Talvisää on vaihdellut huomattavasti ennen ja jälkeen joulun, mikä on tehnyt etenkin sivutiet liukkaiksi eri puolilla Suomea.
Sää on vaihdellut voimakkaasti loppuvuonna. Vuodenvaihteen sääennusteiden mukaan lauha sää vaihtuu maanantaista alkaen jälleen pakkasiin, kun Suomeen virtaa kylmää ilmaa.
Vielä jouluna sää oli lauhaa, mutta sen jälkeen tiet jäätyivät esimerkiksi Keski-Suomessa ja Etelä-Savossa.
Keski-Suomessa laukaalainen puunkuljetusyrittäjä Tommi Koljonen aloitti työt joulutauon jälkeen tapaninpäivänä. Hän ei kuitenkaan hypännyt heti kuorma-auton rattiin.
– Ennen ensimmäistä kuorman hakua kävin tarkastamassa tien henkilöautolla etukäteen. Totesin, että on hyvin liukasta, mutta kun renkaisiin panee ketjut, niin pystyy raskaalla kalustolla kulkemaan, hän kertoo.
Esimerkiksi Laukaassa ja naapurikunnassa Konnevedellä sivutiet ovat Koljosen mukaan olleet peilijäässä ennen kuin niitä on ehditty hiekoittaa.
– Silloin soratiellä pitää ajaa keskellä. Kun tien pinnan muoto on pyöreä, niin auto lähtee väkisin viemään laitaan päin, hän kertoo.
Kadut, kevyen liikenteen väylät ja tiet on jaettu Suomessa talvihoitoluokkiin, joihin vaikuttavat esimerkiksi liikennemäärät. Hoitoluokka määrittää, kuinka nopeasti hoitotoimenpiteet tiellä tai kadulla aloitetaan.
Esimerkiksi vilkasliikenteisillä pääteillä ja niiden varsilla olevilla kevyen liikenteen väylillä toimet liukkauden torjumiseksi täytyy yleensä käynnistää parin tunnin kuluessa.
Lisää aikaa matkantekoon
Konnevetinen Sanna Utriainen asuu noin 15 kilometrin päässä taajamasta yksityistien varrella.
Utriainen ajaa päivittäin töihin tai asioille kunnan keskustaan. Viime päivinä hän on varannut ajomatkoihin tavallista enemmän aikaa.
– Tie on soratie, mutta sillä on paljon liikennettä, esimerkiksi raskasta kalustoa. Ei tarvitse olla kuin yksi kuorma-auto jumissa, niin matkanteko viivästyy, Utriainen kertoo.
Utriainen toteaa, että on valinnut itse asuinpaikkansa. Talvisiin keleihin täytyy sopeutua.
Eniten häntä jännittää muiden tiellä liikkujien, kuten lasten ja koulutaksin puolesta. Utriaisen oma poika ajaa tietä mönkijällä, jotta pääsee koulubussiin.
Utriaisen kotitie kuuluu tiekuntaan, jossa on 76 osakasta. Tiekunnan puheenjohtaja Juha Nieminen kertoo, että säätietoja ja hiekoittamisen tarvetta on tänä talvena seurattu tarkkaan.
– Runsaalta hiekoittamistarpeelta on säästytty, koska lunta ei ole ollut vielä kovin paljon. Tietä on voitu karhentaa auralla ja saatu paikoin sorapintaa näkyviin, Nieminen kertoo.
Joillain teillä talvesta on iloa
Jukka Kilpeläinen asuu Etelä-Savossa Pieksämäellä ja pyöräilee talvisin aktiivisesti maastopyörällä. Taajamassa tiet ja kadut ovat hyvin aurattu ja hiekoitettu, mutta tilanne muuttuu, kun suunnataan kaupungista haja-asutusalueelle.
– Maaseudulla teitä hiekoitetaan vähemmän, jos ollenkaan, hän sanoo.
Talvesta on toisaalta myös etua. Kilpeläisen kotitien reikiintynyt asfaltti tasoittuu talvella, kun lumi ja jää täyttävät kuopat. Tilanne helpottaa autolla ajamista.
Fatbikella eli leveärenkaisella maastopyörällä taas pakkasen kovettama, koppurainen sivutie on jopa mieleen.
– Se on ihan paratiisikeli. Tien pinta ei upota ja voi ajaa myös kovaa. Jos kurvissa vähän liiraa, niin se ei haittaa. Se on vähän kuin moottoripyörällä ajaisi, Kilpeläinen sanoo.