maanantai, 21 lokakuun

Kysyimme asiantuntijoilta ja ohikulkijoilta Helsingin Baanalla ja Töölönlahdella, mitä he ajattelevat valojen käytöstä.

Pimenevissä illoissa ja aamuissa pyöräilevä tarvitsee valoa. Valo ei kuitenkaan saa häikäistä muita.

Liikenneturvan kyselyssä joka neljäs vastaaja pitää vilkkuvaa pyöränvaloa turvallisuusongelmana talviajan liikenteessä.

Lähes yhtä moni, 24 prosenttia, kertoo liian kirkkaan tai väärin suunnatun etuvalon häikäisevän ongelmallisesti.

Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) -yhdistyksen toiminnanjohtaja Henni Ahvenlammen mukaan erityisen kirkkaat ja räväkästi välkkyvät valot voivat aiheuttaa migreeniä ja hetkellisiä näköhäiriöitä kanssakulkijoille.

Useiden pyörävalojen valokeilat toimivat eri tehokkuuksilla, joita voi säätää jopa matkan aikana ympäristön valoisuuden mukaan.

– Pyörän valojen häikäisystä tai vilkkuvasta valosta ei voi määrätä liikennevirhemaksua, toteaa puolestaan ylikomisario, Liikennevalvontatoiminnon johtaja Dennis Pasterstein Helsingin poliisista.

Kirkas valo häikäisee, mutta auttaa näkemään

Kysyimme ohikulkijoilta Helsingin Baanalla ja Töölönlahdella, mitä he ajattelevat valojen käytöstä.

– Joskus voi häikäistä, jos on voimakas valo joka kohdistuu suoraan, eikä valaisin osoita alaspäin. Se häiritsee havainnointia, sanoo helsinkiläinen Erkka Valo.

Henrietta Hörhammer kokee, että autoillessa pyöräilijöillä saisi olla enemmän valoja.

– Valitettavasti kaikilla ei aina ole valoja. Kävellessä koen, että valoa on riittävästi, kun en samalla tavalla joudu tarkkailemaan liikennettä kuten auton ratissa.

Eero Kivistön mukaan on parempi, jos valojen avulla pyöräilijät huomaa helpommin.

– Kävelen aika usein kuulokkeet korvilla, joten mielestäni on hyvä tietää jonkun olevan tulossa, hän sanoo.

Eeva-Kaisa Taijalan mukaan jotkut valot ovat tosi kirkkaita, mutta hänestä ne ovat perusteltuja.

– Minusta on parempi, jos pyörässä on valot. Tuleehan niitä sellaisia, jotka ihan yhtäkkiä vaan hujahtaa, eikä mitään valoja käytetä. Se ei ole kiva.

Poliisi: pimeä kulkuneuvo on suurin turvallisuusriski

Tieliikennelain mukaan ajettaessa on käytettävä valkoista tai vaaleankeltaista valoa, joka osoittaa eteenpäin. Lisäksi pyörän takaosassa on käytettävä punaista valoa.

Valoa on käytettävä, kun ajaa tiellä pimeän tai hämärän aikaan tai näkyvyys on sään tai muun syyn vuoksi huonontunut.

Erityisesti maanteiden pientareilla ja valaisemattomilla teillä ajettaessa Hepo ja Pyöräliitto suosittelevat käyttämään saksalaisen tieliikennelain StVZO-standardin mukaisia pyöränvaloja.

StVZO-etuvalossa on leikattu valokeila, joka valaisee tien pinnan usean metrin matkalta. Oikein suunnattuna se ei silti häikäise vastaantulijoita.

Järjestöjen mukaan kaupunkiliikenteessä myös nappiparistoiset, himmeämmät pyöränvalot riittävät oikein hyvin.

– Suurin turvallisuusriski muodostuu siitä, jos pyöräilijä ei hämärällä tai pimeällä käytä minkäänlaisia valoja, sanoo ylikomisario Aapo Isoaho Länsi-Uudenmaan poliisista.

Poliisin mukaan pyörävaloja on kohtuullisen hyvin käytössä, mutta pimeitäkin pyöriä liikkuu. Poliisi valvoo ja tarvittaessa puuttuu.

– Valojen puuttumista ohjeistetaan neuvoin ja kehotuksin, räikeimmissä tapauksissa määrätään liikennevirhemaksu 40 euroa, sanoo ylikomisario, liikennepoliisisektorin johtaja Timo Leppälä Itä-Uudenmaan poliisista.

Jaa.
Exit mobile version