sunnuntai, 19 toukokuun

Poliisin uusien partioveneiden hankinnassa on tullut esiin isoja ongelmia. Poliisi tilasi seitsemän uutta partiovenettä vuonna 2020. Hankinta maksoi vajaat 1,2 miljoonaa euroa.

Veneissä on ollut kuitenkin niin paljon puutteita, ettei osaa niistä ole käytetty juuri lainkaan. Veneisiin on tehty jälkikäteen myös kalliit remontit.

Esimerkiksi Kaakkois-Suomen poliisi määräsi Imatralle sijoitetun partioveneensä käyttökieltoon sen jälkeen, kun aluehallintoviraston työsuojelutarkastaja oli listannut veneestä 26 puutetta.

Itä-Suomessa kahta venettä ei laskettu vesille koko viime kesänä. Hämeessä vene oli käytössä, mutta se lähetettiin kesän jälkeen takaisin korjattavaksi puutteiden vuoksi. Osalla alueista venettä on käytetty enemmänkin.

Syksyllä 2023 Poliisihallitus määräsi kaikki seitsemän venettä käyttökieltoon, kunnes tarvittavat muutostyöt saataisiin tehtyä.

”Sähkövikoja ei tarvitse kutsua erikseen paikalle”

Ongelmia on ollut muun muassa sähköasennuksissa, akkujen säilytyksessä ja polttoainejärjestelmässä. Lisäksi raskaiden veneiden mukaan lähetettiin alun perin laittoman kevyet trailerit.

”Sähkövikoja ei tarvitse kutsua erikseen paikalle, ne ovat veneessä jo valmiina”, Kaakkois-Suomen poliisin raportti Imatran veneestä toteaa. Osa vioista on ollut poliisien mukaan vaarallisia.

– Periaatteessa niillä olisi voinut vesillä liikkua, mutta ne eivät olleet käyttäjälle turvallisia, sanoo Itä-Suomen poliisin pääluottamusmies Eerik Soininen, joka vastaa myös poliisilaitoksen kalustosta.

Kymmeniä reklamaatioita toimittajalle

Poliisihallitus valitsi veneiden toimittajan hinnan perusteella. Halvimman tarjouksen teki Bikeworld Oy, joka tarjosi poliisille kotimaassa valmistettuja, erikoisvarusteltuja Alukin-veneitä.

Poliisihallitus on lähettänyt Bikeworld Oy:lle hankinnan aikana kymmeniä reklamaatioita. Osa niistä koskee toimitusten myöhästymistä, osa tässä jutussa käsiteltyjä puutteita.

Bikeworldin näkemyksen mukaan veneet ovat olleet hyviä ja läpäisseet esimerkiksi Traficomin tarkastuksen. Toimitusjohtaja Mika Kouki sanoo, että tyytymättömyydessä on ollut osin kyse poliisin sisäisistä asioista.

– Olemme toimittaneet sen kokoisen, tyylisen ja tyyppisen veneen kuin on tilattu. Poliisihallituksen oma tekninen puoli on käynyt veneen läpi ja hyväksynyt, Kouki sanoo.

Viime talvena ulkopuolinen yritys teki veneisiin poliisin pyytämät muutostyöt. Remontit maksoivat noin 60 000 euroa venettä kohti.

– Niitä korjauksia ei ole kilpailutettu eikä niistä kysytty meiltä, Kouki sanoo.

Jälkityöt nostivat venehankinnan kokonaishinnan yli 1,5 miljoonaan euroon.

Henkilöstön edustaja arvostelee Poliisihallitusta

Ylen MOT-toimituksen tietojen mukaan venehankinta on aiheuttanut tyytymättömyyttä joidenkin poliisilaitosten ja Poliisihallituksen välillä.

Itä-Suomen poliisin pääluottamusmies Eerik Soinisen mielestä tapaus herättää kysymyksen, oliko Poliisihallituksessa oikeanlaista asiantuntemusta hankintaan.

– Näistä hankinnoista pitäisi keskustella ennakkoon Poliisihallituksen ja -laitosten kesken, niin vältettäisiin tällaiset sudenkuopat.

Poliisihallituksen materiaalihallintopäällikkö Jussi Kiiski myöntää, että veneistä on tullut palautetta tavanomaista hankintaa enemmän. Hän ei kuitenkaan pidä hankintaa epäonnistuneena.

– Kilpailutus ja hankinta toimivat aivan kuin sen kuuluukin. Meillä oli mukana poliisilaitosten henkilöstön edustus, Poliisihallituksen operatiivisesta toiminnasta vastaavat tahot ja tekniset vaatimusmäärittelijät.

– Näistä seitsemästä veneestä viittä on käytetty hyvinkin aktiivisesti ja käsitykseni mukaan nämä kaksi muutakin venettä olisivat olleet yhtä suuressa määrin ajokuntoisia.

Jos veneet olivat kunnossa, miksi Poliisihallitus itsekin määräsi ne käyttökieltoon?

– Veneissä oli ilmennyt ominaisuuksia, joiden kunnostaminen vaati jonkin verran aikaa ja oli ensin arvioitava, kuinka merkittäviä ne ongelmat olisivat, Kiiski vastaa.

Olisiko kilpailutuksessa voinut käyttää jotakin muutakin kriteeriä kuin hintaa?

– Olisi voitu ja olisi todennäköisesti pitänytkin näin jälkikäteen arvioiden. Hinta on valitettavan usein julkisissa hankinnoissa ainoa kriteeri.

Tulevana kesänä täydellä käytöllä

Alkavana kesänä kaikkien uusien partioveneiden pitäisi lopulta olla täydellä käytöllä. Poliisihallitus on kuitenkin tehnyt päätöksen sijoittaa uudelleen kaksi Itä-Suomessa ollutta venettä. Toinen niistä menee Ouluun ja toinen mahdollisesti Sisä-Suomeen.

Kiiski kiistää, että siirrossa olisi taustalla Itä-Suomen poliisista kuulunut purnaus uusien veneiden puutteista. Veneet sijoitetaan käyttötarpeiden mukaan.

Itä-Suomen poliisin ylikomisario Petri Pahkinin mukaan laitoksen kaksi venettä jäivät viime kesänä käyttämättä, koska poliisi halusi odottaa niihin tehtäviä parannuksia.

– Meillä on onneksi kaksi käyttökunnossa olevaa vanhaa venettä. Yritämme pitää niistä edelleen hyvää huolta, vaikka niillä ikää alkaa ollakin, Pahkin kertoo Ylelle sähköpostitse.

Ei ainoa hankintapuolen kompurointi

Poliisi on tehnyt tällä vuosikymmenellä lähes 200 hankintalain kynnysarvon ylittävää hankintaa. Suurin osa niistä on mennyt läpi ilman suurempaa meteliä.

Partioveneiden tapaus ei kuitenkaan ole täysin ainutlaatuinen. Esimerkiksi vuosikymmenen vaihteessa hankitut Mercedes-Benz Vito -partioautot osoittautuivat pettymyksiksi, kahden käyttäjille tehdyn kyselytutkimuksen perusteella.

Tuoreempana tapauksena Poliisihallitus joutui purkamaan kaupat israelilaisyritykseltä hankkimistaan tiedusteluroboteista. Asiasta viime vuonna uutisoineen Helsingin Sanomien mukaan roboteista muun muassa irtosi osia ja ne kuumenivat käytössä.

Jaa.
Exit mobile version