauskokoja, jotta häiriöiltä vältyttäisiin. Alkuvuoden mittaan automaatio alkaa tunnistaa useampia kokoja ja se osaa tehdä lähetyksen kulloinkin vaatiman kokoisen paketin – myös pienille artikkeleille.
– Sitä kautta saamme tehostettua ja optimoitua pakkauskokoja ja pystymme pienentämään kuljetuksiin liittyvää tilavuutta ja sitä kautta myös ilmastopäästöjä.
Oletko sinä saanut tilauksen hervottoman kokoisessa pakkauksessa? Kerro meille, teemme juttua!