tiistai, 8 huhtikuun

Aluehallintoviraston mukaan Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalipalveluiden johto on ohjeistanut työntekijöitään virheellisesti.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalihuollon päätöksenteko ei ole toteutunut kaikilta osin lainmukaisesti, tiedottaa Pohjois-Suomen aluehallintovirasto.

Keskeisin havaittu puute koskee sosiaalityöntekijän päätösvaltaa.

Selvityksen mukaan sosiaalityöntekijät eivät ole itsenäisesti pystyneet päättämään asiakkaan palveluntarpeeseen vastaavan palvelun myöntämisestä, vaikka näin pitäisi olla.

– Virkavastuulla toimivan sosiaalityöntekijän tontille ei mennä. Heidän täytyy pystyä itsenäisesti harkitsemaan, onko asiakas oikeutettu hakemaansa palveluun. Heillä on laissa säädetty toimivalta, sanoo juristi Aliisa Ylipartanen Pohjois-Suomen aluehallintovirastosta.

Pohde ohjasi epäämään tarpeelliseksi arvioidun palvelun

Ongelmien keskiössä on sosiaalipalveluiden niin kutsuttu asiakasohjausryhmä ja sen käytännöt.

Asiakasohjausryhmään kuuluvat muun muassa palvelualuejohtajat sekä vastuualue- ja vastuuyksikköpäälliköitä. Asiakasohjausryhmät hyväksyvät sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaiset ostopalvelut.

Työntekijät ovat kokeneet, että asiakasohjausryhmässä on ohjeistettu heitä tekemään lyhytaikaisia päätöksiä, tinkimään palveluiden tuntimääristä ja jopa epäämään sosiaalityöntekijän asiakkaalle tarpeelliseksi arvioima palvelu.

Avin mukaan asiakasohjausryhmä ei voi tehdä arviota asiakkaan palvelutarpeesta tai päättää palveluista. Päätöksen tekee työntekijä omaan harkintaan perustuen.

Pohde on avin selvityksen mukaan kuitenkin antanut osalle työntekijöistään virheellistä ohjeistusta asiakasohjausryhmän päätösvallasta. Tämän takia osa työntekijöistä on myös toiminut sen mukaisesti.

Pohde kielsi kirjaamasta menettelystä asiakirjoihin

Avi kiinnitti huomiota myös asiakasasiakirjojen lainmukaiseen kirjaamiseen asiakasohjausryhmän osalta.

– Hyvinvointialueella on ollut ainakin osassa toimialueista kategorinen kielto, että ei saisi kirjata edes tästä menettelystä asiakkaan asiakasasiakirjoihin, Ylipartanen kertoo.

Avin mukaan Pohde ei voi kategorisesti kieltää työntekijöitään kirjaamasta asiakasasiakirjoihin, että asiakkaan asiaa on käsitelty asiakasohjausryhmässä. Asiakastietojen kirjaaminen on sosiaalihuollon ammattihenkilön vastuulla ja harkinnassa.

Asiakkaiden palvelunsaanti viivästyy

Ongelmia on ollut myös prosessin kestossa.

Palvelun saamista on viivästyttänyt se, että viranhaltijan on pitänyt valmistella asiakasohjausryhmälle asiakkaan palveluhakemus ja odottaa seuraavan asiakasohjausryhmän kokoontumista, ennen kuin palvelua on voitu myöntää.

Avi katsoo, että asiakkaiden palvelujen saaminen oikea-aikaisesti voi vaarantua asiakasohjausryhmän käsittelyn keston vuoksi sekä sen palauttaessa asioita uudelleen sosiaalityöntekijän käsiteltäväksi.

Avi kehotti Pohteen sosiaalihuollon johtoa varmistamaan, että asiakasohjausryhmien toiminta toteutuu lain ja annetun ohjauksen mukaisesti

Pohde tiedotti keskiviikkona, että se on korjannut käytäntöjä jo ennen avin valvontapäätöksen saamista.

Jaa.
Exit mobile version