Puolustusvaliokunta odottaa, että hallitus suitsii kriittisestä infrastruktuurista jaettavaa tietoa. Valiokunta käsittelee viimeaikaisia merikaapelivaurioita huomenna.
Merikaapeleiden rikkoutumiset ovat herättäneet keskustelua siitä, miten vapaasti datakaapeleista ja muista kriittisistä kohteista jaetaan tietoa Suomessa. Eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopran (kok.) mukaan kriittisen infrastruktuurin sijaintitietoja on jo poistettu verkosta.
– Ehkä tässä on oltu hyväuskoisia vuosien varrella, ehkä vähän naiiveja. Tällä hetkellä liiallisen avoimuuden aiheuttamat riskit on tiedostettu ja siihen on puututtu, hän kertoi torstaina Ylen aamun haastattelussa.
Kopra uskoo, että hallitukselta on tulossa muitakin toimia. Samaa odottavat puolustusvaliokunnan jäsenet Mikko Savola (kesk.) ja Mika Kari (sd.).
– Kannustetaan hallitusta lujasti, että sieltä tulisi jämäköitä esityksiä sen suhteen, että tämä pystyttäisiin korjaamaan koko maassa, kansanedustaja, Savola sanoo.
– On ollut hyvä huomata, että suomalaiset yritykset ovat lähteneet suojaamaan omia turvallisuusaiheitaan aktiivisesti, Kari kertoo.
Valiokunta kuulee Naton roolista Itämerellä
Puolustusvaliokunta kokoontuu perjantaina ylimääräiseen kokoukseen, jossa käsitellään vedenalaisen infrastruktuurin vaurioitumista Itämerellä. Eagle S -tankkerin epäillään aiheuttaneen Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin vaurioitumisen Suomenlahdella joulupäivänä.
Viranomaiset kertovat kokouksessa kaapelivaurioihin johtaneista tapahtumista, minkä jälkeen valiokunta keskustelee mahdollisista jatkotoimista.
Kopran mukaan valiokunnan kokouksessa käsitellään myös puolustusliitto Naton roolia. Nato pääsihteeri Mark Rutte on kertonut aiemmin, että Nato tulee lisäämään läsnäoloaan Itämerellä.
Ylen aamussa vierailleet puolustusvaliokunnan jäsenet pitävät tärkeänä, että Itämeren turvallisuudesta huolehtiminen ei jää yksittäisten maiden vastuulle. Savola pitää Naton läsnäoloa, valvontaa ja harjoittelua Itämerellä oleellisena osana kokonaisuutta.
– Tätä kautta saadaan paremmin kiinni, että tällaisia tapauksia ei tulisi jatkossa, Savola sanoo.
Kari korostaa, että Suomella on oltava selkeä kuva Itämerellä liikkuvista aluksista.
– Että minkälaisilla tarkoitusperillä merialueella liikutaan jo Tanskansalmessa ja tietenkin Pietarista lähtevän liikenteen osalta.
”Meillä ei ole aikaa odottaa lainmuutoksia”
Virossa on alettu keskustella tarpeesta muuttaa merilakia Itämeren turvallisuuden takaamiseksi. Kansainvälinen merioikeus ottaa nykyisellään huonosti huomioon mahdollisen hybridivaikuttamisen kansainvälisillä merialueilla.
Kopran mukaan lain muuttaminen vaatisi laajaa kansainvälistä yksimielisyyttä, minkä saavuttaminen voi viedä vuosia. Asiaa kannattaa hänen mielestään tutkia, mutta sitä ennen on kehitettävä myös nopeampia ratkaisuja vastaavia tilanteita varten.
– Meillä ei ole aikaa odottaa oikeuden- tai lainmuutoksia. Meidän pitää löytää nyt ne menetelmät ja toimet, joilla asioita ratkotaan.