maanantai, 25 marraskuun

Merkkituotteiden jäljittelyyn liittyvät kiistat ratkaistaan muotioikeuden tutkijan mukaan tuomioistuimessa tapauskohtaisesti.

Prisma myy muutamalla kympillä laukkuja, joiden muotoilu muistuttaa erehdyttävästi luksusmerkkien malleja. Video: Karoliina Juntunen / Yle

S-ryhmä myy naisten käsilaukkuja, jotka muistuttavat isojen ulkomaisten brändien, kuten Louis Vuittonin, Chanelin ja Longchampin, tunnettuja laukkuja.

Prismasta voi esimerkiksi ostaa muutamalla kympillä laukun, joka näyttää ranskalaisen luksusmerkki Longchampin laukulta. Kangaslaukun muotokieli, vetoketjun päälle tuleva lippa ja kantokahvat ovat samankaltaisia.

Pyysimme muotioikeuteen perehtynyttä oikeustieteen tutkijatohtori, varatuomari Heidi Härköstä Turun yliopistosta kertomaan, mitä hän ajattelee näistä laukuista.

Härkösen mielestä marketissa myytävän kangaslaukun ja ranskalaisen luksuslaukun yhdennäköisyys on ilmeistä.

– Tämä näyttää Longchampin Le Pliage -laukulta. Siitä on selkeästi haettu tähän inspiraatiota, Härkönen arvioi.

Laukkujen muodot ja yksityiskohdat ovat samankaltaisia. Eroa hinnassa on reilut 200 euroa. Matalampi laukku on Longchampin. Kuvat: Karoliina Juntunen / Yle (vasen), Karoliina Juntunen / Yle (oikea)

Laki sallii inspiroitumisen samoista aiheista, mutta alkuperäisen tuotteen kopiointi on Härkösen mukaan kiellettyä.

Longchampin Le Pliage -laukulla on myös 3D-tavaramerkki, joka antaa yritykselle yksinoikeuden laukun muotoon.

Rikkooko Prisman laukku lakia?

– Tässä liikutaan lain harmaalla alueella. En ottaisi kauppiaana sitä riskiä, että myisin tätä tuotetta, sanoo Härkönen.

Alkuperäinen Le Pliage -laukku maksaa 255 euroa. Prismasta ulkonäöltään vastaavan mallin saa neljällä kympillä.

Videolla oikeustieteen tutkijatohtoria Heidi Härköstä kertoo, mitä hän ajattelee Prismassa myytävistä jäljitelmälaukuista.

Juristin mukaan laukut muistuttavat erehdyttävästi tuttuja luksustavaramerkkejä.

S-ryhmä sanoo vastaavansa kuluttajakysyntään

SOK:n tuoteryhmäjohtaja Ville Vahala sanoo sähköpostitse, että marketit tarjoavat sitä, mitä ihmiset haluavat ostaa.

– Kuluttajat pitävät tämän henkisiä tuotteita trendikkäinä, ja meidän tehtävämme vähittäiskauppiaina on vastata kysyntään ja tarjota trendikkäitä tuotteita edulliseen hintaan.

Tutkijatohtori Härkösen mukaan trendit ovatkin kenen tahansa hyödynnettävissä.

– Trendeihin ei kukaan voi saada monopolia. Mutta jos jokin tuote on tulkinta trendistä ja se on suojattu esimerkiksi tekijänoikeudella, sitä yksittäistä tuotetta ei saa kopioida.

Tekijänoikeus, tavaramerkki ja mallisuoja suojaavat brändejä ja tuotteita muodin piirissä. Jos esimerkiksi jonkin tuotteen mallia pidetään liian samanlaisena kuin mallioikeudella suojattua tuotetta, on syytä selvittää, loukataanko mallisuojaa.

Härkösen mukaan kopiointisyytökset ratkaistaan tapauskohtaisesti.

– Tuomioistuinhan sen viime kädessä ratkaisee, mutta katsoisin, että tässä on keissi kollegalle.

Merkkituotteiden jäljittely on Härkösen mukaan verrattain yleistä. Hänen mukaansa halpakopioiden myynti kiihdyttää pikamuotia. Kuva: Karoliina Juntunen / Yle

Ranskassa väärennösten myyjiä sakotetaan

Myös Prismassa myynnissä oleva, ruskea ja ruutukuosinen, pussukkamainen laukku herättää Härkösessä tuttuja mielleyhtymiä.

– Tästä tulee mieleen erinäiset Louis Vuittonin tavaramerkit: ruutukuosillinen laukkusarja sekä heidän monogrammi-kuosinsa.

Prisman laukku maksaa hieman alle 40 euroa, Louis Vuittonin samankaltainen laukku 1 900 euroa.

Kolmas tarkasteltava laukku on musta, tikattu pikkulaukku kullanvärisellä ketjulla koristellulla olkahihnalla – kuten todennäköinen esikuvansa, Chanelin klassikkolaukku. Laukkujen hinnat ovat aivan eri luokkaa: 25 euroa ja jopa 10 000 euroa.

Viranomaiset seuraavat jäljitelmien ja kopioiden myyntiä esimerkiksi Ranskassa tarkasti.

Olympialaisten alla poliisi ratsasi merkkituotteiden väärennöksiä myyviä liikkeitä ja takavarikoi tuhansia tuotteita. Myyjät hyödynsivät luvatta toisen tuotemerkkiä.

S-ryhmän laukut muistuttavat läheisesti luksusbrändien tuotteita, mutta niissä ei käytetä toisten yritysten logoja.
Juttua muokattu 17.10. kello 13.24: Täsmennetty, että Ranskassa kyse oli väärennetyistä tuotteista toisin kuin Prismassa.

Onko sinulla meille juttuvinkki? Voit lähestyä toimitusta luottamuksella

Halutessasi voit olla yhteydessä myös sähköpostilla osoitteeseen miika.koskela@yle.fi. Luemme kaikki yhteydenotot, mutta emme pysty takaamaan jokaiselle henkilökohtaista vastausta.

Jaa.
Exit mobile version