Suomalaistelakat ovat toiveikkaita, että Yhdysvaltain ja Kanadan kanssa tehty sopimus lisää bisnestä arktisessa meriteollisuudessa.
Suomen, Yhdysvaltojen ja Kanadan solmiman jäänmurtajayhteistyön odotetaan tuovan uusia tilauksia suomalaisille laivanrakentajille.
Meriteollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Patrik Rautaheimon mukaan kaikki suomalaiset isot telakat voivat hyötyä yhteistyöstä.
– Rauman, Helsingin ja Turun telakat ovat varmasti kiinnostuneita, mutta yhteistyöhän ei rajoitu pelkästään telakoihin, vaan tämä tarkoittaa työtä myös suunnittelutoimistoille ja laitetoimittajille. Laitteet ja järjestelmät muodostavat karkeasti puolet jäänmurtajan hinnasta.
Yhdysvallat on perinteisesti rakentanut jäänmurtajansa itse, suojellen siten omaa teollisuuttaan kilpailulta.
Washingtonissa solmittu yhteistyösopimus mahdollistanee Suomelle jatkossa arktisen meriteollisuuden tuotteiden kaupankäynnin entistä monipuolisemmin.
Yhteistyötä on jo nyt
Meriteollisuus ry:n Patrik Rautaheimon mukaan Suomen meriteollisuus on valmiina työhön jo aiemmalla kokemuksella.
– Aikaisemminkin olemme tehneet yhteistyötä esimerkiksi Kanadan kanssa. Kanadaan rakennettavan Polar-jäänmurtajan tekemisessä on mukana suomalaisia suunnittelutoimistoja ja laitetoimittajia monen sadan miljoonan arvosta, Rautaheimo sanoo.
Rauma Marine Constructions oy:n toimitusjohtaja Mika Niemisen mukaan pöytäkirja kertoo suomalaisen meriteollisuuden arvostamisesta.
– Rauman telakkahan on varmaan ainoa telakka Pohjoismaissa tai jopa Euroopan alueella, joka pystyy tekemään tällaisia projekteja kokonaisvaltaisesti. Se voi tietää töitä.
Niemisen mukaan Raumalta löytyy koko ketju osaamista tuotekehityksestä terästuotantoon eli laivan rakentamiseen ja toteuttamiseen asti.
– Jos tilauksia jossain vaiheessa saamme, olemme valmiit, Nieminen linjaa.
”Uutinen on erinomainen”
Helsingin telakalla uutinen yhteisymmärryspöytäkirjasta otettiin ilolla vastaan. Telakalla ollaan toiveikkaina, että sopimus tuo töitä Suomeen.
– Uutinen on erinomainen koko Suomen meriteollisuudelle ja ekosysteemille, joka sen ympärillä toimii, sanoo Helsingin telakan omistavan Davie Groupin yhteiskuntasuhteiden johtaja Antti Leino.
Leinon mukaan Yhdysvallat on jäänmurtajien määrissä jäljessä esimerkiksi Venäjää, jonka kapasiteetti on valtava.
– Jos Yhdysvallat haluaa jäänmurtajia nopeasti, ne kannattaa tilata Suomesta, Leino sanoo.
Suomi on Leinon mukaan maailman kärkimaa jäänmurtajien suunnittelussa ja rakentamisessa. Yli puolet kaikista maailman jäänmurtajista on rakennettu Helsingin telakalla.
– Rakennusaika Helsingin telakalla on keskimäärin kaksi vuotta nopeampi kuin muualla maailmassa. Vastaavaa osaamista ei muualla ole.
Tilauksia ei vielä ole tehty, mutta Leino arvioi, että laivojen määrästä riippuen tilaukset voisivat työllistää noin 1 000 henkilöä telakalla suoraan sekä moninkertaisen määrän suomalaisia alihankkijoita. Esimerkiksi laivamoottorien valmistamisella Suomessa olisi merkittävä vaikutus alihankintaketjussa.