Poliisi tarkasti sata Lapissa liikkunutta turistikuljetusta ja löysi useista puutteita. Tilanne ei näytä parantuneen merkittävästi viime vuodesta.
Poliisi löysi vakavia puutteita Rovaniemellä ja tunturikeskuksissa tehdyistä turistien linja-autokuljetuksista. Poliisin mukaan vakavimmat puutteet olivat riittämättömissä viikkolevoissa ja ajopiirturin käytössä.
Tilanne ei näytä juuri parantuneen viime vuonna tehtyyn valvontajaksoon verrattuna. Lapin poliisilaitoksen liikenneyksikön ylikonstaapeli Jarkko Rytilahti pohtiikin, pitäisikö kuljettajille ja yrityksille antaa Suomessa entistä suurempia sanktioita.
– Ajo- ja lepoaikojen osalta meillä on kyllä pienemmät sanktiot kuin Ruotsissa ja Norjassa. Siellä seuraamukset ovat huomattavasti suuremmat.
Rytilahden mukaan seuraamuksen hinta voisi olla sellainen, että se oikeasti laittaisi miettimään, kannattaako riskiä ottaa.
– Eli onko siitä riskistä saatu taloudellinen hyöty niin paljon parempi, kuin siitä tuleva seuraamus. Kovempien sanktioiden mahdollinen käyttöönotto on tietenkin enemmän lainsäätäjien mietinnän paikka, muistuttaa Rytilahti.
Samat rikkomukset ovat toistuneet Lapissa viime vuodesta, yksittäiset tapaukset jopa räikeämmässä muodossa.
– Räikeimmät rikkomukset ammattiliikenteessä eivät synny vahingossa vaan ovat tietoisesti tehtyjä, toteaa liikenneyksikön johtaja komisario Mika Grönroos.
15 vuorokautta ajamista ilman viikkolepoja
Tarkastuksessa tavattiin esimerkiksi kuljetus, jossa kuljettajalla oli menossa yhtäjaksoisesti jo 15. ajovuorokausi ilman viikkolepoja. Kuljettaja määrättiin välittömästi viikkolevolle ja liikenteen harjoittaja velvoitettiin hankkimaan matkaseurueelle uusi kuljettaja.
– Poliisi antoi myös liikenteen harjoittajan ajojärjestelijälle sakon tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta työnantajan edustajana, sanoo Rytilahti.
Valvonnassa tavattiin myös neljä toisen yrityksen linja-autoa, joilla oli yöaikaan ajettu kymmeniä kertoja käyttämättä ajopiirturia. Ajot eivät rekisteröityneet kenellekään kuljettajalle.
– Kyseisellä toiminnalla lähtökohtaisesti yritetään peittää ajo- ja lepoaikarikkeitä.
Poliisin mukaan useissa tapauksissa ajopiirtureissa käytettäviin kuljettajakortteihin oli tehty vääriä merkintöjä. Kuljettajat olivat merkinneet itselleen lepoa, vaikka olivat siirtyneet toiselle paikkakunnalle aloittaakseen jälleen ajamisen.
Ylilääkäri: riittävä palautuminen on tärkeää työkyvylle
Terveystalon työterveyshuollon erikoislääkäri, ylilääkäri Silja Komulaisen mukaan vähäinen nukkuminen voi vaikuttaa kuljettajan toimintakykyyn monin tavoin.
Jos uni jää omaan unen tarpeeseen nähden lyhyemmäksi, se vaikuttaa aivojen toimintaan.
– Riittämätön uni aiheuttaa väsymystä. Väsymys taas muun muassa huonontaa muistia ja keskittymiskykyä, heikentää ongelmanratkaisukykyä ja pidentää reaktioaikaa. Nämä voivat lisätä onnettomuusriskiä liikenteessä.
Myös riittävä palautuminen on tärkeää työkyvylle.
– Palautumista tulisikin tapahtua työssä taukojen ja niin sanottujen mikrotaukojen muodossa ja työpäivän jälkeen vapaa-ajalla.
Vapaapäivät tukevat työpäivien palautumista, mutta eivät korvaa työpäivinä tapahtuvaa palautumista, korostaa Komulainen.
– Vapaapäivinä olisi hyvä irtaantua työn kuormituksesta ja tehdä esimerkiksi itselle mieluisia asioita, olla läheisten ja ystävien kanssa ja huolehtia terveellisistä elämäntavoista ja unesta.
Valvontajaksolla tarkastettiin kaikkiaan sata linja-autoa. Poliisin lisäksi valvonnassa oli mukana aluehallintoviraston työsuojelutarkastajia.
Tarkastukset jakaantuivat tasan kotimaisiin ja ulkomaisiin linja-autoyrityksiin. Kotimaisille kuljetuksille annettiin 30 seuraamusta ja ulkomaisille kuljetuksille 16. Kaikista kuljetuksista noin 45 prosenttia sai valvonnassa seuraamuksen.
Rytilahti arvioi, että osasyy tilanteeseen voi olla kuljetusten kausiluonteisuus ja siitä seurannut kuljettajapula.
– Ehkä siinä halutaan suorittaa kaikki tarvittavat ajot, mutta kuljettajakapasiteettia ei ole tarpeeksi. Yritysten pitää keksiä, mistä saavat lyhyelle kaudelle ne kuljettajat, joilla on myös vaadittava ammattipätevyys kunnossa.
Liikenneyksikön johtaja komisario Mika Grönroos huomauttaa, että säännöksiä rikkoneet aiheuttavat mainehaittaa niille liikenteen harjoittajille, jotka noudattavat säännöksiä ja haluavat toiminnallaan edistää liikenneturvallisuutta.
Lapin poliisi jatkaa linja-autoliikenteen tehostettua valvontaa läpi vilkkaimman turistisesongin.